søndag 27. desember 2015

Juleuka - når kroppen ikke vil!

Det ble kort og godt en relativt dårlig treningsuke. Det var ikke julestria som tok meg. Neida. Siste uka før skoleferien var det mange som fikk omgangsyka og/eller ble rammet av forkjølelse. Og jeg fikk nok en variant av dette!
Løpejul
Jeg kastet ikke opp men fikk min dose med kvalme. Formen varierte mye; fra å være superkvalm til å være sånn passe kvalm, og jeg hadde flekkvis magekramper. Så i påvente av den skikkelige nedturen så forsøkte jeg å holde hjulene i gang som best jeg kunne. Og jeg hadde faktisk et par økter i denne perioden som holdt god kvalitet (feks 6x1000m intervall på Bislett for en uke siden og en 8Km progressiv terskeløkt tirsdag denne uka). Så jeg kan ikke klage. Med untak av økta lille julaften (hvor jeg følte meg helt ræva og gjorde vendereis etter bare et par kilometer) så gikk det forbausende nok sånn passe greit å trene selv om formen ikke var tipp-topp. Det jeg merka var at jeg var mye mer sliten etter øktene enn hva jeg pleier å være. Og jeg følte at det også kostet rent muskulært  i form av at jeg følte meg sliten/støl/mør i beina etter øktene. For eksempel så koster en rolig løpetur på 10-14Km normalt ingenting. Jeg blir ikke sliten underveis eller etterpå, verken i beina eller generelt. På ettermiddagen på julaften følte jeg meg derimot ganske så sliten i kroppen og beina etter å ha løpt 13 rolige kilometer. Så kroppen vet å si fra på sin måte når ting ikke er helt som de skal. Trolig var det på julaften at det også toppet seg for min del for det var med nød og neppe at ikke pinnekjøttet kom i retur.... og det var ikke fordi kjøttet ikke var godt! Så etter julaften har jeg hatt to dager uten trening, og nå føltes det som jeg er over kneika. Nå er det bare noe i halsen og "der-omkring" som jeg må kjenne litt på - noe som minner mistenkelig om en gryende forkjølelse - men bortsett fra det så har jeg erklært meg frisk igjen. Så får vi se hva årets siste uke kan by på av fysiske utskeielser! :-)
Dagens høydekurve - 4,5Km motbakke
Trim uke 51
Mandag: -
Tirsdag: 8Km progressiv terskeløkt (5:30 - 5:17 - 5:08 - 5:00 - 5:00 - 4:57 - 4:52min; 6min nedjogg)
Onsdag: 7Km rolig (mislykket) løpeøkt
Torsdag: 13Km rolig løpeøkt
Fredag: -
Lørdag: -
Søndag: 9Km rolig løpeøkt
Tilsammen 37Km med løpesko denne uka
Fortsatt god Jul :-)

2 kommentarer:

  1. Tretten kilometer på Julaften er langt mer enn det jeg rakk :) Ble ingen trimming den dagen, men jeg tok en økt lille-julaften, slik at jeg har litt å "gå på" i de late romjulsdagene som vi er i nå.

    At du greier å opprettholde nær 40 kilomter med trening i uka, tross sykdom etc. er jo ganske så bra. Jeg har ikke greid å løpe så mye den siste uka, men det handler mer om tid.

    Heldigvis holder jeg meg frisk og har hverken vært syk eller forkjølet på mange år. Er så heldig å være frisk året rundt, noe jeg er takknemlig for og verdsetter. Men det ligger noen triks bak :)

    Fortsatt god jul!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja - du har i grunn helt rett: nesten 4 mil på en uke hvor kroppen har vært alt annet enn i vater er veldig bra!!! Jeg er enig! Jeg skal egentlig være godt fornøyd med det.

      Siste to årene har jeg vært minimalt syk men hvis du har triks på lur så del gjerne! jeg har sverget til blåbær og røde druer, litt tilskudd av vitaminer og selvsagt løpt mye rolig i vinterhalvåret - da har jeg holdt meg frisk gjennom vinteren. Men, det er jo nesten umulig å ikke få et snev av noe når man har barn.... :-)

      Slett