søndag 7. februar 2016

Winterrun 2016 - fra fiasko til suksess?!!

Jeg sier det som det er jeg - rett fra levra: Winterrun var ikke et løp som sto på min liste over løp jeg verken kunne tenke meg eller vurderte å delta på.
SÅÅÅÅÅ gøy var det!!!! :-)
Hvorfor ikke? Jo, rett og slett fordi det koster ganske mye å delta (400-650Kr), og når prisen er såpass høy så skaper det forventninger hos meg - forventninger som jeg ikke trodde arrangørene kom til å innfri. Når man betaler 500Kr for å delta i et løp så skal alt være på stell - det er nå min ærlige mening. Og etter å ha lest omtaler fra løpet i fjor (som feks omtalen på Sportsmanden HER) så led arrangementet av i overkant mange barnesykdommer til at jeg anså det for å være verd pengene. 

Her er listen over kritikk av fjorårets arrangement (kort oppsummert fra diverse reportasjer):
1) Merking av løypa var totalt fraværende
2) kaos - folk som snudde fordi de ikke ante hvor de skulle
3) starten ble utsatt 1t - noe de skapte mye venting for de som etteranmeldte seg og som ikke hadde fått beskjed om utsatt start
4) Nesodden-fergen la til kai og løypetrasèen ble overfylt med mennesker og førte til slalåmbrøyting
5) Distansen var ikke 10Km og pga feilløping hadde folk løpt alt fra 8,7-10,5Km
6) Løypevaktene var ikke der de skulle og sov i timen


Så jeg innrømmer at jeg var ganske forutinntatt og skeptisk før dagens løp! Og jeg innrømmer også at jeg neppe hadde starta hvis jeg ikke hadde fått nyss i at løypa i år var kontrollmålt av kondis (det kan du lese om HER). 
Faktisk mer utfordrende enn det ser ut som på bildet...!
Stemningsbilde fra arrangørens hjemmeside
Årets løp
Årets løp ble, i motsetning til fjorårets fiasko, en stor opptur og suksess. Løypa var i følge min GPS ganske nøyaktig 10Km og i år var det ikke tvil om hvor løypa gikk. Det var lys, våkne løypevakter, mye show og masse publikum i løypa og det var ikke vanskelig å finne veien. Ofte føler jeg at det er "dødtid" underveis i løp. Ta feks Hytteplanmila. Selv om man løper i lang rekke gjennom hele løpet og sånn sett er alt annet enn alene så føler jeg meg likevel rimelig forlatt og ensom når jeg løper langs disse endeløse lange slettene. For det skjer jo ikke noe som helst langs løypa. Winterrun hadde derimot usedvanlig mye action å by på underveis i løypa. Og der hvor det ikke var fyrverkri, musikk eller publikum som underholdt så hadde vi andre utfordringer å fokusere på som feks en trapp inne på festningen, en hel del brostein og litt is. Så jeg hadde ingen dau-perioder hvor jeg kom inn i "jeg-kjeder-meg-i-hjel-modus". Det var rett og slett bare moro hele veien! Så terningkast 6 for atmosfære!

Jeg hadde på forhånd tenkt å få en god treningsøkt og hadde derfor ikke tenkt å være i nærheten av kjelleren på dagens løp. For vi skriver tross alt bare Februar og det er fortsatt en god stund igjen til sesongstart. Og jeg har derfor ikke til hensikt å late som noe annet. Jeg mener: det er tross alt fortsatt off-season form som gjelder og killerinstinktet ligger fortsatt godt begrav i en eller annen eske som ligger å støver ned på loftet (eller noe i den duren). Og jeg har slettes ikke til hensikt å komme ut av vinterdvalen riktig ennå. Så noe "all in" løp var aldri planen.
Atmosfære!! Fra arrangørens hjemmeside

Det ble ikke tid til oppvarming... what else is new sier jeg bare da. Så jeg åpna pent og etter 2-3Km kom jeg inn i en slags flow hvor jeg bare bestemte meg for å bli. Jeg hadde ingen som helst peiling på verken puls eller fart men jeg valgte å stole på følelsen. Og følelsen tilsa at "her kan jeg ligge å cruise meg gjennom løpet på en helt grei måte". SÅ da gjorde jeg det - jeg pusha aldri men bare holdt cruise-farten og koste meg. Først da klokka peip ved passering 8Km tok jeg en kikk. Da var jeg i et godt opplyst område og jeg benyttet anledningen til å kikke på klokka som sa at jeg hadde løpt den åttende kilometeren på 4:37min. Og så ble det mørkt igjen og jeg fikk ikke sett totaltiden. Så jeg tenkte at 4:37 nok var en av de raskeste kilometerne og at jeg derfor kanskje hadde holdt nærmere 4:40min i snitt. Og jeg tenkte videre at det ville tilsi en sluttid godt i underkant av 47min (46:40 for å være pinlig nøyaktig) - en tid som ville være helt innafor i midten av Februar. Og så var jeg ferdig med å tenke tid og fortsatte med å fokusere på manne-ryggen jeg hadde foran meg. 

Ganske nøyaktig 500m senere ble jeg først spist opp av tre karer før mann nummer 4 kom opp på siden av meg og stirret meg kraftig inn i hvitøyet og sier bestemt: "1,5Km igjen". Jeg var usikker på om det var et spørsmålstegn bak denne setningen, eller om han bare konstaterte fakta, men jeg er ganske sikker på at jeg så ut som et lite spørsmålstegn i et lite sekund mens jeg stirret tilbake og serverte han et klokkerent "JA!" i retur. Og så tok jeg ordene hans som en selvskreven invitasjon til å ta ryggen hans og så skrudde jeg vist jaggu også opp farten gitt.... ehhh - var det jeg som nettopp skrev at killerinstinktet lå nedstøvet i en skuff eller eske boltet med fjorten hengelåser??? Vel - det eneste jeg vet er at jeg hadde holdt igjen når løpere passerte meg gjennom løpet men noe magisk skjedde i denne forbipasseringa i en mørklagt krok utpå Tjuvholmen som resulterte i at både kilometer 9 og 10 gikk begge unna på 4:17. Og en liten fartsøkning på slutten tok jeg ikke skade av - totalbelastningen var nemlig godt innafor det jeg hadde tenkt i forhold til å få en god treningsøkt.

Og da jeg kryssa mållinja og speaker sier noe om 45:30 så tenkte jeg at "hey - DET må jo være helt feil - er de helt på bærtur eller?" og så rusla jeg like godt hjemover uten så mye som å kikke på klokka. På vei hjem kom det en sms fra topptid som påsto at jeg hadde løpt på 45:33 - så da var nok ikke speaker full allikevel - det var snarere jeg som var både fartsblind og i bedre form en jeg var forberedt på. 

Så snipp snapp snute så var Winterrun-eventyret ut for i år.
Suunto-love ;-)
Ros og ris
1) 4 doer når det er 700 påmeldte - skjerpings! Det er bare ikke holdbart. Det var forøvrig pga dokø at jeg ikke rakk oppvarming i dag...
2) løypa er krunglete, mange svinger, mye brostein, men absolutt veldig morsom.
3) arrangøren anbefalte folk å løpe med pigger - det ville jeg holdt meg for god for! Pigger var absolutt ikke påkrevd i dag. Her kunne arrangøren bistått på en bedre måte og spart mange fra å løpe med pigg
4) i år var løypa godt merka og fra mitt stå sted var det ingen hindringer underveis (jeg kan jo bare snakke for mitt vedkommende for jeg vet jo ikke hvordan det var for de som løp i tet eller i baktroppen)
5) goodibag? hæ? En buff og en flyer i en liten pose? Nei takk - enten får dere gjøre det skikkelig eller så får dere bare drite i det.
6) Kontrollmålt løype er et absolutt krav så tommel opp for det!
7) Mange hyggelige løypevakter - TAAAKK Marit for heiarop! Hyggelig å se deg! ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar