mandag 23. mars 2015

For godt til å være sant!

Det heter seg at det som virker som å være for godt til å være sant er intet mindre enn nettopp det: for godt til å være sant!
Selvforklarende - tror jeg ;-)
I lengre tid har jeg observert at den ene etter den andre har gått ned for telling. Det har vært mye snørr, hoste og tårer. Mange av de som har blitt rammet av dette ”virus-og-eller-forkjølelses-greiene” har også fått slite i ukesvis. Og ikke nok med det: flere er på runde 2 og 3 med forkjølelse denne vinteren! Selv har jeg ikke hatt lengre nedetid enn at jeg fint har greid ukesmålet om 40Km med løpesko siden slutten av oktober. Det virket dog litt for godt til å være sant at jeg skulle slippe unna forkjølelseshelvete – og det var det også!

Først hanglet jeg i to uker – den ene dagen følte jeg meg fin – den neste dagen følt jeg meg uggen. Jeg løp de dagene jeg følte meg ok, og tok det med ro de dagene jeg følte meg litt uggen. Hele tiden vel vitende om at en dag ville trolig den store smellen komme. Og smellen kjente jeg at var på vei onsdag for snart 14 dager siden.... men siden jeg er på intervallkjøret for tiden så sørget jeg for å skvise inn en siste 5*1000m økt før jeg bukket under for feber, snørr og tette bihuler. Det ble derfor notert kun 22Km med løpesko i uke 11. Intervalløkta var jeg dog godt fornøyd med: 600m slak motbakke  400m slakt nedover & litt raskere for hvert drag (4:35 – 4:31 – 4:27 – 4:24 – 4:22min).
Ser ut som fjelltopper men det var det altså ikke!
Fortsatt er bihulene ikke helt friskmeldte men jeg startet forsiktig med å løpe igjen onsdag kveld, og har tatt det veldig pent siden – kun løpt rolig og ikke løpt lengre enn hva jeg har følt at jeg har orket. Korte og rolige økter resulterte også i at jeg tok en ”5-på-rad”. Funka fint det! Og hvor alt overskuddet til å løpe 16Km lørdag morgen kom fra aner jeg ikke men jeg tror noe av forklaringen ligger her...... 
Når løpejenter har fest.....
Og da mener jeg ikke i vinglasset men i godteriskåla – tror jeg proppa glykogenlagrene tilstrekkelig mye til at jeg bare kunne løpe inn i evigheten – det føltes i alle fall slik :-)

Trening Uke 12:
Mandag:
Tirsdag: 

Onsdag: 5Km rolig
Torsdag: 8Km rolig
Fredag: 7Km rolig
Lørdag: 16Km rolig
Søndag: 5Km rolig + 15min core

6 kommentarer:

  1. Jeg spiser alltid kake i timene før hel og halv maraton. Slår aldri feil, kroppen går som et full - lada batteri. Passer kanskje ikke for alle å lade med snop, men det gjør iallefall meg (og deg? ) glade, og glade løpere løper vel bedre enn ikke SÅ glade løpere. Line

    SvarSlett
  2. Jeg spiser alltid kake i timene før hel og halv maraton. Slår aldri feil, kroppen går som et full - lada batteri. Passer kanskje ikke for alle å lade med snop, men det gjør iallefall meg (og deg? ) glade, og glade løpere løper vel bedre enn ikke SÅ glade løpere. Line

    SvarSlett
  3. hehe - vel oppskriften på dette med loading i forkant av lange løp er vel litt ulike meninger om - noen mener vel at det er litt oppskrytt mens andre "de-loader" uka før for så å karboloade de siste dagene før konkurranse - osv osv. Flere varianter , og jeg tror jo som alltid: alle må finne ut hva som funker for sin egen del. jeg personlig løper jo ikke så lange løp så jeg har sånn sett ikke egentlig særlig behov for ekstra loading MEN, det betyr jo ikke at jeg ikke spiser godteri - for det gjør jeg jo støtt og stadig..... og jeg mener også at jeg har merket et visst overskudd på langturer de gangene jeg har spist godteri kvelden i forveien men jeg har ikke nok data til å si at det er statistisk signifikant ;-) Så jeg tar gjerne et kakestykke på startsreken Line ;-)

    SvarSlett
  4. Jeg har opplevd å få mer energi hvis jeg noen dager spiser mindre enn vanlig. Kroppen føles både lettere og faktisk litt piggere i dagene etterpå. Får en anelse av "superkrefter" :)

    SvarSlett
  5. Ja det er helt klart helt motsatt av hva jeg har opplevd - spiser jeg ikke nok (dvs spiser jeg minder enn normalt og mindre enn jeg trenger) så går jeg tom! :-)

    SvarSlett
  6. Hehe, eg har alltid nokre av mine beste langturar på søndagane. Masse energi og overskot. Kan nok ha noko med inntaket på laurdagen å gjere... :p

    SvarSlett