søndag 8. februar 2015

Uke 6: rolig!

Det så litt mørkt ut i starten av uka, men målet om å få løpt 40Km holdt jaggu denne uka også!
Mørkt er det også om morgenen - utsikt fra kontoret
Sist søndag løp jeg 15Km inne på Bislett, progressivt på terskel (sone 2-3/4): første 5Km i 5:10-fart, neste 5Km i 5:00-fart og siste 5Km i 4:55-fart. Slikt må nødvendigvis straffe seg!

Det er beinhard betong under dekket på Bislett og 15Km på ren betong er ikke bra for noen – amen, Silja har talt! Og det står jeg for ;-) Forskjellen er bare at noen tåler det bedre enn andre – og jeg er i kategoriene som ikke tåler å løpe på hardt underlag. Senene på utsiden av leggene sa kraftig fra etter betongløpinga så denne uka har jeg balansert på en knivsegg – jeg har løpt litt og ikke provosert for mye i påvente av at irritasjonen i leggene skulle roe seg. Så langt så bra, men jeg går inn i uke syv med legger som fortsatt er vonde og irriterte.... så her er det bare å være tålmodig!
Og en ting er jo belastningen man påfører strukturene med å løpe på hardt underlag men en annen ting er jo belastningen man påfører resten av systemet ved løping i høye intensitetssoner. Selv om formen i vinter har vært (og er) god så tilsier min beskjedne treningsmengde at jeg må påregne at belastningen etter en slik treningsøkt er relativ stor. Jeg mener: jeg er slettes ikke i kategorien som løper halvmaraton fem dager til ende. Så jeg må nødvendigvis derfor ta høyde for at en slik lang terskeløkt er belastende for kroppen og immunforsvaret, og jeg må derfor legge inn nok restitusjon i etterkant. Når det i tillegg har vært (og er) mye forkjølelsessymptomer og annet små-rusk i heimen (og ellers rundt forbi) – ja så har jeg denne uka ikke tatt noen sjanser! Planen for uka var derfor utelukkende: å løpe rolig!

Og slik ble det altså også.... mandag var obligatorisk hviledag, og resten av uke besto av kun rolige økter med løpesko, og litt restitusjon på sykkelrulla.
Morsdag!
Mandag: hviledag
Tirsdag: 6Km rolig (i1) morgen/restitusjons-jogg (38:14min) og 7Km rolig (i1) ettermiddagsjogg (42:22min)
Onsdag: aktiv hvile – 20min på sykkelrulla + 15min core
Torsdag: 1t lav intensitet på sykkelrulla
Fredag: 5.8Km rolig (i1) morgenjogg (36:14min)
Lørdag: 13.2Km rolig langtur (1t21min)
Søndag: 8Km (moderat) løping (46min)
Totalt: 40Km med løpesko

Så sånn var det! God treningsuke ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar