torsdag 21. mai 2015

Fornebuløpet 2015: man vet ikke før man har prøvd!

I går løp jeg Fornebuløpet – det skulle jeg kanskje ikke gjort men du vet: ”man vet ikke før man har prøvd” og ”den som gir seg er en dritt” osv.
AU au!
Jeg er restriktiv med harde økter og konkurranser midt i bjørkepollenseongen. Derfor hadde jeg ikke vurdert å løpe Fornebuløpet. Kvelden før fikk jeg tilbud om å overta et startnummer og fristelsen ble for stor. Problemet var bare at jeg hele gårdagen tilbrakte i overkant mye tid på do med en mage som var alt annet enn tipp topp (bad timing!). Jeg var derfor veldig usikker på om det var lurt å starte. Jeg skulle uansett ta det som en hard treningsøkt – jeg mener – la oss være ærlige: ikke er jeg i toppform for tiden og ikke var jeg forberedt for å løpe 10Km, så hvorfor prøve å tro på julenissen? Hvorfor beine ut med høye tanker og ambisjoner når alle fakta taler i mot en lykkelig slutt(tid)? Nei – slikt er jeg blitt alt for gammel og realistisk for!

Uansett: det er jo slik at selv om tvilen var stor før start og jeg etter oppvarminga vurderte å parkere på tribunen så har jeg innprentet følgende: ”man vet ikke før man har prøvd”. Og terskelen for ikke å prøve er høy i min verden... for ikke å snakke om terskelen for å bryte – den er enda høyere!

I overkant betenkt stilte jeg meg opp i startfeltet, satte følgende ord på repeat ”dette er en treningsøkt, ikke innbill deg noe annet”, og så la jeg i vei. Magen ulte fra start men det gikk sånn passe. Mellom kilometer 4 og 5 fikk jeg det derimot skikkelig og jeg innså at dette, dette går ikke. Og i hodet mitt var det her jeg logga av. Passerte 5Km på ca 23:15min men det var ingen vits i å forsøke å kjempe for noe som så innlysende ikke kom til å fungere. Det som skulle være en grei treningsøkt med en sluttid på høy 46/47-ich var bare å glemme. Det kom ikke til å skje. Så neste naturlige spørsmål ble dermed: hva gjør jeg nå?

Så tenkte jeg på bestemora mi som alltid sa ”den som gir seg er en dritt” og så tenke jeg på viktigheten av å gjennomføre uansett og kanskje spesielt de gangene man løper langt under pari, og så tenkte jeg på Runa som nektet å bryte da hun løp 10000 i EM på en dag hvor også hun hadde en blytung kropp og presterte under pari – og så tenkte jeg på responsen fra publikum – de reiste seg for henne og gav henne all den honnør hun virkelig fortjente fordi hun nektet å bryte (les mer om den saken HER)! Så tenkte jeg på de som velger å gå ut til siden rett før mål etter å ha gått 5mil på ski, de som nekter å krysse mållinja fordi de ikke vil stå på en liste med en tid de ikke er fornøyd med. Og så tenkte jeg at ”jeg er ikke så liten!”. Og så tenkte jeg på det Runar skrev om atmosfæren, hvor magisk det opplevdes da publikum reiste seg for Runa på stadion i Zürich. Og så så jeg for meg publikum som reiste seg og som heia meg frem midt uti skogholdtet på Fornebu-land og det var liksom ingen tvil om hva svaret på spørsmålet ”hva gjør jeg nå” var: jeg skulle selvsagt fullføre!

Effekten fra publikum som heia på meg fra tribunen var enorm. Farten var nå sunket til 5:04min/km, pulsen hadde sunket 10 slag og da klokka pep etter det jeg trodde var 6Km viste det seg at jeg hadde tilbakelagt 7Km. Og jeg var overbevist om at det var den imaginære publikumseffekten som hadde fått meg gjennom siste 2000m uten at jeg hadde fått det med meg ;-) Jeg hadde mer enn nok med å bare holde denne farten for jeg hadde absolutt ingenting å kjempe med. ”Bare en runde igjen rundt Sognsvann nå så er du ferdig” sa jeg til meg selv. Selv ikke asfalt kunne lokke frem noe som helst løpeglede siste strekket – på siste kilometeren ville jeg bare kaste opp. Det var først på oppløpet da det gjensto ~300m og jeg hørte noen puste meg hardt i nakken at jeg våkna. Å gi alt på siste innspurt er også noe som sitter dypt forankret i ryggmargen min: jeg må liksom alltid gi jernet på slutten. Magen skrek og jeg knep igjen bak men jeg bare måtte kjøre en langspurt. Det fikk bære eller briste. Mål var inne i hallen og der inne var det bare å fyke rett på do. Så jeg lot det stå til og det holdt – jeg kom i mål og jeg rakk å komme meg på do!
Kan ikke gråte over spilt melk :-)

Jeg hadde null peiling på tiden men så for meg 48-tallet. Jeg trodde jeg hadde stoppa klokka men 2km senere, da vi ankom bilen, fant jeg ut at det hadde jeg heller ikke. Totalt i min egen verden og helt på felgen – ja ja – det skulle jo bare være en treningsøkt så jeg satser på at jeg fikk trent godt selv om det var i overkant hardt for kroppen denne dagen! Og nå som jeg har prøvd hersker det ingen som helst tvil: Gøteborgsvarvet går uten meg på lørdag! Pyttskitt :-)

Og i dag var det guttungen sin tur....

Bestemor pleide også å si "bedre lykke neste gang" ... :-)

13 kommentarer:

  1. Litt av en kamp du må ha kjempet gjennom de 10 kilometerne - men du fullførte likevel. Bra jobba! :)
    Kan tenkte meg det føltes godt etterpå.

    Endelig et Fornebuløp uten 25 grader pluss og hetesjokk.
    Alt lå til rette for en god løpsopplevelse.

    Det startet bra for min del og jeg kom inn i en fin flytsone med passering på 4:10 den første kilometeren. I overkant raskere enn planlagt, og de neste kilometertidene lå på 4:30-4:40. Jeg følte jeg løp uanstrengt uten noe overdreven pust og pes.

    Men ca halveis skjedde det noe. Da vi løp fra asfalt til terreng, og smalere stier, mistet jeg både flyt og fart. Ble nesten overrasket over over hvor mye tregere det brått gikk, med tanke på den gode starten.

    Jeg begynte å jobbe med meg selv og fokusere fremover. Klokka passerte 5 kilometer, men uten at noe 5 kilometer-skilt var å se. Hadde vel oversett den, tenkte jeg. Men da klokka passerte 5,7 km dukket omsider 5-skiltet opp! - Hva, har jeg løpt hele 700 meter kortere enn det klokka viste? Noe så demotiverende! Da det samme gjentok seg da jeg passerte 6 km-skiltet, mens klokka viste 6,7km, så ga jeg opp. Tempoet ble justert ned til rolig jogge-fart og ingen sluttid å skrive hjem om.

    På de siste kilometerne begynte km-skiltene å tilpasse seg klokka igjen, men fortsatt 400 meter i diff.
    I mål viste klokka 10,2 kilometer.
    Registrerer at flere opplevde lignende, så har må arrangørene ha vært unøyaktige med km-skiltene!

    En annen ting; selvom Telenor Arena ga en flott ramme for start/mål, så var det kanskje ikke så lurt å ha starten innendørs. De fleste hadde mistet GPS-signalene under tak og fikk dermed ikke riktig måling på klokka fra første løpesteg.

    Mye bra med Fornebuløpet, men til neste år tror jeg de iallfall bør gjøre 2 ting:

    1. Være mer nøye med hvor de setter kilometerskiltene.Dette bør være lett med alt tilgjengelig GPS.
    2. La startskuddet for puljene skje utendørs, dvs rett utenfor utgangsdøra til Telenor Arena.

    Puljene kan godt bevege seg fra arenaen innendørs, men starten bør skje over dørterskelen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig i at starten bør gå utendørs og ikke sånn som i år! Km-skiltene så jeg aldri - men så var jeg jo i tåka! :-) Jeg pleier for øvrig aldri å forholde meg til km-merkinger for jeg vet at de sjelden og aldri er til å stole på. Jeg forholder meg alltid til egen GPS vel vitende om at den kan avvike med noen %. MEN - mange har kommentert at disse skiltene sto helt feil i går og slikt er helt unødvendig av arrangøren. En annen ting ryktene skal ha det til er at vi ikke løp helt i henhold til det kontrollmålte løypekartet og at løypa vi løp var noen hundre meter for lang. Jeg forstår at det kan oppstå ting i siste liten som gjør at løyper må legges om bitte-litt men jeg skjønner også at folk dermed blir skuffa. Folk kommer jo for å løpe en løype som er kontrollmålt og hvis det da har skjedd endringer så er ikke det så kult. Særlig ikke hvis løypa har blitt 200m for lang. Men, men, arrangøren kan forbedre noen punkter til neste år, helt klart enig i det!!

      Jeg liker jo å løpe i terrenget men jeg var ikke klar over at det var såpass mye gress og grus - jeg så for meg at det var noen hundre meter grus men her snakker vi jo flere kilometer med terreng.... jeg er ikke negativ til det men hvis man skal løpe fort så er ikke dette til noen fordel nei. Jeg løper såpass mye på grus (inkl. SRM) at jeg vet hvor mange sekunder ekstra slikt underlag tilsier - så dette er også noe folk må tenke over hvis de kommer for å sette pers....

      Slett
    2. Ja, det virket som løypa var justert i forhold til løypekartet jeg hadde studert nøye. Underveis stusset jeg litt. Og det med kilometerskiltene bør man skjerpe inn på - det må ha vært bom på flere hundre meter, og det bør ikke skje med alt GPS-utstyret som finnes idag. Selv har jeg en klokke som er ganske presis og som jeg kan stole på. På mine faste treningsruter plinger den på akkurat samme steder hvor kilometerne passeres, så hvorfor skulle den plutselig bomme med 700 meter nå.

      Jeg ble litt usikker på egen klokke denne gangen, nettopp fordi vi mistet GPS-signalene da vi startet innendørs og tenkte kanskje at klokka målte litt feil. Hele pulja bør komme seg over dørterskelen FØR startskuddet går.

      Som mange andre synes jeg det ble for mye terrengløp enn før. Det ble jo som du nevner flere kilometer. Med mye, tildels krappe svinger - samt nedover og oppover - så kom jeg helt ut av flytsonen jeg hadde fra start og mistet den gode farten jeg hadde.
      Den effekten dette hadde kom litt overraskende på meg. Tapte mye tid etter passering 4 km!

      Jeg heller nesten til at den gamle 10-km løypa var bedre. Mulig jeg vurderer 5 kilometer traseen i 2016 siden den nesten bare går på asfalt - da vet jeg hva jeg løper til :)

      Slett
    3. Ser nå at en haug av folk opplevde nøyaktig det samme.

      1. Mange endte opp med 10,2 km på klokka.
      2. Mange reagerer på feilplasseringene av km-skiltene
      3. Flere registrerte faktisk 5,6-5,7 km på 5-km skiltet (700 meter bom!)
      4. Flere mistet motivasjonen etter 5 km.

      Interessant å lese andre med samme erfaringer.
      Så da var nok klokka mi (og andres) til å stole på likevel...

      F.eks. her med kommentarer fra 4 løpere:

      a) "Å putte 5 km skiltet på ca 5.6 km er intet mindre enn flaut sett med mine øyne, var nesten justert inn ved 9 km merke, og de fleste gpsene viste vel 10,2 til 10,3"

      b) "Yes - frustrating when you compare it with Sentrumsløpet - my Endomondo shows 10.2"

      c) "Was 10.2 and when you passed 5 kilometers sign my gps was showing 5.65"

      d) "I was going well then got freaked out by the 5km sign, as my GPS was showing 5.6. Lost a bit of motivation as the time was poor"

      LINK:
      https://m2.facebook.com/profile.php?v=timeline&filter=2&page=3&sectionLoadingID=m_timeline_loading_div_1430463599_0_36_3&timeend=1430463599&timestart=0&tm=AQCWauRi1Mlx5oRv&id=187747044604423

      https://m2.facebook.com/story.php?story_fbid=889019141143873&id=187747044604423&refid=17

      Slett
    4. Jeg har to kommentarer til dette:
      1) arrangøren burde lett fikse riktig km-merking - det er som du sier en smal sak å få til. helt enig der.
      2) at løpere blir demotiverte, mister fokus etc fordi skiltene står feil sier jo bare hvor avhengig folk er blitt av gps, klokker, skilting etc. Og spør du meg så er ikke det helt heldig. Når man løper så skal man fokusere på å løpe - ikke fokusere på "alt annet". Og når det viser seg gang på gang at skilting og distanser ikke er 100% - ja så må man som løper ta høyde for dette i forkant og ikke la dette ødelegge....

      Når det kommer til GPS måling av distanser generelt så blir det litt tullete for alle sitter med sin måling som alle hevder at er den riktige målingen! Saken er bare at hvis du spør 10 stk så får du i verste fall ti ulike målinger - og i beste fall 5 ulik målinger. Hva forteller dette oss? Jo det forteller oss at det er variasjon som igjen betyr at ingen vet hvilken måling som representerer fasiten (men alle hevder selvsagt at deres måling er fasiten!). Ergo kan man ikke belage seg på GPS målinger som fasit.

      I forhold til løpet i går så viste også min klokka for lang distanse men det hadde jeg ikke giddet å bry meg med hvis jeg visste med sikkerhet at vi hadde løpt i en kontrollmålt løype. Da hadde jeg tilskrevet disse 250m ekstra til feilmargin på GPSen. Nå som ryktene sier at vi ikke løp eksakt i henhold til den kontrollmålte løypa - ja så kan det teoretisk tenkes at løypa faktisk var litt for lang ja.... men det får vi sannsynligvis aldri noe godt svar på.

      Slett
    5. Hvis det er slik at arrangøren har lagt om på løypa litt i siste liten, så kan det jo være at man glemte å omplassere kilometerskiltene tilsvarende slik at det ble større bom med kilometerne.

      Tror det kan ligge noe der!

      Helt unødvendig ja og dette burde ha vært fanget opp hvis det var kontroll i alle ledd - i allefall på de viktigste og synlige tingene som betyr noe for mange løpere.

      Er enig i at løpere flest har blitt avhengig av GPS, men nå funker jo det normalt så bra :) Klokka er en god veileder i forhold til hvordan man ligger an og skal disponere løpet.
      Selvom man ikke skal stole blint på skiltingen, så skaper upresis skilting bare usikkerhet hos mange nok løpere til at det skaper unødig frustrasjon.

      For min del så synes jeg det har vært en økning i feilskilting og bom på distanser de siste par år. Virker som ulike arrangører har blitt for slepphendte på dette området.

      Slett
    6. Jeg håper og tror at feilskiltingen skyldes en "i siste liten" endring av løypa - det er i alle fall en forklaring jeg tror folk lettere vil akseptere enn om årsaken til at skiltene sto feil var ene og alene pga slurv....

      Også enig i det siste og nettopp derfor sier jeg som jeg sier: folk må ikke stole blindt på at arrangørene har gjort alt riktig for da tror jeg mange kan bli skuffet! Personlig bruker jeg klokka og stoler på klokka og egen GPS underveis. Så fort jeg ser at skiltene ikke stemmer overens med min klokke så holder jeg meg til klokka, aldri skiltene!

      Vel, vel, dette er ikke første gang disse tingene diskuteres i kommentarfeltet her og noe sier meg at dette neppe blir siste gang heller ;-)

      Slett
  2. Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor man har måling av passeringspunkt på akkurat 7,3km - og ikke halveis på 5 km som er mer normalt.
    Det er det 3. punktet Fornebuløpet bør endre på neste år.
    De fleste ønsker jo å måle seg mot 5 km.
    Hvem har bruk for 7,3?

    SvarSlett
    Svar
    1. haha ja hva var det liksom?? ;-)

      Slett
  3. Fornebuløpet bekrefter idag at kilometerskiltene ble satt opp feil på markeringene fra 4 til 8 km.

    Arrangørene har også gjort GSM-målinger av 10KM-løypa og vil i tillegg få Kondis til å gjøre en ny kontroll.

    Da fikk vi altså bekreftet det mange reagerte på.
    Positivt at Fornebuløpet tar dette seriøst.

    Her er deres forklaring:
    http://fornebulopet.no/fornebuloepet-beklager

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp - jeg fikk vite i går kveld at det ville komme en tilbakemelding fra arrangøren på dette - og det er fint at de tar det opp og gir tilbakemelding på hva som gikk feil.

      Slett
  4. Wow, skjønner at dette ble litt av en økt! Sprekt å bare hive seg på - kudos for det!
    Deltok på 5km i fjor, og skjønner at de har flyttet løypa - mye eller?
    Du ser smashing ut i løpeskjørt, og du er SPORTY som deltar både her og der!

    SvarSlett