onsdag 1. april 2015

Sesongstart om 18 dager

Jepp – om 18 dager er det dags for årets første løp: 5Km i Fredrikstad.
Start 5Km Fredrikstadløpet 2013
Løypa er sagt å være relativt flat og lettløpt. Jeg vet ikke om løypa går i samme trasè som da jeg løp i 2013 men jeg opplevde ikke løypa i 2013 som veldig lettløpt. Det var som det pleier å være i gateløp: litt opp og ned og hit og dit. Nå var jeg ikke akkurat i toppform før dette løpet så kanskje det var derfor jeg ikke opplevde løypa som spesielt lettløpt? Jeg vet ikke, men jeg kan jo håpe på det. Det enest jeg med sikkerhet vet er at jeg i følge treningsdagboka løp på 23:27min for to år siden i Fredrikstad.

I år har jeg løpt to 5Km tempo/terskeløkter på trening: 18. februar (inne på Bislett) og 1. April (ute på asfalt). Mellom disse to øktene har jeg i hovedsak løpt bare rolige økter i sone 1. Så jeg forventet derfor ikke noen revolusjonerende bedre tid i dag selv om jeg altså har hatt to måneder på meg til å forbedre formen. Og det viste seg at jeg fikk rett der gitt – tiden ble kliss lik som i februar: 23:30. Pulsen var i overkant høy i dag i forhold til økta 18. februar. Høyere puls på samme fart kan bety at formen har falt litt – en forklaring jeg for så vidt anser som plausibel. Jeg kjenner nemlig at jeg er i et lite form-vakum akkurat nå. Det kan også bare skyldes dagsform og at løypa i dag ikke akkurat var padde flat og fri for rundkjøringer som på Bislett. Høyere puls og potensielt dårligere form bekymrer meg uansett ikke – jeg mener: jeg presset meg ikke hardt i dag – noe jeg selvsagt har planer om å gjøre i konkurransen 19. April.
Løypa fra 2013
For, trening er trening og løp er løp. Og forskjellen mellom trening og løp er at jeg aldri ”vinner treninga”. Det betyr at jeg alltid har et ekstra gir (eller to) å hente frem når jeg løper konkurranse. Uten å vite sikkert hvordan løypa er i år så blir det selvsagt ikke lett å spå noe om tiden. Jeg håper likevel at jeg skal greie å løpe bitte-litt raskere 19. April enn hva jeg gjorde i dag, og selvsagt håper jeg på sub 23min. Likevel så forteller all erfaring meg at for å greie sub 23min er jeg avhengig av å være i formstigning. Selv om det kun er 18 dager igjen så vet jeg at om jeg gjør de riktige tingene de neste to ukene så kan jeg håpe at form-kurven om ikke annet har begynt å peke oppover igjen. Og om det holder til sub 23min får tiden vise – akkurat nå tror jeg sub 23min kan bli litt for hardt men jeg får bare bruke de neste to ukene godt. Og så forutsetter det selvsagt at problemene i rumpa høyre beinet går riktig vei.....

Ny pers på 5Km tror jeg i alle fall ikke at det blir! Og det er helt greit for det er tross alt bare starten på sesongen og jeg har ikke fått satt inn trenings-støtet ennå.

Flere som skal løpe 5Km i Fredrikstad???

9 kommentarer:

  1. Pokker og, jeg er " i luftrommet" denne helga, dette løpet høres gøy ut. Sliter forøvrig med samme hofteproblematikk som deg og har gjort det lenge (etpar år...?). Tøying hver dag, takk, helst......Hjelper SÅ mye, i tillegg "knekking" av behandler når det skjærer seg helt. Enkelte styrkelse utfordrer jo og bevegeligheten veldig og hjelper synes nå jeg, eksempelvis markløft og knebøy. Line

    SvarSlett
    Svar
    1. ja nå fikk jeg jo kommentar fra kiropraktor'n at det ikke er hofta men rumpa..... :-) Så jeg vet ikke, kanskje du også kaller rumpa for hofta ? men samma det: det er i alle fall rumpa, hofteledd og lår som er helt tullerusk hos meg for tiden.... sliter skikkelig så vi får se hva det ender med til slutt. Kan ikke fortsette på denne måten, det er sikkert. Bevegelighet og styrke kan aldri bli feil - det mener nå jeg ;-)

      Slett
  2. STYRKEØVELSER, jadda. Line

    SvarSlett
  3. Dette må jeg jo bare sjekke ut. Et løp i selveste go`byen bør jeg jo få med meg! Iler inn for å sjekke mer info. Mulig vi sees da! :) Du stiller ikke i Holmestrand Maraton nå på lørdag?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja hallo liksom - klart DU må bli med Janne!!!! ;-) Og nei, jeg løper ikke i Holmestrand til helgen (er hjemme med barn). Dessuten tror jeg at jeg har nok med å greie de korte distansene denne sesongen - hvis ikke benet plutselig skjerper seg! ;-)

      Slett
  4. Da kan du hilse mr kiropraktor og si at rumpemuskulaturen heter hoftestrekkerne på fagspråket, men det vet han nok, muskelgruppen ligger nå iallefall i hofteregionen. Tenker du har en kompleks greie du også med ting og tang som forplanter seg mellom rygg, sete, hamstrings og knestrekkere.Lykke til med tøyingen og rullingen, det gjør underverker for meg iallefall! Line

    SvarSlett
  5. hehe - han vet nok hva han snakker om ja ;-) Og det er missvisende når jeg sier hofta - jeg skjønner det. Nuvel, jeg får bare rulle og tøye, stå å jobbe, og så får jeg se hvordan det ender!

    SvarSlett