lørdag 10. oktober 2015

Nøklevann Rundt 5Km - grei skuring!

Jeg har løpt Nøklevann Rundt flere ganger - både den lange løypa (som er 9,63Km) og den korte løypa. Og jeg stusset derfor litt da jeg leste at den korte løypa var kontrollmålt og godkjent av KONDIS. Sist gang jeg løp den korte løypa var i 2013 og da var løypa (etter hva jeg kunne huske) kortere enn 5Km. Så etter et liten klikk på Bøler IF sin hjemmeside fant jeg svaret: løypa ble endret og kontrollmålt i 2014.
Deler av løypa slik den var i 2013
Samme del av løypa bare med en liten endring - løypa 2015
Og etter å ha jogga gjennom runden på oppvarminga så jeg hvor de hadde lagt om løypa (for spesielt interesserte: se kart over). De hadde kutta det lille strekket som gikk på gress - noe som sikkert mange var kjempeglad for. Og som erstatning fikk vi en ekstra liten bakke - en bakke var altså prisen en måtte betale for å få en eksakt 5Km løype. Personlig syntes jeg det faktum at den gamle løypa ikke var eksakt 5Km bare var sjarmerende, men jeg skjønner at noen kanskje ønsket en eksakt 5Km løype. Nuvel - samma det. Nå er løypa 5Km så da klager vi ikke på det!! :-)
Høydeprofilen på 5Km løypa
Målet for dagens løp var å holde fart tilsvarende 4:30min/km. Et nøkternt mål men så er ikke dette en lett løype, og når jeg i tillegg ikke hadde noe som helst snev av mentalt overskudd, ja så anså jeg 4:30-fart som realistisk og "grei skuring" i dag. Og da jeg kjente at det kribla litt i halsen før start og at det kribla litt mer i halsen underveis i løpet - ja da tenkte jeg at 4:30 nok tross alt var et bra valg og at det ikke var noen vits i å utfordre skjebnen ytterligere ved å ta meg helt ut og gå i kjelleren. Det er som kjent Hytteplanmila om en uke som er målet og dette løpet var kun et ledd i oppkjøringa mot Hytteplanmila.
I dag måtte jeg teste skoene jeg skal bruke på Hytteplanmila - Adidas adizero takumi ren
Så jeg åpna som planlagt og følte fort at jeg ikke hadde noe ekstra å gi i dag. Høyre lår (som jeg har slitt litt med) ble i første bakke stivt, stølt og vondt. Så det var (som forventet!) lite sprut og overskudd å spore i beina i dag. Store deler av løpet hadde jeg følge av Jakob - en liten kar på kanskje 10år? Og det var i grunn veldig moro. Han hadde nemlig en stor fanklubb spredt utover i løypa - en fanklubb som heia voldsomt mye hver gang vi passerte. Så da måtte jeg bare smile. Og da han løp forbi meg da det gjensto ~600m - ja så heia også jeg på han! Og da det gjensto ~500m og fanklubben for siste gang skrålte for full hals så smilte jeg bare enda bredere. Og det var da jeg virkelig forsto at jeg var et godt stykke unna å gi jernet i dag - for når man løper og smiler siste 500m av et 5Km løp - ja det sier i grunn alt. Vi kan vel si at jeg ikke var i nærheten av å smile da jeg persa på 5Km for to uker siden! Da var det mer grining enn smiling gitt ;-)
Kondis var selvsagt til stede på Nøklevann i dag - de gærne har det godt ;-)

Fakta
Tid: 22:27 (mot 22:17 i 2013, da var løypa 4900m)
Distanse: 5Km
Puls: 176 (maks 185)
Kuriositet: passerte 4Km på nøyaktig samme tid som i 2013 - 18:12.

Så, da er jeg offisielt klar for Hytteplanmila neste helg. Om det holder til pers gjenstår å se - men nå er det ikke mer tid igjen til oppkjøring så nå må jeg bare la det stå til. Frem til neste helg skal jeg pleie halsen og sørge for å samle masse overskudd - både fysisk og mentalt! Så får vi se hur det går - Æ GLÆR MÆ!!! :-)

4 kommentarer:

  1. Hei, Silja. Gratulerer med bra løp!
    Du som har løpt både Eggemomila 5km og denne, hvordan synes du løypene er i forhold til hverandre? Hvilken er tøffest, flatest ..
    Herlige løyper på eggemoen og jeg likte også 5km på nøklevann godt, men husker ikke løypa så godt der fra i fjor :)
    Lykke til på Hytteplanmila, håper du blir stiller med frisk hals der:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes Nøklevann definitivt er tøffest, og Eggemomila er flatest. Underlaget på Eggemoen er også helt uslåelig deilig - nøklevann er grus hele veien mens Eggemoen er deilig Furuskog underlag - jeg digger skogsunderlag ;-)

      Slett
  2. Hei. Lykke til på Hytteplanmila - fler her som skal ligge til lading denne uken. Jeg skal også prøve på ny PB og er så spent. Har klart å holde gamle skader unna med hårfin margin, så best de holde ut denne uken også. Da ses vi på start :)

    /C

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og lykke til du også! Det er nesten obligatorisk med perse-forsøk på Hytteplanmila ;-)

      Slett