mandag 29. juni 2015

Zermatt Halvmaraton

Sommeren 2013 deltok jeg på Zermatt ultrax 16Km, og ~1100 høydemeter.
Fakta fra løpet i 2013
Distanse: 16,91Km
Høydemeter: 1100
Zermatt sentrum - Sunnegga: 1:00:35,7 (passerte som kvinne nr 33)
Sunnegga - Riffelalp: 44:17,5 (passerte som kvinne nr 38)
Riffelalp - mål Zermatt sentrum: 34:37,1
Totalt tid: 2:19:30 (i mål som nr 34 av totalt 148 fullførende kvinner)


Til lørdag skal jeg delta på 21Km motbakkeløp fra Zermatt (1616moh) med målgang på Riffelberg (2585moh). Løypa går fra Zermatt zentrum (1616moh) - Partullarve (2000moh) - Sunnegga (2280moh) - Grünsee (2300moh) - Riffelalp (2222moh) - Riffelberg (2585moh).
Dette viser hele maratonløypa - halv starter i Zermatt og avsluttes på Riffelberg
I likhet med 16Km løpet i 2013 så skal vi først opp til Sunnegga og vider til Riffelalp, men: vi løper åpenbart ikke samme trasè for i følge løypekartet er det cirka 10-11Km opp til Sunnegga. Det tyder på en litt snillere stigning i starten enn på 16Km løypa hvor det gikk BRATT opp første ~6Km til Sunnegga. Så det ser ut som at antall høydemeter fordeles over litt flere kilometer i denne trasèen. Og det ser jeg virkelig frem til for starten på opp til Sunnegga i 2013 var slettes ingen søndagstur må jeg innrømme. Det var rett og slett et godt stykke arbeid den første timen. Sunnegga til Riffelalp er det eneste strekket jeg vet jeg kan greie å løpe litt. Det er en del høydemeter også her men dette strekket er helt klart det snilleste partiet av hele løypa. Fra Riffelalp skal vi videre opp til Riffelberg og her blir det BRATT. Det er "bare" en liten ~3-4Km rusletur alà helveteskneika på Oslos Bratteste's .... bare 6 ganger verre. Og noe av forskjellen ligger jo i det faktum at vi befinner oss godt over 2000moh og jeg forventer at dette vil merkes både på puls, pust og muskulatur. Dette strekket kommer jeg ikke til å kunne løpe.... sånn er det bare ;-)


Jeg var godt i gang med å forberede meg til dette løpet men så ble jeg syk og da gikk det plutselig bort 14dager uten trening. Starta å trene igjen onsdag selv om jeg fortsatt følte meg litt klein og hosta veldig mye. Så jeg kan ikke si at jeg føler meg særlig forberedt til lørdag men jeg er i gang med treninga igjen OG: i dag kan jeg si at jeg endelig er kvitt hosten - HURRA! Så jeg håper og tror at jeg skal være i stand til å ta løpet som en tur - en fin fjelltur!

Trening uke 26:
Mandag: -
Tirsdag: -
Onsdag: 20min rolig morgenjogg og 20min kveldsjogg (en runde på SRM)
Torsdag: -
Fredag: 5Km rolig jogg (30min)
Lørdag: 10Km rolig løping (1t)
Søndag: 10Km rolig løping (1t)

5 kommentarer:

  1. Hei Silja,

    For en vakker natur - må være til inspirasjon, selvom løpet må være beintøft.
    Halvmaraton er jo en utfordring i seg selv, men med innlagt motbakkeløp må man virkelig stålsette seg. Da må man ha både beina og psyken med seg.

    Har du forresten brukt eller testet pulsklokka til TomTom MultiSport Cardio, den som har innebygget pulsmåler i håndleddet? Vurderer ny klokke og en man ikke trenger pulsbelte til virker jo forlokkende. Men hvor godt eller dårlig dette fungerer i praksis er kanskje en annen sak. Alternativene jeg vurderer er Polar og Garmin. Dyrt blir det uansett! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er tøft nok for meg å løpe halvmaraton - så jeg hadde liksom ikke behøvd å gi meg ut på et motbakkeløp i tillegg :-) MEN, jeg satser altså på å ta det som en tur!

      Vel, det korte svaret er: jeg vet ikke. Det lengre svaret er at TomTom kanskje ikke har det beste ryktet på seg. Garmin, Polar og Suunto eksempler på merker som har et godt rykte. Om å bruke håndledd for å måle puls så mener jeg å huske at det vel fortsatt er slik at pulsbelter gir mer nøyaktige målinger enn håndleddsmåling. Hvis jeg skulle brukt tusenlapper på en ny pulsklokke så ville jeg personlig satset på et annet merke enn TomTom.... MEN, du kan jo sjekke litt med andre som kanskje har gjort seg noen erfaringer med denne klokka?

      Slett
  2. God tur og lykke til! Gleder meg til å lese rapporten, dette er en type aktivitet som frister.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :-) Ja jeg gleder meg selv om det kommer til å bli bratt, hardt og grisevarmt.... men siden jeg ikke er i storform så kommer jeg til å ta det pent! VELDIG pent! Så derfor gleder jeg meg.

      Slett
  3. Crazy-Silja! Masse lykke til i morgen! :)

    SvarSlett