fredag 20. november 2015

Oppsummering sesong 2015

I år gikk oppsummeringa helt i glemmeboka gitt - MEN, det er som kjent aldri for sent. Så her kommer en liten oppsummering.
Målgang Zermatt halvmaraton motbakke

Sognsvann Rundt Medsols
Jeg rakk ikke delta på så mange løp i år og jeg rakk i hvert fall ikke noe persing på Sognsvann. Totalt ble det deltakelse i 11 løp fra April til Oktober fordelt som følger: 8 single runder og 3 doble runder. Ingen triple runder i år med andre ord. Nå står jeg med totalt 148 løp siden mitt første registrerte løp den 01.10.2003. Da debuterte jeg altså på en runde med tidtakerbrikke.

Sognsvann Rundt Medsols 2005 - 10år yngre - cirka like treg ;-)
5Km statistikken
I år har jeg (endelig!) forbedret 5Km tiden min. Inntil i fjor hadde persen på 5Km stått siden den gang jeg var svært utrent (i alle fall sammenlignet med dagens form) og debuterte i gateløp helt uforberedt og spontant. Da løp jeg 5Km i Oslo Maraton på 22:44 (2005). Så det betyr altså at 40Km med løpesko pr uke er det som må til for å kompensere for 10års alderstillegg! I fjor knakk jeg endelig koden og grusa tiden fra 2005 under Schjongs5ern. Ny pers i fjor lød på 22:26. I år persa jeg flere ganger på 5Km men bare med små sekunder hver gang. Jeg starta sesongen med å perse på 5Km i Fredrikstad og avslutta sesongen med ny pers under Eggemomila.

5Km Fredrikstad: 22:21
5Km Eggemoen: 22:17
5Km Nøklevann: 22:27

5Km under Oslo Maraton 2005 - ung men ikke lenger lovende ;-)
Tredjeplass i klassen i 2005
10Km statistikken
Jeg løp ikke mange 10Km løp i år men Hytteplanmila fikk jeg forberedt meg til og der var målet klart og enkelt: pers! Og slik ble det. Jeg persa på mila med 17sek. Fire uker før løp jeg 10forGrete under Oslo maraton og det gikk ikke ett sekund bedre enn hva formen da tilsa: 46:52min. Og det var vel de to 10Km løpene jeg deltok på...

Hytteplanmila - historikk
2008: 48:58min
2009: 49:07min
2012: 45:33min
2013: 44:49min
2014: 45:32min
2015: 44:32min

Det ble ingen flate halvmaraton i år men derimot ble det 21Km motbakkeløp i Zermatt. Det var rett og slett helt sjukt flott!

Og det var så flott i Zermatt at jeg måtte tilbake å løpe 16Km Ultraks i august.

Et annet høydepunkt i år var deltakelse i Holmenkollstafetten for OSI kvinner elite hvor jeg for første gang løp etappe nummer 3. HK er alltid skrekkblandet fryd men jeg overlevde og løp etappen på 2:04; en tid jeg var godt fornøyd med!
De spreke OSI damene

Av motbakkeløpene i Maridalen fikk jeg kun med meg ett løp i år: Skjennungstua opp. Også der ble det pers gitt.

Triatlon ble det dårlig med i år men jeg deltok på Oslo Tri Stafett hvor jeg svømte 750m på en anstendig tid (tatt i betrakting at jeg ikke hadde øvd i forkant). Stafett er gøy og Tri-stafett er noe av det gøyeste jeg har vært med på!

Så, selv om jeg ikke hadde de aller store planene eller ambisjonene for sesong 2015 så deltok jeg på noen løp og formen var slett ikke verst - om jeg skal si det selv ;-)

Hvordan sesong 2016 blir har jeg pr dags dato ingen som helst formening om! Det er alt for langt frem i tid til at jeg evner å planlegge noe som helst (som kjent så hater jeg å planlegge livet mitt mer enn høyst nødvendig og helst vil jeg ikke planlegge mer enn fra dag til dag). Det eneste jeg vet er at jeg har veldig lyst til å løpe ett eller flere løp i Zermatt også neste sesong. Om jeg får til det vet jeg ikke men det er vel i hovedsak sparekontoen som bestemmer det....

7 kommentarer:

  1. Bra oppsummering og god løpsutvikling du har. Tidsforbedringene på 10KM er imponerende.
    Selv har et håp om å forlenge løpssesongen nå som det er så gode løpsforhold i Oslo-området og marka. Helt tørt og fint - og underlaget er hardt og bart. Ingen motstand i løpsunderlaget, og det er jo heller ikke spesielt glatt, hvis man holder seg på grusveier. Selvom det er noen mindre partier her og der.

    Siden du nevner Sognsvann, har du vært der i det siste? Er lysløypearbeidene ferdige? Og har de jevnet ut veien rundt? Det ble ganske humpete og vondt å løpe på etter all gravinga.
    Har ikke funnet noen oppdateringer på nett, hverken på kommunesider eller i nettaviser.
    Må kanskje ta en tur å sjekke selv :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ikke løpt rundt sognsvann på en evighet så jeg vet ikke MEN, jeg har hørt rykter om at de lysene skal skinne fra 15 desember - så jeg håper det stemmer! For jeg gleder meg til å løpe rundt vannet igjen. Om de har jevnet ut veien vet jeg heller ikke men er helt enig med deg i at det ble ganske så humpete og lite løpsvennlig etter gravingen. Det minner mest om traktorveien jeg løper på når jeg er hjemme ;-)

      Ang. løpsutviklinga så synes den best på 10Km ja. For som du ser av 5Km tiden så var den ikke så drastisk forbedret fra 2005 til 2015 - men sikkert signifikant forbedret den også! Uansett: årsaken til denne utviklingen er at jeg begynte å trene regelmessig igjen fra 2009 etter å ha ligget mer eller mindre brakk fra 2000-2009 (av mange årsaker inkl. skader). Så treningen i denne perioden var veldig sporadisk, usystematisk og ekstremt nedprioritert! Eksempelvis hadde jeg flere lengre avbrekk (da snakker vi måneder og år!) i denne perioden helt uten trening grunnet kneoperasjoner, svangerskap (med hyperemesis), plantar facitt, halebeinsbrudd etc etc. Så da jeg starta litt mer systematisk igjen i 2009 hadde jeg en smertegrense på maks tre økter i uka og ikke lengre enn 7-8Km pr økt. Så utviklinga skyldes bare at jeg løper regelmessig ca 4mil i uka og at knærne nå tåler lengre økter!

      Slett
    2. Det viser i alle fall at man kan komme sterkere tilbake etter lengre avbrekk :)
      Men samtidig tar det tid å bygge seg opp, man blir gradvis bedre. Og DET er jo en motivasjonsfaktor :)

      Slett
  2. Det er ikke klart rundt Sognsvann....graving pågår for fullt på østsiden og det er heller ikke jevnet ut veldig mye. Men det blir nok bra når alt er klart :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for oppdatering - da venter jeg til de er ferdige med all gravingen :)
      Blir helt uaktuelt å løpe på så ujevnt underlag. Jeg frykter de ikke vil jevne ut noe før et stykke utpå vårparten neste år. Det blir lenge til.

      Slett
  3. Jøss, for ein utruleg bra utvikling du har hatt opp gjennom åra. :) Syner at systematisk arbeid gir resultat.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kontinuitet er svaret janne ;-) Har man kontinuitet i treningsarbeidet så får man fremgang. 48-49min på mila med minimalt med trening versus 44-46min med litt mer og kontinuerlig trening sier jo i grunn sitt :-)

      Slett