lørdag 25. april 2015

Kampen mot klokka!

I dag er det mange som har kjempa mot klokka i blant annet Siddisløpet og Bergen City. Og snart er det mange som skal ut og kjempe mot klokka i Sentrumsløpet. Lykke til alle sammen. Kjør hardt - eller som en nordlending ville sagt: peis på :-) Tidligere i uka kjempet jeg mot klokka da jeg løp uttaksløp til Holmenkollstafetten for OSI.
Bildet er fra testløpet i 2011 eller 2012 (husker ikke helt...)
Selv om jeg ikke var helt fornøyd med uttaksløpet (beina gikk som en hjulvisp, jeg hadde null kontroll føltes det som, og jeg var litt treg på avtrekkeren) så er det fint lite jeg får gjort med resultatet (annet enn å irritere meg - noe som jo er særdeles lite konstruktivt). Resultatet 2:13 på 650m asfalt - to dager etter pers på 5km - tja - jeg legger ikke skjul på at jeg hadde håpt på noen sekunder bedre men... !

Så var det to dager på seminar med jobben på Holmsbu (onsdag til torsdag) og jeg fikk løpt 22Km på to dager - bra! Men så, fredag formiddag, kom storslegga: omgangssyka. Jeg har seriøst aldri fått det så hardt før. Kvalme og oppkast, vondt i kroppen, svimmel, diare, feber.... auch! Mens jeg lå mer eller mindre i koma og kasta opp de seks første timene så måtte guttungen pent klare seg selv gitt. Så da jeg våkna til liv igjen utpå kvelden var det helt tydelig at han hadde levd livets glade dager med iPad, barne-tv og ikke mindre enn tre kalde kalkunpølser fra kjøleskapet ;-) Vel, vel.....
Idyll på Holmsbu
De siste 24t har jeg tilbrakt i senga og om 24t skal jeg helst rekke et fly.... så nå er jeg veldig spent på om jeg greier å vinne den tidskampen.... En ting jeg er dønn sikker på er at jeg like godt kan gjøre opp regnskap for uka - for det blir ikke mer trening denne uka - det kan jeg herved garantere!!!

Mandag: -
Tirsdag: 7km løping (HK stafett uttaksløp)
Onsdag: 10.7Km rolig løping (i1)
Torsdag: 11.7Km rolig løping (i1)
Fredag: syk
Lørdag: syk
Søndag: -

 
Gleder meg til å høre hvor manger perser det har blitt satt i diverse løp i dag! Fortell, fortell!!! :-)

8 kommentarer:

  1. Knallbra løpetemperatur i Sentrumsløpet.
    Bra løyp og godt arrangert også, men jeg lurer nesten på om 10-løypa var for lang.
    Både GPS-klokka OG mobilappen viste 10,2 km!
    Har man greid å kopiere bommerten fra Oslo Maraton sist høst?

    Flere som opplevde at klokka/mobilen målte lenger enn 10 km?
    Den siste kilometer'n ble ganske drøy.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg kunne personlig ikke tenke meg noen bedre løpsforhold en dagens - perfekt temperatur og regn i forkant er alltid kjærkomment (jeg har bjørkepollenallergi.....) :-)

      Vel, 200m differanse er vel innafor på GPS måling når distansen er 10km - er det ikke? jeg har ikke løpt sentrumsløpet så mange ganger men jeg husker at løypa opplevdes å være i drøyeste laget det ene året. Og jeg aner for øvrig ikke om løypa var kontrollmålt (skrev de noe om det i forkant?) og i så fall: hvordan har de kontrollmålt den? Nuvel - jeg skjønner at folk vil ha en så nøyaktig løype som mulig men personlig mener jeg jo at hvis det ikke er eksplisitt oppgitt at løyper er kontrollmålte så kan man ikke forvente at løyper er på millimeteren eksakte.... og da må vi som løpere i verste fall tåle å løpe noen meter for langt. Og hvis en løype ikke er eksakt så foretrekker jeg helt klart at en løype er for lang enn for kort.... det er nå min mening ;-)

      Slett
    2. Ja uansett så er Sentrumsløpet et av de beste løpene :)
      I år var opplegget for puljestartene veldig bra lagt opp, de greide å strekke puljene før start slik at det ikke ble for mye opphoping og stans.
      Og løypa er veldig bra.

      Når det gjelder løypelengde målte jeg både med GPS-klokka og mobilen, og begge kom altså ut med 10,2. Men jeg ser av andre og folk på instagram har ganske rundt 10km på klokka si, så det er mulig klokka/mobilen min har målt for langt. Jeg er ingen sikksakkløper og er flink å kutte svinger for å å korte ned på distansen, så det kan ikke ligge der :)

      Slett
    3. Så bra at puljestartene fungerte - det er nemlig en større bekymring for meg enn lengden.... jeg opplevde nesten full stans og propp i inngangen til frognerparken et år og slikt er mye verre synes jeg enn om lengden er bitte-litt for lang. Hvis man står i kø i starten og/eller mister rytmen underveis pga for mange propp-tendenser - ja så synes jeg det er mer frustrerende enn at løypa er 100m for lang.

      I Fredrikstad var 5Km løypa kontrollmålt - både jeg og Tim fikk 5.10 på GPS klokka (jeg har Suunto, han har Polar). Dette forteller i alle fall meg at man ikke verken skal eller kan stole 100% på GPS teknologien. Jeg tror det dessverre har blitt slik at folk vektlegger tallene fra egen klokke i for stor grad - og man henger seg fort opp i desimaler. Det tror jeg gjør at mange skaper mye unødvendig hodebry for seg selv ;-)

      Slett
    4. Holmenkollstafetten er brutale greier (fort og gæli), men jammen er det morsomt også. I tillegg har den veldig hyggelig sosial side, som gjør det til et av årets høydepunkt for min del.

      Mtp diskusjonen om Sentrumsløpet var feilmerket over, fikk jeg også opp 10.2 km på Suuntoen min (som jeg for øvrig kjøpte på grunn av din utmerkete anmeldelse i Kondis). Jeg tror imidlertid dette skyldtes taktiske brølere fra min side fremfor at kontrollmålingen var feil. Jeg overvurderte farten til startpulje nr. 2. I tillegg plasserte meg relativt beskjedent i denne gruppa. Dette medførte sikk-sakløping med håpløse løypevalg, og friske forbipasseringer på fortauskanter og gressplen. Jeg har ikke problemer med å se at dette fort kan ha medført 200 meter ekstra løping. Det er jo også slik at GPS-målingen aldri blir helt nøyaktig, som du sier.

      Til tross for dette greide jeg sub40 for første gang. Det er slik vanskelig å være veldig misfornøyd, men uansett litt surt å ha tapt tid og krefter på noe som kunne vært unngått med litt mer selvtillit. Neste år skal jeg definitivt stille meg opp i gruppe 1. :)

      Slett
    5. WOW - ja du må ha hatt det tøft "bak der" om du løp sub40 og starta i pulje 2!! nei, neste år må du i pulje 1 - uten tvil!!! :-) Grattis med godt løp!!

      Slett
  2. Ingen pers på meg under Bergen City halvmarathon i dag, diverre! Men ein veldig god løpeopplevelse. Fekk i meg godt med næring og drikke undervegs, gjekk aldri på ein smell, og det føltes veldig mykje lettare enn i fjor. Så eg er veldig nøgd, trass litt dårleg tid. Var jo veldig dårleg førebudd på halvmarathon, alt for få langturar i år, så kan rett og slett ikkje vera skuffa! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Grattis med vel gjennomført løp ;-) Kan ikke perse hver gang og det er viktig (som du påpeker) at man ikke kan verken forvente eller surmule hvis man løper under pari når man ikke har fått forberedt seg godt nok før et løp! Tommel opp for deg! ;-)

      Slett