lørdag 14. mai 2016

Sesongdebut Sognsvann Rundt Medsols

Onsdag denne uken sesongdebuterte jeg på Sognsvann Rundt Medsols (SRM). Og debuterte like godt også som linselus.... (what else is new) :-)
Se så glad man blir av å kunne løpe igjen! :-) FOTO: Sylvain Cavatz
Rapport fra onsdagens SRM finner du på kondis.no HER.

Så, det betyr altså at jeg har begynt å løpe litt igjen. HURRA! Fortsatt er ikke skulderen friskmeldt så jeg kan ikke bare dure på. Det er fortsatt sakte tilvenning som gjelder og gradvis økning i både lengde og intensitet. Og det er alltid totalen som avgjør....

Etter å ha luntet noen uker i motbakke startet jeg 1. Mai med en liten joggtur på "flatmark" - en liten test på tilsammen 4.5Km (som inkl. litt bakker må jeg innrømme). Jeg konkluderte med at det var prematurt. Strukturene holdt ikke skulderen godt nok på plass så den føltes fortsatt for løst for løping - og smerten etterpå bare bekreftet det hele. Etter denne testen var det bare å prøve igjen - og igjen! Tre forsøk og konklusjonen var at det var litt for tidlig for jogging på flatmark.... 

Men så, etter 7 uker, så skjedde det noe. Endelig føltes det som at strukturene var kommet såpass på plass igjen at jeg var klar for litt jogging. Så SRM på onsdag var min 3 ordentlige løpetur på flatmark. Så det var aldri snakk om å "gønne på" på onsdagens SRM. Planen var å jogge i ca 6:00-fart men det ble til at jeg løp i en fart hvor jeg følte jeg hadde kontroll på skulderen og som var sånn passe hardt i forhold til den fysiske formen - som jo har tapt seg en del de siste 8 ukene. Selv om det gikk greit å løp i 5:10-fart så var det helt klart en større belastning for skulderen enn om jeg jogger rolig i 6:00-6:30-fart. Så det var bare å ta med seg den lærdommen. Og, jeg måtte naturlig nok, og ikke uventet, også betale litt i form av støle ben de påfølgende dagene - noe som bare var LOL! :-)
Purple is the new me - hvem hadde trodd jeg skulle kle meg i lilla tights?
Sesongdebuten var med andre ord vellykket og det var dessuten svært oppløftende å kunne løpe i en såpass presentabel hastighet selv om formen utvilsomt er kraftig redusert etter så mange uker skadeavbrekk. Nå har det ikke skortet på selvtilliten min denne perioden må jeg innrømme men etter onsdagens treningsøkt er jeg ikke blitt mindre høy på pæra og revansjelysten! GAME ON - HERE I COME :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar