onsdag 29. juni 2016

Formtopping

Hvis du lurer på hva som ligger i begrepet formtopping så tipper jeg du finner det meste du trenger å vite (pluss litt til!) hvis du bare googler ordet formtopping.
Zermatt - here I come ;-)

Jeg kan derimot ikke gå god for at alt du finner på google medfører riktighet – det skrives som kjent mye rart ute på det store internettet. Så vær kildekritisk – alltid!

Jeg har ikke tenkt å kjøre noen formtopping frem mot halvmaraton i Zermatt på lørdag – det har absolutt ingen hensikt! Jeg har derfor trent som jeg ellers ville ha gjort med fokus på hovedmålet som er å komme i form til høstsesongen. Alt jeg foretar meg på veien er altså bare et ledd i å utvikle formen. Det gjelder også alle konkurranser jeg måtte finne på å delta på. Formtopping kommer altså ikke til å stå på menyen før eventuelt en gang til høsten. Kanskje!

Formtopping er ikke nødvendigvis så avansert og for de fleste av oss mosjonister kan utbyttet av en hard økt noen dager i forkant av et løp være godt nok – en så kalt formutløsende økt. Andre, litt mer seriøse løpere, drar’n litt lengre og setter av flere uker i forkant til å kjøre opp formen før et løp. Da inneholder de første ukene et høyt treningsvolum og den siste uka reduseres mengden betraktelig slik at kroppen skal få tid til å bygge opp litt overskudd. Denne nedtrappings-perioden hvor du skal samle overskudd er svært viktig men merkelig nok så er det denne nedtrappinga som for mange er vanskeligst å gjennomføre. Litt paradoksalt kanskje men sånn er det visst.

Formtopping utgjør uansett bare en svært kort perioden av hele treningsåret – for oss mosjonister kanskje ikke mer enn 14 dager i forkant av ett løp i løpet av sesongen. Det kan jo være noe å tenke på hvis man sliter med å trappe ned et par dager...

Her er grunnlaget mitt etter at jeg starta å løpe igjen 1. Mai
Formtopping eller ikke: jeg trenger å samle litt overskudd før lørdag. Teningsvolumet siste ukene har ikke vært veldig høyt men jeg har økt intensiteten på noen av øktene - og det skal man ikke kimse av. Sist uke var tre av fem økter harde, og så langt denne uka har to av tre økter vært harde. Så nå skal jeg roe ned frem til lørdag.

Jeg har en avtale med meg selv om å strukturere treningen min etter Zermatt. Da skal jeg skjerpe meg liksom! De få øktene jeg har løpt med høy puls de siste ukene har vært for å booste formen - for å kick-starte systemet. Disse øktene har bare en kortvarig effekt og har på ingen måte "satt seg" i kroppen. Å bygge utholdenhet på terskel (og etter hvert også få opp terskelfarten) krever at jeg systematiserer treninga. Jeg må løpe jevnlige økter på terskel og jeg planlegger altså å starte dette "grovarbeidet" etter Zermatt. Og for at kroppen skal orke dette så må jeg kanskje også stramme litt inn på de rolige øktene. Og med stramme inn så mener jeg at jeg må være nøye på at de rolige øktene går rolig nok!

Uansett: etter Zermatt er det uansett og bannabein slutt på anarkiet og da innføres et regime med maks kvalitet på alle økter! Ferdig snakka. Amen! Over og ut :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar