torsdag 16. juli 2015

Zensah produkter

Jeg har testet kompresjonssokker, leggings og løse armer fra Zensah. Alle produktene var selvsagt sjokk-rosa. For skal man synes så skal man synes :-) Zensah har altså sponset produktene jeg omtaler i dette innlegget!
Mange vil nok påstå at "kompresjon er kompresjon" og i forhold til funksjonen disse produktene skal yte så er jeg enig. Kompresjon er kompresjon. Kompresjonseffekten skal jo være den samme uavhengig av produsent - så fremt man har riktig størrelse vel og merke. Noen produkter kan likevel gi følelsen av at de yter mer kompresjon og støtte enn andre produkter - det er i alle fall min erfaring. Om dette skyldes en kombinasjone av forskjeller i fabrikat, størrelse og passform, eller om det virkelig er slik at noen merker gir bedre kompresjon enn andre merker skal være usagt. Jeg personlig føler vel at dette handler mye om å finne den riktige matchen.... for akkurat som at produktene fra de ulike produsentene ikke er like så er heller ikke alle vi som bruker produktene like. Så jeg mener helt klart at dette handler mye om å finne produkter som passer perfekt og som man liker.
Så selv om "kompresjon er kompresjon": når det kommer til komfort, passform, holdbarhet, fabrikat etc så er det helt klart forskjell på produktene. Jeg har opp gjennom årene trent med kompresjonstøy fra flere ulike produsenter, blant annet: CEP, 2XU, Compressport, cwx, Runningskirt (fra Løpeskjørt.no).

De jeg er minst fornøyd med er 2XU: både sokkene og leggingsene er for korte etter min smak - de dekker jo bare halve leggen. Og gummien oppe på leggingsene er ubehagelig. Så 2XU er ut!

Kompresjonssokkene fra løpeskjørt har jeg vært veldig godt fornøyd med. De kan jeg fint anbefale. De er lange nok men de egner seg ikke like godt for de aller raskeste (les: trangeste!) skoene mine - de blir rett og slett litt for tykke i foten for å passe nedi tettsittende konkurransesko.

Derfor bruker jeg ofte leggings når jeg løper konkurranser. Leggings fra CEP og Compressport er behagelige å ha på, lange nok så de dekker hele leggmuskelen, og de har holdt seg bra etter flere runder i vaskemaskinen. Tommel opp.

Nå som jeg har testet Zensah så har jeg fått en ny favoritt som jeg absolutt kan anbefale. Sokkene er lange nok og sitter bra. Det er ikke noe negativt å si om disse - tommel opp! Stoffet som leggingsene er lagd av er utrolig deilig og det gir en følelse av typen "keiserens nye klær" - du merker ikke at du har dem på! Skikkelig digg. Så disse overrasket meg veldig i positiv retning. De må bare prøves. Jeg kan absolutt anbefale produktene fra Zensah.

Det er helt klart forskjell på produktene fra de ulike produsentene så det handler om å finne de produktene man trives best med. For meg er det viktig at tøyet holder seg, er behagelig å ha på, sitter godt på leggen, ikke er for tykt, klamt og varmt, og ikke er for tykk i selve lesten. Og så skader det ikke at tøyet ser bra ut - at tøyet ser sprekt, sporty og fresht ut er også et stort pluss for meg. Zensah scorer topp på alle punktene men på det siste punktet er Zensah i særklasse - de har mange knæsje farger altså!!!


 Image is everything you know :-)
Knallfornøyd med mine rosa leggings!
 

14 kommentarer:

  1. Hm eg synst eg har vurdert kompresjons"leggings" (det er på engelsk calf sleeves ikkje sant?) frå Zensah ein gong, mest sannsynlegvis fordi eg var på leit etter rosa tilbehør *kremt* og då dukke vel Zensah og Compressport opp ;)
    Eg er einig om 2XU dei er nesten ubrukelege - eg bestilte dei på tilbud (moms- og fraktfritt) for 70kr så då var det ikkje så ille, for eg tok og klippte av den øvre strikken for ellers hadde dei jo tvert imot HINDRA blodet i å strømme tilbake. Brukar dei berre ei sjeldan gong, men når det er varmt er dei gode når dei er våte for å kjøle ned leggane.

    Eg meinar at 2XU har for lengst laga ny modell, men desse er dessverre fortsatt å få tak i rundt omkring.

    Så kjekt å bli sponsa da for å skrive produktvurdering, det er jo ikkje det verste du kan halde på med, og så blei du jo veldig stilig med rosa tilbehør!

    Kompresjonsermer har eg aldri heilt hatt sans for, men som armvarmar + refleks for synlighet (for ikkje å nevne at dei er ROSA er dei vel ok eller kva syntest du?)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det siste først: de løse armene har jeg bare testet et par ganger så derfor ville jeg ikke skrive om de i dag - jeg må bruke de litt mer før jeg uttaler meg. Som løse armer for å holde varmen er de deilige men for å gi kompresjon på armene vet jeg ikke helt hva jeg skal si.... men jeg får komme tilbake til det! Førsteinntrykket er i alle fall at de er behagelige, myke og de fungerer som arm-varmere!

      Leggings er det norske ordet for calf sleeves ja - om det er et ekte norsk ord vet jeg ikke men jeg kaller det i alle fall for leggings ;-) Hvis du er ute etter rosa så har både Zensah og Compressport rosa. Begge er å anbefale. Zensah har refleks detaljer ja, og de er tykkere i stoffet enn Compressport uten at det er noen bakdel altså! De gir, som jeg skrev, følelsen av at man ikke har noe på. Så bare den følelsen er jo verd investeringen spør du meg :-)

      Slett
    2. Hmmm spennande... leggings kan jo brukast når ein løper med fivefingers og er meir flexibeli størrelsen alt ettersom kor hen dei havnar på leggen, så eit par av desse må eg nok investere i - ikkje minst fordi det aldri kan bli nok rosa når eg er ute og syklar :D

      Eg har eit par armvarmarar i kjempeknæsrosa med reflex (og hol for tomlane), og dei likar eg godt, men dei komprimerar heldigvis ikkje.
      Godt å vite at Zensah er litt tjukkare, då kan dei gje litt varme på sykkelen til hausten. Mange mogelegheitar (og fristelsar...).

      Slett
  2. Zensah har 2 forskjellige rosa farger - jeg har begge variantene :) Zensah er som Silja sier veldig bra og sitter godt uten at det føles verken trangt, stramt eller klamt. Leggings har også en ekstra støtte i forhold til å holde beinhinnebetennelse på avstand

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å vite! Eg sjekka opp heile fargeregisteret, og der var det to rosafargar ja, så takk for tipset!
      Du er jo tøff nok til å bruke knæsjrosa, det er bra, jamnfør kommentar nedanfor (kva skal menn bruka av sjokkfargar - du gir jo svaret ;) )

      Slett
  3. Damene kan trene i sjokkrosa.
    Og gjør det til gangs :)

    Men hvilken sjokk-farge kan vi gutta trene i?
    Det meste går jo i blått og svart, og det er jo ikke så sjokkerende.

    SvarSlett
    Svar
    1. sjokk-Orange? sjokk-grønn? eller sjokk-signal-gul??? :-) Nei - jeg foreslår at du ser hvilke farger og Zensah produkter Pølsa Pettersen bruker og så kjører du copy-paste! Jeg garanterer deg en inner-tier der! og jo - gutter kan også bruke rosa.... det er som kjent de ekte mannfolka som kjører rosa (gammelt jungelord)! :-) Så bare gønn på du!

      Slett
  4. Hva bedre innlegg en dette kan man få:-) Særlig når jeg går i tanker om å kjøpe nye kompensasjons leggings. Har allerede et par flotte fra løpeskjørt og et par leggings fra CEP. Og ja jeg er hent enig i at leggings er bedre en knesokker av samme grunn som du nevner.
    Så med andre ord, nå har jeg ennå mer å velge mellom. Det er jo litt bra og litt "dumt". Blir nemlig mye grubling av slikt...... Lurer på om jeg må være ultrajentete et lite grann og handle etter farge. Blå eller match til skoene. ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. haha - ja det kan saktens være vanskelig å velge :-) CEP og compressport er tynne i stoffet mens leggingsene fra Zensah er tykkere og veldig myke i stoffet. At de er tykkere er som sagt ikke negativt - de blir ikke klamme, ekle eller varme i sommervarmen men de føles som sagt veldig behagelige og nesten som man ikke har noe på. De overrasket meg veldig! Hvis du har mulighet til å prøve produktene før du kjøper dem så er det sikkert en fordel - da kan du sammenligne og velge de du foretrekker....

      Slett
  5. Hei!
    Takk for bra innlegg. Jeg er også på jakt etter nye leggingser. Jeg har nå fra 2xu, men som du så er heller ikke jeg fornøyd med dem. Strikken gnager:-(
    Hvor får man kjøpt zensah eller compressport leggingser? Er de å få tak i på nett?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eline! Det går an å bestille via nettbutikken deres på zensah.no: http://www.zensah.no/#!store/c4wx/collections/frontpage/1
      Compressport får man kjøpt fra for eksempel supersport.no

      Slett
    2. Tusen takk! Da skal jeg sjekke nettshoppene!
      Ha en fortsatt god sommer!

      Slett
  6. Høyrde i forbifarten nokon som snakka om at slike kompresjonsarmar ikkje var bra? At dei tvert imot kunne virke mot sin hensikt? No har eg ikkje fått sjekka dette med noko helsepersonell enno, altså, men det hadde jo vore greit å vite...

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke hørt noe om dette men hvis jeg skulle spekulerer så kan jeg se for meg at hvis man har strømper som sitter veldig stramt og man er i aktivitet over lang tid så kan det kanskje slå litt uheldig ut.....

      Slett