fredag 1. januar 2016

Champagneultra & Godt nyttår!

Å løpe langt er ikke min greie. Jeg kjeder meg rett og slett... kikker ustanselig på klokka, teller antall kilometer som gjenstå og tenker "herregud er jeg enda ikke ferdig".... og jeg lengter hjem!!
I går lengtet jeg ikke hjem - i går var det utelukkende moro hele veien!!! :-)
Å løpe langt krever ikke bare en god fysisk rustning. Det krever unektelig også en god psykisk rustning. Og det krever også at man har mange nok timer tilgjengelig til trening - så kalt egentid, eller alenetid, som det så fint heter.

Jeg foretrekker helt klart korte(re) distanser. Så - hvorfor løpe langt når alt tilsier at jeg ikke egentlig ønsker det? Det finnes bare ett godt argument for å løpe langt - for min del! Og det var det jeg skrev om i et tidligere innlegg - det som heter grunnform. Jeg ønsker å forbedre grunnformen min - fordi jeg ønsker å forbedre meg på de kortere distansene.

MEN; hvor langt må jeg løpe for å oppnå målene mine på de kortere distansene og hvordan i heite huleste skal jeg greie å motivere meg til å løpe langturer når jeg har så vondt i viljen???

Jo, jeg har landet på at jeg ikke trenger å løpe så himla lange langturer, og, jeg har også landet på at delmål kan være en del av løsningen på langtur-problematikken min.

Ved å sette meg noen delmål gjennom året så tvinger jeg meg selv til å løpe noen lengre langturer. Delmål kan være så mangt, men løpskonkurranser er selvsagt noe jeg kan greie å forberede meg til. Og det behøver ikke være snakk om å skulle løpe raskest mulig men snarere å delta for opplevelsen. Løpene jeg deltok på i Zermatt var slike mål som jeg visste ville kreve forberedelser i forkant i form av noen lengre langturer. Disse løpene var helt klart noe jeg ønsket å være med på for selve opplevelsen. Så for meg fungerer det veldig fint ha å noen løpsopplevelser i sikte litt lengre frem i tid. Da greier jeg å motivere meg til å løpe langturer.
21Km motbakkeløp i Zermatt i sommer - en gedigen løpsopplevelse!
Et slikt delmål var også gårdagens ChampagneUltra på Sessmovollen. ChampagneUltra'n er 5 runder av 10Km, altså 50Km. Å løpe 50Km med kun tre langturer i beina i forkant (alle på 20Km), med en forkjølelse i kroppen og et kne som er på vei til å friskmeldes etter en liten betennelse - vel, det anså jeg ikke bare som urealistisk men også som rimelig idiotisk! SÅ målet mitt var aldri å løpe 50Km men derimot 30Km. Tre runder av 10Km skulle jeg klare (gitt at verken forkjølelse eller kne stoppet meg underveis vel og merke).

Jeg har kun løpt fire halvmaraton i min karriere (seks om vi teller med 2xBirken) og jeg løper sjelden langturer lengre enn 15-17Km (eller ~90min). Så, å ta spranget fra lengste løpeøkt på 21Km til å løpe 30Km anså jeg som risikabelt nok. Å begi meg ut på noen lengre distanse enn 30Km ville etter min mening bare vært helt dustete - alt tatt i betraktning. Så målet var altså 30Km.

For meg var målet med Champagneultraen 1) trening 2) erfaring 3) opplevelsen. Og siden jeg etter to runder ville bevege meg ut i ukjent farevann (siden jeg aldri har løpt lengre enn 21Km mener jeg) så var planen å løpe de to første rundene akkurat slik jeg ville gjort på en vanlig rolig treningsøkt. På den måten sikret jeg meg om ikke annet en 2-mils rolig langtur med god treningseffekt og kvalitet. Så hvis jeg skulle møte veggen, eller hvis kneet skulle begynne å bråke på siste runden, ja så ville jeg i det minste ta med hjem 2 mil med kvalitet og godt treningsutbytte.

Planen var:
Første runde: cirka 1 time
Andre runde: cirka 1 time
Tredje runde: ikke tenke, bare løpe (evt gå om nødvendig)!

Fasiten ble:
Første runde: cirka 59min
Andre runde: cirka 59min
Tredje runde: cirka 61min (gikk kun i Helgebakken).
I mål (på egen klokke) etter 2:59:20.

Videoen på kondis.no (HER) er fra tredje runde hvor vi er på vei opp Bjørnkneika (etter ca 27Km??) og som dere ser så er det fortsatt sprettende lett :-) Litt moro må man ha! 
Antall km med løpesko siste årene
Så - da er det bare å fortsette det gode arbeidet med å bygge grunnmur i 2016! Hva 2016 bringer av sprell, lek og moro får tiden vise. Jeg har ingen planer enn så lenge. I 2015 ble det tilbakelagt 2193Km med løpesko for min del (det gir et snitt på 42Km i uka), noe som tilsier en god økning fra de foregående årene. Så ingen grunn til å påstå annet enn at 2015 var et godt løpeår!

GODT NYTT(løpe)ÅR folkens!

7 kommentarer:

  1. Kjenner til kjensla. Langturar blir eit litt sånn "unødvendig onde". Samtidig er mange av langturane eg har hatt nokre av dei finaste, litt sånn zen-modus. Men dei krev litt meir planlegging og motivasjon. Då er det greit å ha konkrete mål å strekke seg mot. God nyttår!

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig enig! Nødvendig onde er veldig beskrivende - men har samtidig også samme opplevelse som deg: mange av langturene har vært veldig fine!!! Godt nyttår

      Slett
  2. Djizez. Det skulle stå "nødvendig onde"...

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå må du bestemme deg :D

      Slett
  3. Godt nytt år Silja! Gleder meg til å følge deg videre på (løpe)ferden! :)

    SvarSlett
  4. Godt nytt år Silja! Gleder meg til å følge deg videre på (løpe)ferden! :)

    SvarSlett