tirsdag 8. desember 2015

Skisamling: tulling på tur!

Ja det var vel sånn cirka slik jeg følte meg (som en tulling på tur) da jeg veldig uplanlagt endte på skisamling i helgen med guttungen.
Det var far og sønn som skulle på skisamling men da pappa'n brakk ankelen på løpetur i marka så ble det i stedetfor mor og sønn som stakk til fjells på skisamling. Og jeg hadde (som vanlig!) ikke tid til å ta helt inn over meg hva en helgetur med skitrening innebar av pakking og prepping i forkant. Så jeg gjorde som jeg pleier: jeg gjorde unna de viktigste tingene først og så satset jeg på å komme i mål i tide med alle gjøremålene.

Det minst viktige var å preppe egne ski. Så jeg bare slengte skiene i bilen (uten så mye som å kaste et blikk på dem) og tenkte at jeg skulle smøre dem på kvelden når guttungen var i seng. Så sjokket var ikke rent lite da jeg kom til Trysil og oppdaget at skiene var fulle av "gørr". Og jeg hadde ikke med rens.... I min hukommelse var skiene renset før jeg satte de i boden etter sist sesong men jeg hadde helt åpenbart tatt en siste skitur helt på tampen av sesongen og glemt å rense skiene etterpå... TULLING!
Trist føre men veldig digg å være ute!
Bagen var full av diverse tørrvoks men på Trysil var det klisterføre. Jeg hadde altså ski som var smurt med seig "gørr" fra fjoårssesongens siste skitur. Jeg hadde ikke skirens, og jeg hadde i alle fall ikke klister! Hurra. 

Først på programmet sto: skøyteteknikk. Jeg har kun ett par ski - og det er ikke skøyteski. Og siden jeg har hatt vondt i et sene/muskel-feste på utsiden av kneet så tenkt jeg uansett å gå klassisk. Det var bare det at ski med gørr er synonymt med ski uten feste og uten gli. Så jeg kom ikke av flekken og ble derfor tvunget til å skøyte (for det var eneste måten å komme fremover på). Alternativt kunne jeg drite i hele greia å luske tilbake til hotellet (hvilket selvsagt var helt uaktuelt). Så da skøyta jeg på klassiskski som var smurt med gørr! Om jeg følte meg som en tulling? Absolutt!

Før økt nummer to fikk jeg låne litt klister (som jeg gned over "gørra" - for jeg hadde som sagt ikke med rens). Det hjalp litt. Det var bare det at vi på denne økta skulle lære staketeknikk... herregud! Med mine fiskebollearmer og tråe ski så ble det atter 1,5t i ydmkelse. Om jeg ikke greide å stake halvparten så langt som de andre foreldrene så sugde jeg i alle fall til meg tipsene fra treneren. Så jeg lærte litt teori om ikke annet.

Jeg har jo sagt at jeg ikke skal gå renn igjen før jeg har lært meg å smøre ski. Og etter helgens fadese så er det vel bare å sette seg ned og begynne å pugge smørebibelen... for jeg tror jaggu ikke jeg skal gå en eneste treningsøkt heller før jeg har lært meg smørebibelen utenat! Og så må jeg kjøpe skøyteski. For det er unektelig mye lettere og morsommere å gå skøyting når forholdene er sånn passe elendige.
Nydelig!
Oppsummering av uka: 
Mandag: 8Km über-rolig restitusjons-jogg (typ 7min/km)
Tirsdag: -
Onsdag: 12.7Km løping hvorav 6.4Km på terskel (sone 3)
Torsdag: -
Fredag: 8.4Km rolig transportløping
Lørdag: Morgen: 1,5t skiteknikk (skøyting). Ettermiddag: 1,5t skiteknikk (staking).
Søndag: Morgen: 1,5t skiteknikk (klassisk). Kveld: 10.5Km rolig jogg (6:09min/km)
Tøyer støle ski-muskler
Eller kanskje jeg bare skal holde meg til det jeg kan? Løping. Det er jo så mye enklere. Det krever verken glider, rens, smøring, armstyrke eller tyngdeoverføring. Jeg tror jeg får sove litt på saken.... :-) 

2 kommentarer:

  1. Haha, måtte le litt av dette. (Sorry!)
    Kjenner meg igjen... :p

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er lov å le av amatører på skisamling ;-))))

      Slett