søndag 28. februar 2016

Poff!

Poff sa det og brått, og uventet, ble jeg forvandlet til Tornerose og sov i hundre år....
Idyll!
Eller kanskje ikke hundre år men i alle fall ti timer hver natt siste tre nettene!! Og det er MYE!!!

"Du trengte det nok" sa dem. Ja. De vise menn har nok rett i det. Jeg trengte det nok, men jeg nekter ikke for at slikt plutselig søvnbehov skremmer vettet av meg. Jeg hater nemlig å kjenne på den apatiske trøtthetsfølelsen. Det stresser meg! Det passer ikke inn i livet mitt å være så trøtt.... og tenk om det aldri går over???

Selvsagt går det over! Jeg vet jo det - men jeg kommer nok aldri til å bli venn med følelsen av å bare ville sov - absolutt hele tiden!
Gone for a last run tenker jeg vi sier!
Det hele kan nok forklares med at jeg har hatt noe rusk i maskineriet siste uka - noe magerusk som jeg kanskje undervurderte litt? For så lenge det finnes toaletter på Bislett og på samtlige bensinstasjoner man løper forbi på sin vei, ja så lot jeg (som vanlig) ikke litt trøblete mage stå i veien for treninga denne uka. Så det var nok bare slik at kroppen sa i fra i form av økt behov for søvn og hvile. Derfor droppa jeg også dagens trening. Jeg gadd rett og slett ikke. 

Oppsummering uke 8

Mandag: 15Km ski (klassisk)
Tirsdag: 6.5Km løping (6x500m intervall; 2:05-2:07min/drag)
Onsdag: 9Km transportløping til jobb, 7Km transportløping hjem
Torsdag: hvile (6Km ski (skøyting) med guttungen)
Fredag: 10.5Km rolig løping
Lørdag: 9x1000m intervall (4:30-4:32min/drag) og totalt 12Km
Søndag: ikke en dritt - gadd ikke

Jeg ELSKER pulskurver!!
Og så lurer du naturlig nok på hvorfor jeg "bare" løp 9x1000m og ikke 10? Jo, det skal jeg si deg. Det var fordi jeg halvveis i drag nummer ni så at klokka var blitt 12:11:55 og jeg hadde betalt parkering frem til klokka 12:13. Så da var det bare å ta sekken på ryggen og pile ut fra Bislett etter det niende draget. Heldigvis slapp jeg med skrekken - det ble ingen bot denne gangen! 

De neste to ukene kommer jeg til å måtte kjempe hardt for å holde hodet over vannet. Jeg har derfor tenkt å trappe ned på treninga. Noe som i grunn passer veldig bra for om to uker skal jeg nemlig perse på 5Km - det er i alle fall planen! Og det kan vi snakker mer om senere. Ønsker deg en knall-GOD treningsuke :-) Over og ut! 

2 kommentarer:

  1. Har opplevd nøyaktig det samme de siste dagene!
    Uvanlig stort søvnbehov som har kommet overraskende på.

    Merket dette særlig i helgen etter en 3 mils skitur i strålende vær.
    Trodde alt herlig sollys ville gjøre underverker, men kroppen ville ha en ettermiddagslur etter dusj og mat.

    Kjente at hver fiber i kroppen sugde etter hvert eneste søvnminutt.
    Dagen etter forventet jeg å være ekstra opplagt etter god restitusjon og hvile.
    Planene var lagt for variert trening gjennom løping, men neida, kroppen ropte etter enda mer hvile.

    Dette er faktisk uvanlig, men jeg skylder på at vi nå er inne i 5. måned med mørketid, og kroppen er mørbanket i mangel av lys over en lang periode. Det er i allefall underskudd på noe.

    Ser virkelig frem til våren, varmere sol og grønnere natur! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ingenting som gjør en mer døsig enn en tremils skitur i frisk luft - det fungerer som sovemedisin på lik linje som en real torskemiddag ;-)

      Slett