søndag 14. februar 2016

Trening uke 6, intervall og life in general!

Februar er alltid en tricky måned. Jeg pleier nemlig å være ekstern sensor i Februar, og siden dette er noe jeg gjør utenom ordinær jobb så betyr det at jeg må rette eksamensoppgaver på kveldstid og i helgene. Det blir som å jobbe ekstra lange dager noen uker og sånn sett ikke noe å skrive hjem om.
Tipp topp tommel opp!
Utfordringen ligger i at jeg ikke bare kan forlenge arbeidsdagen for jeg har jo en liten kar som skal hentes på skolen, bringes til skitrening to kvelder i uka og følges opp med lekser osv. Så da kommer ikke overtidsarbeidet i gang før han er i seng kl.21-21:30. Og da kommer ikke mor seg i seng før godt over midnatt. Så det er her utfordringen ligger - det koster altså i form av litt kortere netter. Og Februar er også den måneden alle er sjuke med mageinfluensa og/eller forkjølelse, halsbetennelse eller annet skrot. Og guttungen holdt selvsagt tradisjonen i hevd og gikk ned for telling med feber, forkjølelse og magevondt - akkurat som han pleier. Dette skaper selvsagt litt utfordringer men studentene bryr seg ikke om feber, snørr og magesjau - de skal ha karakterene sine - så det var bare å henge i stroppen. Fordelen med å bli eldre er jo at man blir rutinert. Så jeg så heldigvis ikke mørkt på situasjonen, for det var altså slettes ikke verre enn tidligere år. Og det gikk jo bra i år også - jeg rakk fristen med god margin!! Og nå er det et helt år til neste gang ;-)

Trening (og husarbeid) har alltid kommet i siste rekke på min prioriteringsliste og særlig i perioder hvor det er litt ekstra. Da er trening det første jeg prioriterer vekk. Dette valget er ikke vanskelig for meg: forpliktelsene kommer alltid først, og blir det tid til overs så sier jeg ikke nei takk til lek og moro! 

Trim uke 6:
Mandag: -
Tirsdag: 9Km rolig løping til jobb og 7Km rolig løping hjem på kvelden
Onsdag: 7.5Km rolig løping til jobb og 7Km rolig løping hjem på kvelden
Torsdag: -
Fredag: 10Km rolig morgenjogg
Lørdag: 10x1000m intervall (totalt 13.6Km)
Søndag: -
Gårdagens pulskurve
I vinter har jeg løpt korte terskeløkter og jeg har valgt å løpt tradisjonelle intervaller med pause (typ 6-7x1000m, 4x1000m, 2-3x3000m). Og jeg har droppet de lange utholdende terskeløktene hvor jeg løper sammenhengende i ~45-60min. Gårdagens 10x1000m intervall skulle derfor være en slags tilnærming til å begynne å løpe lengre sammenhengende terskeløkter igjen. 

Når man løper intervall så handler det alltid om det samme: å sette rett fart fra start. Og hva er rett fart når det skal løpes 10x1000m? Det eneste jeg hadde å sammenligne med var den siste intervalløkta for to uker siden hvor jeg løp 6x1000m i 4:20-fart. Med bakgrunn i den så anslo jeg at svaret lå et sted mellom 4:40-4:30min/drag - et veldig upresist anslag etter min mening men jeg var rett og slett ikke sikrere enn som så.

Trøtt og lei som jeg var så skulle jeg uansett starte rolig og gi kroppen tid til å våkne. Jeg startet beskjedent og løp de tre første på 4:43min. Så ble jeg utålmodig og løpe de tre neste på 4:39min. Pulsen var fin og jeg løp med brekket på. Alt var i grunn ganske perfekt bortsett fra at jeg nå begynte å bli skikkelig utålmodig. Og så sprakk jeg - eller rettere sagt tålmodigheten sprakk!! Neste drag gikk på 4:36, de to neste på 4:32 før jeg avslutta siste draget på 4:27. Ai ai ai - det var kanskje ikke helt etter planen si, men sånn går det når det bor en Porsche-motor i SS Amundsen.

Det ble fin progresjon i økta, jeg følte meg ikke sliten etterpå (snarere litt snytt) og jeg tror jeg ble litt klokere. Og så lenge det ikke er mer enn tålmodigheten som sprekker så skal jeg vel ikke klage - men jeg må nok jobbe litt med tålmodigheten ja :-) En lærerik økt ble det uansett!

Og i dag er det husarbeid som trumfer over trening - så selveste morsdagen skal altså i år brukes til å få skikk på galskapen i leiligheta! Amen. God morsdag :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar