søndag 3. mai 2015

10x400m intervall

Vi har hørt det før men vi kan godt gjenta det: vi må alle prioritere!
Tipp topp tommel opp!
Når det gjelder trening så er det slik at noen må prioritere i forhold til klokka og døgnets 24 timer (den berømmelig tidsklemma). Andre (som meg) må (også) prioritere ut fra hva kroppen tillater av belastning. Jeg kan ikke løpe ubegrenset og jeg tvinges derfor hver uke til å prioritere hvordan jeg (best!) skal bruke mine ukentlige tilmålte 3-4mil med løpesko. Og selvsagt er det disse rammene som setter begrensningene, (eller mulighetene - om man velger å se fra den positive siden), for hva jeg kan forvente av resultater av treningsarbeidet mitt. Nå er det jo ikke helt proporsjonalt dette her da må sies. Det er ikke slik at "jo mer man trener jo bedre blir man". Likevel så er det jo en viss proporsjonalitet i det, i alle fall inntil et visst punkt. Og jeg kjenner jo kroppen min godt nok til å vite at det blir vesentlig forskjell på for eksempel 10Km tiden min om jeg løper sporadisk versus om jeg har kontinuitet i treningsarbeidet. Og jeg vet også at om jeg løper 3mil i uka eller 4mil i uka så utgjør også det en vesentlig forskjell når det kommer til 10Km tiden min. Og det er ikke mengden som så dann som utgjør forskjellen - det er ikke 3mil eller 4mil i uka som er avgjørende - om du skjønner hva jeg mener. Det er snarere det faktum at 10km mer i uka betyr en kvalitetsøkt mer i uka. Og en kvalitetsøkt mer pr uke gjør at jeg får trent på det jeg trenger å trene på for å kunne løpe mila på en tid jeg kan være fornøyd med. Så 4mil i uka betyr altså en kvalitetsøkt mer i uka enn om jeg løper "bare" 3mil i uka. Og det utgjør, for min del, minutter i forskjell på sluttiden på 10Km.
Klar for 400m drag
SÅ, det var en liiiiten omvei på veien mot det jeg skulle skrive om. Det jeg IKKE får trent på i mitt lille prioriteringsregime er kortintervall. Jeg løper ikke ukentlige kortintervaller. Desverre! For kortintervaller er i grunn bare grusomt: grusomt hardt og grusomt gøy!! :-)
I dag skulle jeg bryne meg på 10x400m intervaller. Dragene skulle løpes i fart tilsvarende min 5Km tid. Ser du på tabellen under så skulle det tilsi 105-110sek.

Slik gikk det dog ikke. Tim skulle være fartsholder og jeg syntes han starta veldig hardt.... men jeg burde visst bedre. Han løp kanskje første 100m i høyt tempo men så gjorde han som han pleier: han justerte farten og i stedet for å legge meg disiplinert bak og gjøre det samme - ja så holdt jeg jevnt trøkk og løp like godt forbi! TULLING! Første drag gikk på 1:32. Jeg ble enig om at pausen måtte økes fra 60 til 70sek og at farten måtte roes ned litt. Drag to gikk på 1:31. Vakkert - not! Så tok jeg like godt et tredje drag i samme farta før det ble "party on" i tre drag til (de tre siste gikk alle på 1:34) før jeg takka for meg. Neste gang - da blir det 1:45min/drag og 10 drag. Amen - man lærer så lenge man lever (håper jeg!) :-)

Tabellen er hentet fra denne artikkelen: HER. Og om denne økta står det blant annet:
10 x400m - pause 60-90 sekunder
"Dette er en enkel økt, men ingen pyseøkt – uansett hvor god du er. På hvert drag anbefales det å løpe i 5km-farten din. Se skjemaet øverst i saken. Du skal ha en fin progresjon ut i økta, det vil si at du avslutter de siste to dragene raskere enn de første. Ved å ha en progresjon i farten ut i økta, trener du på det samme som i løp hvor du starter fornuftig for å kunne avslutte løpet med stil".

Kan vel si at jeg ikke avslutta helt med stil i dag.... så neste gang! :-)

2 kommentarer:

  1. Tja...Jeg tror nok 1.40 fart er mer riktig sted å starte faktisk! Uansett så løp du bra og den første får vel gå på kvoten for ungdommelig iver! Pausene viser at du var ganske kjørt, men allikevel løper du 6 jevne drag, det syns jeg er bra :)
    Og helt klart smart å stoppe etter 6 drag, for de 4 siste ville bli mer variable og dermed litt mer "unyttig". Så i forhold til HK-stafett er jeg ganske sikker på at du gjorde en bra økt i dag.

    Husk også at jeg ikke er en "konkurrent". Det viktige når vi løper sammen sånn sett, er å finne en plattform hvor avstanden til meg er stabil...Og jo lenger du klarer å holde den avstanden stabil....Jo bedre vil du bli og nærmere vil komme !!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hva - er du ikke en konkurrent sier du???? :-) Dæven - det visste jeg ikke ;-))) Neida, du vet hvorfor jeg løp forbi på første draget - ble litt stressa av at du slakka av på farten. Man lærer som sagt så lenge man lever og siden dette var første økta så forventet jeg at det kom til å bli litt action. Det tar litt tid å finne riktig fart så første økta kan jeg ikke ta for annet enn det det er: læring! Neste gang får vi finne mer riktig fart og sørge for at det holder i ti drag. Og jeg er helt enig i at det ble en bra økt tross alt! Definitivt ikke bortkasta!

      Slett