onsdag 20. april 2016

Mat!

Du skal ikke slurve med spisinga - særlig ikke hvis du er sjuk eller skada - kroppen trenger nemlig byggesteiner for å reparere skader og for å kvikne til igjen. Jeg er skada. Jeg spiser! Her ser du litt av hva menyen min har bestått av siste ukene.


Dilla på laksewrap!!
Og om du skulle være så (u)heldig og legge på deg et par gram: so f...* what? Du løper det jo av deg igjen! Tungt er det alltid å starte opp igjen når man har ligget brakk i uke/månedsvis - så om du veier 2Kg mer? Spiller det egentlig noen rolle? Neppe!!
Snaaaaart lørdag! :-)
Men, selvsagt, du trenger nødvendigvis ikke gjøre som meg og spise en sjokolade om dagen i tillegg liksom (jepp, det er sant!) - men mat kan du altså trygt spise!!

8 kommentarer:

  1. Her var det mye fristende matbilder :) Ble faktisk sulten!

    Jeg har vært litt mer enn vanlig opptatt av mat den siste måneden.
    Forsøker meg nemlig på et glutenfritt kosthold.

    Grunnen er blant annet en kronisk sykdom og så vil jeg erfare om det hjelper å ta bort gluten. Så langt, eller kort - foreløpig kun 4 uker - så er resultatene faktisk svært oppløftende.

    Jeg opplever den effekten jeg hadde håpet. Som bonus opplever jeg mer energi og mindre trøtthet. Men jeg vil prøve dette over lenger tid, slik at jeg med større sikkerhet kan erfare hva effekten er.

    Og det var ikke så vanskelig å kutte gluten i kostholdet. Jeg trodde det ville være vanskelig, men det var det visst ikke.

    Noe av det jeg tenker på i forbindelse med glutenfritt, er hvilken effekt det har på trening. Vil det virke positivt eller vil løpeprestasjonene gå ned? Man sier feks at man bør hive innpå med pasta før et mosjonsløp for å fylle opp lagrene, men pasta er helt utelukket i forhold til gluten, så da får man kanskje ikke fylt opp riktig før slike løp, tenker jeg.

    På den andre siden så mener jeg å ha lest at flere toppidrettsutøvere kjører glutenfritt for å øke prestasjoenen. Vet ikke om det stemmer, men jeg håper i allefall at ikke et glutenfritt kosthold vil redusere mine prestasjoner, når jeg opplever positiv effekt både i forhold til den kroniske sykdommen og på andre områder.

    SvarSlett
    Svar
    1. De som kan svare best på dette er jo løpere med cøliaki. Det finnes gode aktive utøvere som har cøliaki som garantert har erfart ett og annet - både på godt og vondt!

      Fra hva jeg vet så er det jo kun glutenproteinet som er fjernet fra det glutenfrie melet. I vanlig hvetemel er det 71g karbohydrat hvorav 70g er stivelse og 0,9g er Mono- og disakkarider. I glutenfritt mel er det 78% karbohydrat hvorav 73% er stivelse og Mono- og disakkarider utgjør hele 5g. Så fra hva jeg kan se så skulle man tro at du får i deg nok karbohydrat også ved å spise glutenfritt mel i alle fall. De andre produktene vet jeg ikke men det finnes vel glutenfri pasta på markedet nå, eller? Du kan jo bare sjekke næringsinnholdet i de ulike produktene og se om du kan greie å få i deg nok selv om du er på glutenfri kost....

      Slett
    2. ....og 78% skulle være 78g (herregud) :-)

      Slett
  2. hærlige hærlige Silja -som spiser alt av "ordentlig mat" -jeg skal nok også skrive et skikkelig matinnlegg snart!!!
    Hilsen nok et "matvrak" :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. haha - jeg blir så oppgitt av folk som blir helt hysterisk når de ikke får trent fordi de er redd for å legge på seg. Da tenker jeg: "er det kun derfor du trener? For å holde vekta??? stakkars deg!". Hvor ble det av treningsgleden?

      Nå vet jeg også at hvis jeg sier noe så blir det brukt mot meg og jeg får slengt etter meg kommentarer som: "Lett for deg å si som ikke legger på deg et gram!!". Vel, kanskje har de rett? Kanskje det er slik? Jeg tror jeg fint kunne lagt på meg hvis jeg ble langtids-skada, men 6 uker uten løping takler kroppen min helt fint. Og som jeg skrev så ville jeg ikke vært redd for noen kilo ekstra for jeg vet jo at det renner i så fall av når man begynner å trene igjen! AMEN :-)

      Slett
    2. Amen ja -ha ha - man skal passe kjeften sin når man tilsynelatende kan spise hva man vil -viktig med balanse tenker jeg Både når det gjelder mat og trening og alt det andre i livet Ønsker deg god helg

      Slett