lørdag 27. juni 2015

Får du i deg nok jern?

Jeg har en tendens til å miste appetitten i varmen og jeg har også en tendens til å bli litt matlei i perioder. Det er som regel ikke noe fare forbundet med å være litt matlei og heller ikke er det farlig om man slurver litt med matinntaket. Det som derimot ikke er bra er om slike perioder varer lenge. Slurver man lenge med matinntaket så kan det få konsekvenser som for eksempel vitamin og mineralmangel. Personlig har jeg en tendens til å spise mindre jernholdig kost om sommeren, noe som gjør at jeg sliter med lavt jernnivå om høsten. Og hvert år på denne tiden så tenker jeg: "i år jeg huske å få i meg nok jern gjennom sommeren så jeg ikke går på en smell til høsten". Og hvert år så greier jeg ikke å  gjennomføre tanken..... men jeg har blitt bedre! Bevisstgjøring er alltid bra. Så selv om jeg ikke greier å gjennomføre tanken 100% så hjelper det i alle fall litt at jeg er bevisst på problemstillingen.

Nam nam ;-)
Dagnes middagstips for de som er matlei og som trenger å passe på at de får i seg nok omega fettsyrer og jern: laks med spinat. Du finner oppskriften HER. Jeg brukte ørret (fordi jeg er lei laks....). Husk også at C-vitamin er viktig for opptaket av jern. Drikk gjerne et glass appelsinjuice ved siden av middagen.

Smaker kjempegodt!

Spinat: 2,1mg jern/100g (ref. matvaretabellen) og 3-4mg om man skal tro Wikipedia (HER).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar