tirsdag 6. oktober 2015

Skjennungstua Opp - suksess i år også!

Jeg synes det er vanskelig å vite hvordan jeg skal disponere kreftene i et motbakkeløp. Det skyldes i hovedsak at jeg ikke har erfaring. Jeg løper jo mye i bakker på trening men da løper jeg jo rolig. Og det er noe helt annet å løpe rolig langtur i motbakke versus å løpe "all in" i et motbakkeløp. SÅ - egentlig burde jeg øvd på å løpe hardt i motbake - for eksempel ved å løpe bakkeintervall.... men bakkeintervaller ser jeg ikke helt for meg at at jeg kommer til å prioritere. Jeg har liksom ikke tid til alt. Og så løper jeg kanskje bare ett motbakkeløp i sesongen. Og da er det liksom ikke såååå viktig for meg. Så da får jeg heller bare la det stå til de få gangene jeg deltar i et motbakkeløp.

Dagens løypeprofil - 5.7Km, 300høydemeter

I dag var det Skjennungstua opp som sto på programmet. Som medarrangør skulle jeg dele ut brikker til løperne og være starter. HELDIGVIS fikk jeg hjelp av Tim til å dele ut brikker - ellers hadde det ikke gått så bra tror jeg. For i år var det rekordpåmelding og 190 brikker skulle deles ut i løpet av 45min. Phu! Etter nøyaktig 45min var vi i havn og jeg registrerte at det ikke var så veldig mange uavhentede brikker igjen på brettene. Ergo lå det an til full hytte og jubel etter løpet.

Full hytte var det også etter løpet i 2013; Marianne, meg og Adelheid

Jeg rakk 1Km oppvarming  før start. Litt lite men absolutt bedre enn ingenting! Jeg tenkte derfor at jeg ville gi kroppen litt tid til å komme i gang og gi meg selv tid til å kjenne litt på dagsformen. Og jeg syntes jeg åpna veldig bra i forhold til dette og  jeg kjente at kroppen føltes bra. I hele vår sleit jeg med at jeg mister følelsen og kraften i høyre lår og i dag "streika" høyre lår allerede fra start. Låret føltes bare veldig tungt og lite sammarbeidsvillig men jeg fokuserte på å løpe, og tenkte jeg skulle løpe til låret eventuelt la ned veto. Så jeg sa til meg selv at det ikke ble noen gå-pauser før låret eventuelt krevde det.

Jeg har deltatt i dette løpet en gang tidligere, i 2013. Da måtte jeg gå i den siste bratt-bakken. I år løp jeg faktisk hele veien opp. Og det er jeg satan meg særdeles stolt av! For det hadde jeg på forhånd ikke trodd at jeg skulle klare. Moro. Og ikke nok med det men jeg er også svært godt fornøyd med at jeg ikke var i nærheten av å gå i kjelleren. Og som om ikke det var nok: jeg løp 90sek raskere enn i 2013. Så, jeg kan ikke si annet enn at jeg er svært godt fornøyd med dagens gjennomkjøring. Og for de som har vært med tidligere år så vet dere at det alltid er mange uttrekkpremier etter løpet. Så jeg vant også gratis start i Barteløpet - så nå blir det Barteløp den 31 Oktober på meg også!


Fakta Skjennungstua opp 2015
Tid: 33:29min (mot 35:04 i 2013)
Lengde: 5.7Km
Høydemeter: 300

2 kommentarer:

  1. Så bra! Godt jobba! Eg prøver å lære meg å elske motbakkeløping. Lukkast ikkje så langt, kan du sei...

    SvarSlett
    Svar
    1. Bakker har vært en STOR utfordring for meg fordi jeg har veldig høy puls på lav belastning. Feks. så tilsvarer snittpulsen min på rolig langtur ofte 79-82% av makspuls. Og ja, 82% tilsvarer faktisk øvre del av sone 1 for meg! Så jeg løper rolig nok og jeg går ofte i bakkene. Snittfarten er ofte 6:00-6:45min/km i kupert terreng - så det er ikke fordi jeg ikke løper rolig nok at pulsen er høy. På flat asfalt er det noe lettere å holde pulsen nede men selv da er pulsen i overkant høy i forhold til normalen.... Uansett: jeg trigges helt klart av ting jeg ikke behersker så godt så for meg ble det ganske naturlig å øve i kupert terreng for å se om jeg fikk ned pulsen etter som formen ble bedre. Så jeg drages helt klart mot utfordringer og mot ting jeg ikke er så god til. Og jo flere bakkeøkter jeg løp, jo mer lærte jeg meg å like det. Så selv om jeg ikke er god til å løpe i motbakke så liker jeg det. Og jeg tror det gjør underverker for formen min! :-)

      Slett