lørdag 17. oktober 2015

Ny pers på Hytteplanmila

Det er greit å ha en plan når man skal løpe Hytteplanmila - det ligger liksom litt i navnet....
I farta fra start (FOTO: arrangør)

Så selvsagt hadde jeg en plan før dagens løp. Planen var enkel: løpe første 5Km uanstrengt(!) på 22:00 og siste 5Km på 22:30. Og siden jeg kom i mål etter 44:32 så kan det virke som jeg holdt meg til planen og historien kunne ha endt her.... men så enkelt var det nok ikke nei!

Hytteplanmila er kjent for å være rask og tidvis flat, men det betyr derimot ikke at du får 10Km flat og lettløpt løype. Neida. Du får først 5Km med noe som minner om berg-og-dalbane før du avslutningsvis får 5Km som er relativt flatt - og da mener jeg relativt flatt - ikke padde flatt! Ja, og så må vi jo ikke glemme den grusomme 200m lange pulsbakken opp til målgang. Selveste glasuren på kaka liksom. Så løypa varierer i aller høyeste grad, noe som for meg tilsier at kilometertidene varierer - noe jeg selvsagt hadde tatt med i betraktning da jeg la planen.

Løypeprofilen
Planen var derfor å løpe som følger:
1Km: 4:00
2Km: 4:20
3Km: 4:40
4Km: 4:40
5Km: 4:20 (22:00)
Siste 5Km skulle løpes på 22:30, altså 4:30min/km (eller i alle fall snittfart tilsvarende 4:30min/km). Denne planen skulle da ende i 44:30 og ny pers.

Fasiten ble som følger:
1Km: 4:00 - perfekt!
2Km: 4:15 - ehhh, planen var 4:20 men ok da, ingen grunn til panikk, fortsatt lett og uanstrengt
3Km: 4:34 - litt fort i forhold til planen om 4:40, men fortsatt ingen grunn til panikk (tror jeg!)
4km: 4:30 - nå går det helt klart i overkant fort her.... litt usikker på om dette er så smart.
5Km: 4:12 - oh crap - hva er det jeg driver med???? 4:12 liksom - hallo!??

På egen klokke passerte jeg altså 5Km på 21:31, men klokka peip før matta, så offisielt passerte jeg 5Km på 21:40 - altså lå jeg 20sek foran skjema ved passering 5Km. Kremt, kremt (les: fy-fy!)! Det eneste som gikk etter planen på førte 5Km var planen om å løpe uanstrengt! Check.

6Km: 4:25 - det var litt tregt, 6Km burde gått på 4:20, men fortsatt ingen krise.
7Km: 4:31 - okay - nå er vi endelig inne på noe her.
8Km: 4:41 - herregud jeg sovna vist. På tide å få opp farta igjen gamla! Skjerpings!!
9Km: 4:33 - tror jeg er inne på noe her nå - og det var jaggu på tide!
10Km: 4:34 - arrrgggg fuckings bakke. Hvem er det som finner på å legge sluttspurten til en bakke??? Tullinger altså! Og hvorfor er jeg aldri i mål når klokka piper på 10Km?
I mål (16sek senere): 44:32 - ny pers - løp ikke helt etter planen men det endte (utrolig nok!) godt likevel!

Det obligatoriske bildet fra målgang på toppen av pulsbakken ;-) (FOTO: arrangør)
 
En bolle senere ;-)
Så sånn gikk det i dag. Jeg persa med 17 sekunder og får være fornøyd med det. Nå er det offisielt sesongpause og jeg ser frem til mange rolige økter. Jeg har virkelig planer om å kose meg med dasse-løping! ;-) 

6 kommentarer:

  1. Gratulerer! I fjor sa garmin at jeg løpte 150m for mye - er det mulig?? Så i år jobba jeg virkelig med å løpe kortest vei (men allikevel var det 60m for mye). Her kan man vinne mye tid!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg stoler på skiltingen på Hytteplanmila - og at klokka pep 2-3m før skiltene første 4km så antok jeg at det var fordi jeg hadde starta klokka noen meter før jeg passerte matta på start. Da klokka derimot pep 10sek før 5Km skiltet forsto jeg at jeg var veldig i utakt med skiltene! Så selv om jeg fulgte med på klokka så var jeg altså hele tiden klar over at jeg lå foran på klokka og jeg var veldig spent på hvor stor differansen kom til å bli mot slutten. Siste sjekkpunkt var 9Km så da klokka pep 20sek før vimpelen på 9km var jeg veldig klar over hvilken situasjon jeg var i og sjekket derfor klokka da jeg passerte 9km (da viste klokka 40:00 og jeg visste jeg var i rute). Så at klokka pep på 10Km før målpassering var derfor ikke en overraskelse for meg. Og basert på tidligere år hvor klokka mi har målt litt for langt så var dette for så vidt forventet. Selv om alle snakker om viktigheten av å løpe korteste vei så tror jeg personlig ikke at det er her det største problemet ligger (men jeg kan selvsagt ta feil!) - jeg tror heller at det største problemet er at GPS-ene måler litt for unøyaktig. Men, men....

      Grattis med godt løp Arlina; var det pers på deg også??

      Slett
    2. Ja, GPS-ene er nok ikke 100% nøyaktig, men det er nesten umulig å løpe kortest vei i et løp med 2000 deltagere.
      Det ble pers på meg, ja! Men ikke med stor margin. Fikk 44:10. Hadde en liten håpe på sub-44, og hadde klart det hvis jeg stolte blindt på klokka, for da brukte jeg 43:54 på 10km, men men - det er de offisielle resultatene som teller!

      Slett
    3. Ja - helt enig - det er umulig å løpe korteste vei når det er så mange løpere!

      Slett
  2. Gratulerer med pers! Jeg lar meg alltid imponere av at dere er så flinke til å planlegge på sekundnivå. Selv om det er litt avvik. Dette + farten selvfølgelig. Men denne bakken. Ondsinnet -)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vel - jeg pleier ikke planlegge km-tider sånn som dette men siden jeg har løpt hytteplanmila så mange ganger så har jeg nok data fra tidligere år til å kunne planlegge i detalj. Så derfor valgte jeg å legge en såpass detaljert plan. Hvis løypa hadde vært flat så hadde jeg nok valgt en annen strategi. Uansett: selv om jeg har gjettet tiden min ganske riktig ved flere anledninger så pleier jeg altså ikke planlegge i detalj sånn som i år ;-)

      Slett