mandag 12. januar 2015

Uke 2: som du sår så høster du....!

Du vet – når du føler at treningsuka har vært ”sådær” og du bare klamrer deg fast til håpet og holder stø kurs mot helga for du vet at helg betyr to (2!!!) dager med trening – kanskje ikke ubegrensa med trening men i alle fall flere treningsmuligheter enn hva uka hadde å tilby. Og du har satsa hele ukelønna på disse hellige helgedagene – du har loada godt fredag kveld – du har lagt deg i rimelig tid og sovet godt – ja – akkurat da ja – når du liksom har gjort alt det rette og er klar for å gjøre bot for all treninga som du ikke fikk gjort i uka – ja akkurat da så våkner du selvsagt lørdag morgen med gruff i halsen....

Jepp, der har du altså meg! Og jeg bare: ”#/*¤#&%”%*¤#%*¤ (som så kjent betyr: urettferdig!).
 
Og som om ikke det var nok: rett før den første planlagte økta lørdag formiddag så bryter jaggu også magen sammen.... WHAT?? Kvalm også ja – ja det passer alltid veldig godt med magekramper og kvalme rett før en hard økt. Not!

Ja, det var altså akkurat så frekt, urimelig og urettferdig at jeg bare måtte (MÅTTE!) gi det et forsøk. Jeg vurderte det lille snevet av gruff i halsen til ikke å være annet enn et varsku og dermed ikke noe som ville påvirke treninga. Og magen og kvalmen – ja den fikk jeg bare bryne meg på.... de har jo doer på Bislett.... :-)

Og selv om harde intervaller i max VO2 tempo ikke akkurat er resepten du får av doktor’n når kroppen påstår at den skrantner litt – ja så løp jeg intervallene slik jeg skulle. Og jeg følte ikke at verken gruff eller kvalme påvirka prestasjonen – jeg løp verken raskere eller saktere enn forventa. Så da var det vel greit da – eller??
Ikke ofte jeg legger meg ned etter trening: SLITEN!
Jo da, men så kom jo søndag og på planen sto rolig (lang)tur. Og etter en vrang natt (for ja, ja det skjer at unger på snart åtte år fortsatt surrer rundt mye om natta.... det skjer ganske ofte faktisk....) så var jeg ikke helt i humør, men ”plan er plan og trening er trening” (gammelt jungelord). Og det gikk jo greit – beina var lette og fine, farten var lav og pulsen like så tiltross for trått føre. Og lykken varte i sånn ca en time. Da kjente jeg at jeg var lei av å kjempe mot snøen og jeg trodde faktisk at det var motstanden fra snøen som hadde sugd i overkant mye krefter ut av kroppen min. Og det ringte altså ingen bjeller da jeg etter økta var mystisk über-sliten og følte meg som en råtten ost! 
Selvforklarende!
Bjellene ringte ikke før i dag tidlig da jeg lå over radiatoren på jobb og bare: ”jeg fryser – jeg føler meg så klein” – du skjønner tegninga: skikkelig stakkarslig. Det var først i dag at jeg innså at reaksjonen fra AS kroppen etter øka i går hadde en klar (om ikke også signifikant!) sammenheng med at kroppen var i gang med å pleie en gryende forkjølelse.... ”og med tanke på at du har doktorgrad så er du ikke særlig smart Silja” sa mannen! Neida, han sa ikke det (men jeg er sikker på at (også) han tenkte det!) :-)
.....og SÅ kom endelig brøytebilen også! Halleluja!!
Trim uke 2
Mandag: -
Tirsdag: 80min spinning intervall
Onsdag: 11Km rolig (i1) løping tur-retur Ullevålseter
Torsdag: 10Km rolig (i1) løping
Fredag: -
Lørdag: Intervaller på Bislett - totalt 9Km med raske sko
Søndag: 10Km rolig (i1) løping

Anyway – det er slettes ikke synd på meg om det er det du tror! Inntil jeg ser sola skinne igjen så kryper jeg nemlig bare ubeskjedent under pleddet og lever livet som ”Queen of trash TV” på sofaen. Det ække så ille liv det skal jeg si deg! :-)


GOD treningsuke til deg!! 

9 kommentarer:

  1. Mind over matter! Hender det funker, eller det hender at det kommer en skikkelig hevn i retur ;-)))
    Du skal ha for innsatsen!! Om ikke annet får du restituert skikkelig nå ;D
    Og ang. doktorgrad - jeg har en bachelor i sykepleie og tror ikke noe på at sykdomsregler for andre har noe med meg å gjøre, om du forstår hva jeg mener ;-)))) Og det blir vel ikke bedre med gradene?

    Riktig god bedring Silja :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg tror du er inne på noe vesentlig der ja! :-) Hjelper ikke mye med vekttall i sekken om man ellers er stokk dum og tror man er fritatt fra alle normale regler! LOL

      Og det er jo det man alltid frykter - at det skal komme en skikkelig hevn i retur.... men jeg er mye bedrei dag så jeg håper jeg fikk satt på plass det utysket som herja i kroppen min i går (og i helga)..... og så håper jeg at det uhyret ikke forsøker seg på noen hevn! amen ;-)

      Slett
  2. Den som gir seg er en dritt! :) Du altså.....du gønner på uansett. Men sukk...kjipt når man legger de store planene for helga, og så dukker det opp ting og tang som truer....hm..! Uansett; uka ble fylt med bra aktivitet ser det ut til. Nå: under dyna og bli FRISKUS igjen.
    Klem fra meg!
    PS! løper på Bislett mest sannsynlig på søndag formiddag - join om du kan.

    SvarSlett
    Svar
    1. haha vet du - "den som gir seg er en dritt" var et uttrykk som min bestemor sa OFTE - så nå fikk jeg meg en god latter!!! Du (og bestemor) har så rett så rett i det, men, de gangene jeg har gitt meg så har det utvilsomt vært det smarteste og eneste riktige.

      Søndag er absolutt mulig - vi hørs nærmere om det ;-)

      Slett
  3. Hehe, det er vel bare så typisk deg, Silja, er det ikke det? Du legger deg ikke ned bare fordi du kjenner det litt på kroppen, du ;p
    Men kjipt da at du er blitt syk igjen. God bedring og hold varmen! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Guro og jo - du har helt rett - det er typisk meg ;-) MEN, nå skal du høre: jeg er mye bedre i dag så jeg håper at det bare var et lite helgeblaff som toppet seg i går..... og ikke bare begynnelsen på noe skikkelig gruff.... nei, huff - la oss håpe det var et blaff!!

      Slett
  4. Det ser ut til at du har god kontroll på Bislett. Guide oss gjerne rundt søndag kl 12 tror jeg det blir, Janne, Tor Arne og jeg. Type økt? Vet ikke ennå, typisk oss....

    SvarSlett
  5. man skal ikke kimse av gode ordtak vettu:) he he!

    SvarSlett