søndag 22. februar 2015

Nedtelling!

Det har blitt skralt med innlegg i år og to uker siden sist innlegg kan jo nesten minne om en aldri så liten bloggtørke....
Nedtelling eller nede for telling? :-)
Det er ikke noe feil med treningsmotivasjonen. Det er ikke derfor det ikke blogges. Ikke er jeg sjuk eller ordentlig skada heller – det har kun vært snakk om litt små-rusk i leggen (uke 6 og 7) og en gammel kjenning i hoft og lår de siste to ukene. Så jeg har trent og treningsøktene har sklidd lett unna, og formen føles bra. Jeg har selvsagt et stykke igjen til toppformen men det er også helt etter boka – sesongen er lang og sesongen er ikke akkurat rett rundt hjørnet heller – bare nesten! Så hvis jeg hadde vært i toppform nå så hadde det vært noe som var alvorlig galt.
Så den eneste forklaringen jeg har er at jeg teller ned – jeg teller ned til sesongstart og til fine løpsforhold i marka. Jeg er nok innerst inne litt lei av å løpe på klink-is og hard asfalt. Strukturene mine er definitivt klar for mykere underlag..... for selv om jeg altså har trent og selv om det i første avsnitt høres ut som at alt er bare fryd og gammen – ja så er hele sannheten ikke like rosenrød. Den gamle kjenningen i høyre hoft og lår som jeg refererer til er nemlig ikke til å spøke med. Basert på tidligere erfaringer så mener jeg at jeg har god kontroll på elendigheta men tiltross for det, og til tross for at jeg tillater meg å trene, ja så koster det! Det er ikke veldig vondt når jeg løper men jeg kan ikke nekte for at jeg kjenner det, og jeg kan heller ikke nekte for at jeg blir nummen og følelsesløs i hoft, seteregion og lår underveis når jeg løper. Dette kan jeg dog leve med. Etter løping derimot – da kommer smerten og den kan best beskrives som intens tannverk. Å sitte på jobb en hel dag er ren tortur og benet er mer lammet enn levende – men heldigvis kan jeg nå stå og jobbe. Det hjelper enormt!
At work
Dette høres ikke særlig bra ut gjør det vel? Men som jeg skrev så mener jeg at jeg har god kontroll. Dette er nemlig et stadig tilbakevendende problem som jeg bare må leve med. Jeg har nemlig for et halvt liv siden forsont meg med at jeg har en rygg og et bein som ikke virker....
Selvforklarende :-)
At jeg i perioder mister følelsen i høyre ben er nemlig ingen nyhet. At jeg har en skjev ryggsøyle og en ryggvirvel som står rotert er heller ingen nyhet. Og at det er den dustete ryggen som er roten til all smerte og numment ben er for lengst opplest og vedtatt. At treningsmengden til en hver tid derfor blir justert ut fra hvor vondt jeg vil meg selv og ut fra hvor mange belastningsskader jeg kan greie å drasse rundt på til en hver tid er også rimelig opplagt. For med en slik skjev konstruksjon så belaster jeg feil og jeg pådrar meg belastningsskader i hytt og pine og over en lav sko. Sånn er det bare. 

Så bloggtørken skyldes bare at jeg de siste ukene har hatt så inn i h......* (pip) vondt at jeg seriøst har vurdert å legge skoene på hylla! Det er unektelig vanskelig å være positiv og skrive inspirerende blogginnlegg når man griner av smerte... problemet mitt er bare at jeg er alt for sta (og heldigvis for det) :-)

Så jeg legger altså ikke opp denne gangen heller  jeg teller heller ned og håper marka åpner for løping snart! Og inntil marka åpner så piner jeg meg selv på skumrulla.
SJUKT jævlig vondt men så absolutt bra!
Det er som regel bare snakk om å komme over kneika og viktigst da er at jeg har treningsmotivasjon – og det har jeg i bøtter og spann! Så det er ikke synd på meg denne gangen heller – "æ står han a deinna gången åsså!" (som vi sier i Nord) :-)

Trim uke 8
Mandag: 30min core
Tirsdag: 12Km rolig (sone 1) løping (1t13min)
Onsdag: 9,8Km løping hvorav 5Km i sone 4
Torsdag: 
– 
Fredag: 70min lav intensitet (sone 1) på sykkelrulla
Lørdag: 12Km løping hvorav 6Km i sone 3/4
Søndag: 8Km rolig løping + 15min core

ØNSKER DEG EN GOD TRENINGSUKE :-)

12 kommentarer:

  1. Trim eller kanskje heller trening uke 8...dette så jo slett ikke ille ut. Og du er ikke alene om å glede deg til bare stier i marka:-) Og det sier jeg til tross for en flott uke på ski. Men det er så mye enklere å snøre på seg joggesko enn å lure på hva som til enhver tid skal puttes under disse skiene...;-) Ha en god treningsuke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp - burde stått trening og ikke trim ;-) Ja det ble en bra uke. Må forsøke å dra meg ut av komfortsona igjen. I desember og januar var jeg flink til å løpe terskeløkter men så ble det litt mye logistikk i februar og da blir det til at jeg velger det enkleste: rolig løping i nabolaget. Så to harde økter i uke 8 føltes plutselig litt uvant, hehe. Nå gjelder det derfor å kline til med en hardøkt denne uka også så kommer jeg kanksje tilbake i god trend igjen.

      God treningsuke til deg også!!

      Slett
  2. flott blogg prøver å trene tre ganger uken det er vanskelig, var litt ny inspirasjon dette . pleier å løpe på 3d mølle, det er ganske greit.
    besøk meg her tilbudsvarer.blogspot.no

    SvarSlett
  3. flott blogg prøver å trene tre ganger uken det er vanskelig, var litt ny inspirasjon dette . pleier å løpe på 3d mølle, det er ganske greit.
    besøk meg her tilbudsvarer.blogspot.no

    SvarSlett
  4. Din stahet er ditt viktigste våpen - men den kommer du deg akkurat dit du vil! Rett og slett. Imponert over alt du klarer med de smertene du beskriver. Tar av meg hatten!
    Bloggtørke - man trenger ingen grunn til å forklare årsak. Er der jeg også - IG tar mer over, funker bedre i en hektisk hverdag synes jeg :)
    Løpte et par runder rundt Sognsvann i går, jissess! kun is overalt jo! Angret for at jeg ikke tok piggskoa kan du si. Mer balansetrening enn noe annet.
    Klar for bare veier og litt mer varme i luften.
    Ønsker deg en finFIN uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Stahet og viljestyrke kommer man langt med hvis man vet å bruke det på riktig måte! ;-) Ja det er glatt rundt Sognsvann men det har vært ok forhold rundt vannet også. Jeg løpe 4 runder langtur en søndag og da var det helt fint å løpe uten pigg. Så det svinger litt.

      God treningsuke Janne!!

      Slett
  5. Jeg ante ikke at du hadde slike smerter, det høres virkelig ikke noe godt ut nei...
    Så her sitter jeg liksom og klager min nød over en større forkjølelse som ikke vil gi seg, men så har jeg det visst betydelig mye "bedre" enn deg, siden dette mest sannsynlig vil gå over en gang.

    Men dét skal du ha Silja; du er virkelig ikke en som gir seg når det kommer motgang! Jeg finner veldig mye inspirasjon i deg og det du gjør, både på treningsplan og det andre du deler med oss av "privatlivet" ditt :)

    Stå på videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. haha - vel - hva skal man si? Selvsagt skal man ha lov til å beklage seg når man er sjuk og det er absolutt lov å si at man er drittlei når man har vært syk eller skadet over en lengre periode! Det er absolutt lov det Guro!!! Jeg har derimot ikke særlig mye sympati med de som maler fanden på veggen og skriker om dommedag etter en uke uten trening - sorry altså men der er jeg beinhard: det er ikke mye sympati å få fra meg om noen surmuler grunnet en uke ufrivillig treningsabrekk! Å si at man er frustrert fordi man er syk eller skada - ja det er jeg med på - men å syte fordi man ikke får trent på en uke grunnet sykdom eller skade - nei det er det ingen som får sympati fra meg for ;-) Det er et ilandsproblem som jeg bare ikke klarer å støtte, hehe. Og det henger nok sammen med det jeg har opplevd opp gjennom årene ja.... Å kunne trene er nemlig ingen selvfølgelighet men for de som aldri har opplevd annet enn å ha en funksjonsfrisk kropp så er det nettopp det det er: en selvfølge. Og når man i tillegg tillater seg å surmule over en ukes tapt trening - ja da mener jeg man har litt for mye fokus på seg selv enn hva godt er! Amen! Tipper du skjønner hva jeg mener Guro (men kanskje noen andre lar seg provosere av det jeg nå skrev.... men det kan jeg leve med). ;-)

      For meg er det ikke en selvfølge å kunne være fysisk aktiv - dermed talker jeg og akseptere jeg kanskje lettere greier med motgang og avbrekk....

      Slett
    2. Det skulle stå: perioder med motgang og avbrekk....

      Slett
    3. Ja, jeg skjønner godt hva du mener. Og jeg er nok dessverre en av de som du beskriver her, jeg er litt "sur" fordi jeg ikke får trent.
      Men jeg er nok heller sur av helt andre grunne, og det er mer fordi jeg "føler" at jeg må trene, sånn psykisk. Det er en indre stemme i meg som sier at jeg må trene for å få lov til å spise, og ja jeg vet at dette er helt feil men samtidig så er det nettopp dette som er problemet mitt også; psykisk. Så sånt sett så har jeg nok bare godt av en påtvunget treningspause, selv om det føles aldri så pyton for meg... :)

      Slett
    4. Ja det er nok mange som har det slik Guro! Du er slettes ikke alene.... ;-)

      Slett