søndag 5. juli 2015

Racerapport Zermatt 21K

Skeptisk før start
Det var 27C ved start og jeg var full av ærefrykt for både varmen og høyden. Jeg takler varme svært dårlig og jeg har stor respekt for trening i høyden - i alle fall når jeg verken er akklimatisert eller har erfaring med løp i høyden. Jeg var også veldig klar over at jeg kom til å være i aktivitet i over tre timer - og så lenge har jeg aldri løpt før! Så hvordan ville kroppen takle alt dette? Jeg var naturlig nok svært skeptisk før start men kort sagt så taklet jeg varmen, høyden og tid ute i løypa over all forventning!


Stille før start...
Løpet og løypa
Første 4Km går nede i Zermatt på asfalt og her det er relativt flatt. Stigningen starter så smått etter 3Km men det er først etter 4Km at den virkelige stigningen starter. De neste 6 er en eneste sammenhengende lang bakke. Jeg vekslet mellom å gå og jogge i denne bakken og tok det ganske pent. Det er ingen flater hvor du kan hente deg inn før du har passert 10Km. Fra 10-11 er det relativt flatt og etter 11Km er du oppe på Sunnegga (2280moh) og ferdig med den første stigninga (som utgjør 664 høydemeter). Jeg hadde estimert å bruke 90min føreste 11Km opp til Sunnegga og jeg passerte på 1:30.05. Godt estimert med andre ord :-)
Løypeprofilen

Rett etter matstasjonen på Sunnegga får du faktisk en liten utforbakke før det kommer en ny motbakke. Denne bakken er 1km lang og har en stigning på ~130 høydemeter (jfr. min GPS). Denne bakken var den jeg opplevde som tung i går (brukte 12:26min), men, det kan ha sammenheng med den lille utforbakken rett før. Jeg elsker jo å løpe utforbakke så jeg ser ikke bort fra at overgangen til nok en motbakke, etter å ha fått smaken på utforbakke og fart, fortonte seg litt tøft for meg. Kilometer 14 tom 18 er lettløpt. Her går det faktisk netto nedover og selv om det er noen tekniske partier her så er det faktisk her du kan løpe på litt. Det føles som 5Km relativt flatt men her taper du faktisk til sammen ~130 høydemeter. Jeg tok det pent i dette partiet (brukte 34min) men her kan du altså gønne på. Jeg hadde estimert å bruke 45-60min på de 7Km fra Sunnegga til Riffelalp. Jeg brukte 50:50min. Det er innafor!

Teknisk parti mellom 13-18Km

Etter 18Km har du altså kommet til Riffelalp og da gjenstår bare den 3Km lange monsterbakken (300 høydemeter) opp til målgang på Riffelberg (2585moh). Her var det så bratt at jeg i likhet med alle andre måtte gå. Jeg hadde estimert å bruke 45min opp bakken og 60min hvis jeg var helt kaputt! Jeg hadde ingen krefter til å spa på med opp bakken men jeg brukte likevel ikke mer enn 45:36min opp til mål på Riffelberg. Absolutt innafor!
Mål er oppe til høyre på Riffelberg - 3Km igjen til mål
Jeg kom i mål på tiden 3:06 som var over all forventning og nesten en halv time bedre enn hva jeg på forhånd hadde turt å håpe på. For selv om jeg på forhånd trodde jeg hadde estimert ganske riktig tid på det tre ulike mellom-etappene så fikk jeg liksom ikke sluttiden på 3-3,5 time til å stemme helt. For da jeg så på resultatlista fra 2014 så var både 3 og 3,5 time akseptable tider. Jeg tenkte derfor at jeg kanskje hadde vært litt vel ambisiøs i mine estimater. Og jeg var også veldig klar over at jeg ikke ante hvor mye tilleggstid jeg kunne forvente i varmen og i høyden. Så jeg landet på at 3,5t kanskje kunne være innafor... men jeg var absolutt ikke sikker!!
Mål for maraton og halvmaraton - Riffelberg

I siste bratt-bakken - ca 1Km igjen til mål

Uansett: tid i mål og plassering på resultatlista var absolutt ikke det som var viktig for meg. Jeg estimerte tiden i forkant kun for å vite sånn cirka hva jeg kunne forvente, hvor lenge jeg kom til å være i aktivitet i forhold til hvor mye mat og drikke jeg skulle ta med, og i forhold til disponering av løpet osv. En måte å forberede meg på. Og jeg ble veldig overrasket og glad da jeg på Riffelalp (etter 2t20min) fortsatt følte meg pigg og det gikk opp for meg at jeg faktisk lå an til en tid rundt 3 timer. Så det var utrolig gøy at det gikk så bra i sprengvarmen og i høyden - og at tiden også ble bra og over alle forventning var bare ren bonus! Det ble kort og godt en veldig fin (opp)tur og veldig fin opplevelse. Veldig moro! Anbefales på det sterkeste! :-)
Rett før målgang ;-)
Verd å vite
Puljebytte
Jeg skulle starte i andre pulje. Ved start oppdaget jeg at man kunne velge hvilken pulje man ville starte i. Man måtte bare be en av vaktene om å få et armbånd til den pulja man ville bytte til, og ved å ta på dette armbåndet så kan man gå inn i ønsket pulje. Starten var 15min forsinket og jeg hadde allerede stått 30min i solsteika. Da jeg fikk vite at pulje to ikke skulle starte før enn om ytterligere 15min så valgte jeg å bytte til startpulje 1. Og det var en helt riktig avgjørelse!! Selv-seeding fungerer på samme måte i Zermatt som andre steder - for å si det på den måten :-)

Du er ikke mål når du tror du er i mål
Når du kommer opp til Riffelberg og tror at du snart er i mål så har du faktisk 700m igjen til målseglet. Når grusveien slutter og du skal over på stien så trenger du altså ikke gønne på opp den lille bakken i tro om at mål er like over bakketoppen - for det er det altså ikke! Det var flere som fikk seg en overraskelse der ja... men ikke jeg, for jeg hadde sett målområdet dagen før.

Mat og drikkestasjoner
Det var mange drikkestasjoner og all informasjon om lokalisasjon og hva du får på stasjonene får du på forhånd i racemagasinet. Hvis det ikke er 7000 varmegrader, sånn som i går, så trenger du strengt tatt ikke løpe med vannflaske (slik jeg gjorde). Men, du kjenner deg selv og dine behov best så hvis du mener du trenger mer enn det du får på stasjonene, ja så tar du med deg mer!

Det var også mange svamper og vannslanger for å kjøle seg ned med underveis. Jeg dusja i sprinkelvann og lot meg villig vekk spyle med iskaldt vann fra vannslanger underveis.

Finisher trøye

Litt stor i størrelsen - jeg valgte Small og jeg kunne hatt en størrelse mindre.

Billett i startnummeret
I startnummeret ditt ligger det togbillett til Gornergrathbanen. Du må derfor ta godt vare på startnummeret ditt så du kan kjøre gratis med toget ned etter målgang. DESSUTEN kan du kjøre gratis med denne billetten fredag, lørdag og søndag - så mye du bare vil!

Det var i det hele tatt et veldig godt arrangement og jeg kan på det sterkeste anbefale dette løpet. Det er totalt tre distanser å velge mellom: 21Km, 42Km og 46Km, og stafett (2x21Km). Så her er det litt for en hver smak. Mer om arrangementet kan du lese om HER.

Happy bitch i litt stor t-skjorte ;-)


Nummer 10 i min klasse 


11 kommentarer:

  1. GRATTIS med flott løp!!! Det ser veldig vakkert ut, men kunne ikke falle meg inn å løpe 21 km motbakke ... Gærning! ;-)
    Sees snart!
    - K -

    SvarSlett
    Svar
    1. Joda - det er jo bare en fin-fin liten spasertur jo ;-) Du LØPER jo ikke hele veien! ;-) Ja vi ses plutselig!

      Slett
  2. Det ser jo ut til å være en fantastisk naturopplevelse, og så godt å lese at du taklet både varme og lengde. Godt jobbet :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Marit! Ja det var usedvanlig varmt i Zermatt disse dagene sa de som jobbet på hotellet - og de vet vel godt hva de snakker om. MEN, vi ble tatt godt vare på av arrangørene i varmen med masse vann osv. Så det var bra. Og du har rett - det er en fantastisk naturopplevelse. og det som er så bra med sånne løp som dette er at folk virker som de har natur og opplevelse som hovedfokus - ikke tid og prestasjon som vi er alt for godt vant med her hjemme. Så det liker jeg! Det er såååå mye mer avslappet atmosfære og folk er så hyggelige! Nei det er deilig å delta på slike løp som dette hvor det heies like mye på de som kommer sist som de som kommer først!!!! :-) Vi nordmenn har mye å lære her

      Slett
  3. Fy søren! Jeg blir aldri lei av å se på disse bildene. Rått og vakkert! Så heldig du er som fikk delta på dette. Setter det rett inn på lista over hva jeg har VELDIG lyst til å få med meg en gang.
    Du skriver bra, og her var det mye nyttig informasjon. Tusen takk for at du deler.
    Wow sier jeg bare! Gratulerer - vil tro dette gikk rett inn i minnebanken din! Og bra jobbet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja dette gikk rett inn i minnebanken ;-) Å kombinere naturopplevelser (og da ikke minst fjell) med løp er jo bare en gedigen godteripose for meg! Bedre kan det ikke få blitt!

      Slett
  4. Gratulerer som beste norske på topp 10!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk - vel, beste norske på halvmaraton av totalt to (?) norske jenter som deltok på distansen.... det er jo virkelig noe å skryte av (haha, NOT!) ;-) Men takk uansett! ;-)

      Slett
  5. Gratulerer!! Og FOR noen fantastiske omgivelser!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :-) Ja det er en nydelig naturopplevelse - absolutt verd turen!!

      Slett