søndag 1. mars 2015

Vegring!

Jeg har vegring. Jeg lider av sterk vrangvilje og vegring for å løpe med litt mer fart i stjerten!
Fikk gått en skitur i helga - DIGG!!
Sone 4 er go'-sona. Sone 4 er sona hvor den deilige melksyra etter kun kort tid tenderer til å tyte ut av øregangene på linje med en illsint geysir. Denne, for noen forhatte sona, er for meg ene og alene forbundet med skrekkblanda fryd. Det er jo i denne sona at all moroa skjer. Å løpe rolig i komfortsona er jo dritt-kjedelig til sammenligning. Komfortabelt ja, men dritt-kjedelig. Sone 4 derimot, sone 4 innbyr til fart og spenning – en kombinasjon som matcher perfekt til min utålmodige og temperamentsfylte personlighet. Vi snakker rødglinsende Ferrari versus håpløs Fiat, og det sier seg selv at å kjøre Ferrari er mye mer forlokkende og tiltrekkende enn å kjøre Fiat – ikke sant?

I vinter har jeg utelukkende kjørt Fiat – og nå er jeg drittlei! Med unntak av tre terskeløkter (i sone 3-3/4), en 3000m test (4:20-fart), en økt i overfart (4:15min/km) og en 5Km økt i sone 4, ja så har det kun blitt Fiat i desember medio februar.
Men det er da – når du er drittlei komfortsona at vegringa helt uventa og paradoksalt kommer snikende. Det er da man begynner å vakle i troa og man kommer opp med titusenvis av mer eller mindre dårlige unnskyldninger for ikke å ta seg selv i nakkskinnet og dra seg selv ut av komfortsona: ”nei – det er for lenge enda til sesongstart, kan ikke begynne det hardkjøret allerede nå” – eller: ”nei – det er for mørkt, for glatt, for vått, for kaldt, for risikabelt, for vondt i beinet.....”. Okay da – vondt i beinet har faktisk (og er fortsatt) et legalt argument i denne debatten.

Uansett, det blir som et dårlig ekteskap hvor man har grodd fast i gamle komfortable vaner. Man mistrives men man vegrer seg for å gjøre noe med situasjonen fordi man vet det byr på forbigående ubehageligheter. Og er det noe vi mennesker er gode til så er det å unnvike ubehageligheter som best vi kan! Men, det er da man bare må dra seg selv opp med rota og komme seg videre. Det er da man må minne seg selv på at det tross alt er mye bedre å rive av plasteret enn å lirke, lure, og man må minne seg selv på at å hale og dra ut den ubehagelige ventetiden bare betyr at mismotet får mer tid til å slå mer rot….. og det blir ikke bedre med tiden selv om den menneskelige hjernen forsøker å overbevise oss om det motsatte!

Så, dette betyr vel at jeg snart må dra av plasteret med besluttsom hånd.... jeg må så smått begynne å tenke tanken om å løpe med litt mer syre og fart..... men jeg innrømmer at jeg gruer meg litt!

Det som er enda mer problematiserende er at sone 3 har blitt komfortsone det også. Jeg løper for tiden glatt 10Km terskel på trening med fart tilsvarende 4:50min/km, og jeg løper lett 5Km i 4:40-fart uten at det koster noe. Det føles veldig behagelig å ligge her og cruise. Og det er skummelt for da er det sååååå lett å bare gå for denne farten og bare lulle rundt i sone 3 på trening.  

Snart må jeg derfor dra meg ned mot 4:30-4:20-fart for det er nemlig her vegringa har slått rot – jeg kvier meg for å løpe i denne farten som vil tilsi høy sone 4 og 10Km konkurransefart. Sukk. Jeg må legge en plan og så må jeg bare hoppe i det – snart.... snart.... jeg skal bare utsette det LITT til først! :-) *Fnis*
Naaaammmmm ;-)
Trening uke 9
Mandag: 20min på sykkelrulla (oppvarming) + 20min core
Tirsdag: 10Km på terskel (48:27min)
Onsdag: 7,4Km rolig (i1) restitusjonsjogg
Torsdag: 10.7Km rolig (i1/2) transportløping
Fredag: -
Lørdag: 20Km rolig skitur
Søndag: 15,7Km rolig (i1) langtur (1t36min)


5 kommentarer:

  1. Så lenge det er "dårlig veiføre" enda, kan du jo utsette dette problemet. Så du får bare ønske deg mye snø og drittvær enn så lenge da vettu ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. haha - ja eller sår hals - det var i alle fall det jeg hadde i dag tidlig så da ble det ikke noe fart i dag heller, LOL! ;-)

      Slett
  2. Ååå ja - klassisk den der. Trur eg. Eg likar sone 4. Den er så reell. Den er berre hard. Eg løp i den mykje i fjor, og til tross for vegring i starten mot tempoløp (eg synst intervall er ok, men ikkje å halde same tempo/intensitet over lengre tid) så gjekk det veldig bra etterkvart og eg kosa meg!
    Det er alltid verst før ein startar, synst eg.
    Vegring er ille. Eg meiner nå ein virkeleg kjenner etter så er vegring mykje verrre enn dei ein vegrer seg fort (nåja - litt overorenkla men likevel).

    Ja eg er spent på når du tek den første økta di igjen i sone fire - tippar at det ikkje vil ta så lang tid - og at det blir bra!
    Ja lag ein plan! Da har du jo alt gjort den mentale delen ;)

    Eg finn på så mange "gode" (ehem) unnskyldningar for å dreppe styrketreninga, som vanleg. Til og med i dag: Nei men nå skinner jo sola så då kunne eg vel heller sykle? (I går var eg nemleg for støl i leggane må vite :D). Men hadde syklinga stått på planen ville eg kanskje heller tatt styrketreninga eller kva??
    Merkeleg.

    Forresten så må du gjerne dra av eit plaster med besluttsam hand, men likevel, det er faktisk ikkje bra å røske/rive det av - sårskorpen skal helst ikkje følge med plasteret nemleg :D

    Lykke til med løpeøkta i skrekkblanda fryd! ;)

    SvarSlett
  3. Enig - det er lettere med intervall enn å løpe sammenhengende når jeg løper i høy sone 4. Å løp 5Km sammenhengende midt i sone 4 er helt greit men å løpe 5Km sammenhengende i høy sone 4 er ikke like greit. Det er rett og slett krevende! Så jeg kommer nok til å starte med 1000m drag og ta det videre fra der - jeg ser ikke helt at jeg orker 5-7Km sammenehengende i 4:30-fart med det første nei. Og så kan jeg jo løpe færre drag med enda høyere fart (overfart/Vo2-max) som avveksling..... men jeg utsetter det nok litt til ;-) hehe

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe ja nei må ikke starte med det same altså :D
      Men eg ser at du alt har begynt med detaljert planlegging - veldig løysingsorientert altså!

      Ikkje så dumt å starte med kortare drag, og så bygge på, og variere fart og tida. Ein treng jo ikkje tvinge kroppen ut på 5km tempoløp i 4:30 fart etter ein roleg sesong.
      Når kroppen har vent seg til litt meir fart igjen, så går det nok lettare, og da skal det bli så gøy å lufte ferrarien litt - og la Fiat'en blir parkert heime ;)

      Slett