onsdag 8. april 2015

Sognsvann Rundt Medsols sesong 15 er i gang!

Det er mye jeg kunne si om oppladningen til dagens løp - årets første Sognsvann Rundt Medsols (SRM) - men det hele koker uansett ned til følgende: jeg har ikke farts-formen inne - noe jeg ikke finner det minste rart etter vinterens dasseløping - og uten fart i bena så går det ikke fort - sånn er det bare!

Tre av arrangørene :-)
Klokka 17:25 løper jeg fra jobb retning Sognsvann. Fra Ullevål sykehus til Sognsvann er det 4Km motbakke. Jeg valgte denne varianten i dag av to grunner 1) det vonde benet/rumpa gjør minst vondt når jeg løper i motbakke og 2) jeg hadde mer enn nok å bale med på jobb så jeg hadde i grunn ikke tid til å stikke hjemom mellom jobb og løp. Motbakke-oppvarming før SRM er kanskje ikke helt optimalt men i dag anså jeg det som helt greit. Jeg mener: i det første løpet i sesongen er det bare snakk om å bryte vintertørken, tørke støv av de lette løpeskoene, møte gamle kjente etter en lang vinterdvale for å skravle og være sosial, ja rett og slett bare snakk om å komme i gang med litt mer høypulsaktivitet i godt selskap etter en lang vinterdvale med dasseløping i sone 1. I alle fall er det dette det første løpet handler om for min del. Så selv om det kanskje var en litt urettferdig hard oppvarming med tanke på at jeg skulle løpe 3258m det forteste jeg kunne, ja så var det på den annen side mest optimalt i forhold til smerten i benet. Og man kan ikke få i pose og sekk her i livet - har jeg hørt.
Guttungen kaller han bare for "han som roper på Sognsvann" ;-)
Så ankommer jeg Sognsvann ti minutter før start (perfekt!) og får vite at det er tull med påmeldinga og vi kommer til å starte på overtid (ikke helt perfekt). Og selv om det er varmt i sola så blir man fort kald av å stå å henge - for jeg benyttet nemlig de neste 25min til å skravle med Anita og Kirsten. Og det var så koselig og så gikk liksom all piff ut av ballongen, og jeg tenkte at "pytt skitt - er det så nøye a?? jeg trenger jo ikke å løpe fletta av meg i dag....". Så da Anita spør hva jeg tenker i forhold til løpet så sier jeg som sant er at jeg ikke er helt sikker - og så tenkte jeg å føye til at jeg kanskje skal prøve å holde 4:30-fart men jeg sier det ikke - for jeg var ikke helt sikker på om jeg gadd å prøve å løpe "så fort". "Så fort" ja - for selv om 4:30min/km ikke er fort når distansen er 3258m og persen min er 13:54 så er det jaggu fort når toppformen og toppfarten er et stykke unna.....Så slik ble det altså - snittfarten ble 4:30 og sluttiden ble 14:37. En tid jeg ikke er superfornøyd med men samtidig en tid jeg ikke egentlig skal være misfornøyd med.... jeg mener: jeg vet jo at formen tilsier at jeg ikke kunne håpt på så veldig mye raskere tid i dag. Så da kan jeg liksom ikke klage. Jeg regner med at tiden forbedres utover sesongen - jeg må bare øve litt først og helst også bli kvitt denne dumme smerten i benet...
Og etterpå var vi alle enige om at det hadde vært en helt aldeles fantastisk start på sesong 15 av SRM. Ses igjen neste uka da :-) Du melder deg på HER!

2 kommentarer:

  1. Kjempebra sesongåpning det Silja! Grattis!
    Jeg hadde vært forøyd med lav 15 selv tror jeg:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :-) Joda - jeg skal ikke klage! Jeg hadde sett for meg litt raskere tid men jeg kjente fort at jeg ikke evnet å opprettholde farta så da er det bare å prøve igjen på onsdag.

      Slett