søndag 25. januar 2015

Duppeditthelvete!

Denne uka har jeg 1) rota vekk pulsbeltet 2) funnet pulsbeltet 3) rota vekk pulsklokka 4) funnet pulsklokka 5) husket å ta med pulsbelte men glemt å ta med klokka på trening 6) husket å ta med klokka men glemt pulsbeltet 7) glemt å ta med pulsbelte og klokke(r)....
En klokke på hver arm
Ja du skjønner tegninga – det ække så lett alltid med alle disse duppedittene!

Tirsdag skulle jeg løpe 10Km terskeløkt på Bislett. Når jeg løper inne på Bislett så har jeg vent meg til å bruke lap-funksjonen på den gamle Polar klokka mi for å holde styr på antall runder. Litt sært å ty til den gamle Polar klokka når jeg garantert kan bruke lap-funksjon på Suunto klokka mi..... men noen vaner kødder man tydeligvis ikke med. Pulsbeltet som passer til Polar klokka har for lengst takket for seg så for å måle pulsen så har jeg derfor Suunto’n på den andre armen. For jeg løper jo på puls og ikke på fart. Så jeg må jo ha en klokke som viser meg pulsen underveis. Komplisert? Vel, det er jo selvvalgt så jeg kan ikke klage!

Så, da jeg ankom Bislett etter jobb tirsdag og oppdager at jeg ikke hadde med verken den ene eller den andre klokka og ei heller pulsbeltet: hva gjør man da?

Svar: jo, da har man en snill mann som sier ”jeg kan løpe sammen med deg og holde styr på antall runder og fart”. Perfekt! Jeg takket selvsagt ikke nei til sådan tilbud :-)

Det er nyttig å løpe uten dippedutter for da tvinges vi til å bruke subjektiv følelse. Derfor løper jeg noen ganger bevisst uten pulsbelte og/eller klokke. På majoriteten av øktene løper jeg dog med både pulsbelte og klokke men jeg løper på ren følelse og ser på fasiten først etter økta. Jeg liker mao best å monitorere for da har jeg mulighet til å sammenligne min egen subjektive følelse med de faktiske tallene etter ei økt.

Lørdag løp jeg også inne på Bislett men da hadde jeg husket begge klokkene og pulsbeltet. Så hvorfor løp mannen sammen med meg også på lørdag da?? Hum.... sikkert fordi jeg er så sprek og sexy og flott og attraktiv og så godt selskap og..... ja, helt sikkert derfor! :-) Nei, vi løp sammen fordi det passet seg slik, fordi ingen av oss hadde en konkret plan for økta og fordi vi begge var litt usikker på hva ben, kropp og hode ville orke av trening denne dagen. Noen dager trenger jeg nemlig å kjenne litt på kroppen før jeg kan ta en avgjørelse på hvordan økta skal bli – noen dager blir derfor økta til mens jeg løper. Og lørdag var en slik dag. Også for Tim. Og det funker det også. Fasiten for min del ble en 14Km lang økt hvorav første 10Km ble løpt progressivt slik som dette: 6 runder (3276m) i 5:27-fart, 6 runder i 4:57-fart og 6 runder +172m i 4:46-fart).
Vi kjører på med Bislettselfies i dag ;-)
Så da ble uka sånn som dette:
Mandag:
Tirsdag: 10Km kontrollert terskeløkt (48:24min)
Onsdag:
Torsdag: 6,5Km (40min) rolig løping + 30min core
Fredag:
Lørdag: 14Km løping hvorav 10Km progressivt
Søndag: 13Km skitur (1t12min). Kveld: 10.6Km rolig restitusjonsjogg (1t9min)

Ønsker deg en superduper treningsuke - med eller uten dippedutter ;-)

18 kommentarer:

  1. He he - jeg har hatt noen økter hvor beltet sitter pent på plass - men er uten puls! - for senderen ligger selvsagt der jeg la den da beltet ble puttet i vaskemaskinen...Og da må man som du evne å tenke positivt - og alternativt. God treningsuke:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. En klassiker det der Ingrid! ;-)

      Før i tiden løp vi jo uten alle disse dippeduttene og det funka jo helt fint det. SÅ det gjelder bare å tenke konstruktivt når man først står der og har glemt alt.... målet er jo å trene og ikke å dokumentere at man har trent. Så det gjelder å minne seg selv på hva formålet egentlig er.

      Men jeg måtte le da jeg på torsdag kun hadde klokke uten GPS og min første tanke var "men da vet jeg jo ikke hvor langt jeg har løpt!". Men igjen: det løste seg jo helt fint for jeg løp i en rundløype som jeg vet er 1,5km så da var det bare å teller runder ;-)

      Slett
  2. Huff ja haha desse duppedittane :D
    Eg likar å bruke duppedittar så lenge dei funkar og er der dei skal vera og er alltid fullada osv.

    Eg trenar stort sett utan pulsklokke, men mest fordi eg enno ikkje har funne den perfekte pulsklokka/ikkje har råd til den perfekte pulsklokka. Og synst det går fint utan, så lenge eg virkeleg greier å bestemme intensiteten, noko som ikkje alltid er lett (når hardt er morsamt så er det jo ikkje så hardt lenger liksom).
    Så var det ei stund at pulsklokka mi rett og slett tulla med meg. Ingen signal. Så rare målingar. Osv.
    Men nå ein dag så bruka eg klokka og pulsbeltet, og klokka fann pulsen med det same, målte den heile vegen og ikkje noko tull!
    Det er jo nyttig å samanlikna pulsen med opplevd intensitet, eg har nok høgare puls enn det eg hadde vurdert sjølv.
    Så innimellom er det kjekt med pulsklokke og GPS for å kalibrere seg :D

    Det er derimot utruleg deileg å ta ein løpetur utan duppedittar.
    Utan musikk, klokke, mobil, drikkeflaske, mat, osv, berre seg sjølv og løpesko og ut.
    Akkurat dette gledar eg meg til, når den tid kjem eg skal løpe igjen da ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er veldig enig i at det er digg å bare gå ut og løpe uten å tenke på fart, tid, puls etc. Det er jo det som er best - sånn i bunn og grunn! De gangene jeg glemmer/ikke finner pulsbelte så bare nyter jeg turen og bryr meg ikke om intensiteten - jeg mener: jeg kjenner jo om jeg løper rolig eller raskt liksom, og kilometertidene sier meg jo sånn cirka hva intensiteten er. MEN, på den annen side så opplever jeg fortsatt at pulsen min er rar og til tider skyhøy..... så jeg liker derfor å følge litt med ;-)

      Slett
    2. Ja det er liksom litt både og. Inspirert av innlegget ditt så bruka eg faktisk pulsklokke på trugeturen min i går, av rein nysgjerrighet (og for å få meir følelsen av å ha "trent"), og pussig nok så funka både pulsbeltet og klokka og til og med mellomtidene blei skikkeleg registrert, så då var det moro å få oversikt over pulsen etter turen!

      Når deg gjeld løping så synst eg faktisk det er vanskeleg å fastslå om eg løper roleg eller raskt, altså sjølvsagt merkar eg forskjellen i farta, men intensiteten er det vanskeleg å fastslå - forresten då eg starta å løpe i 2006, utan pulsklokke, GPS og smartphones, så bruka eg pustemønsteret for å anslå intensitet.
      Var det ein eller annan triatlonguru som foreslå det, tru?
      Kan du uttale ei heil setning, men litt anstrengt, så er det ca sone 2, sone tre er det fleire ord men med eit innpust imellom, og er det berre to ord, da snakkar me om at me er litt over anaerob terskel.
      Eller noko slik, eg hugsar ikkje heilt, men det var forbløffande enkelt og stemte godt med seinare pulsmålingar og opplevd intensitet.

      Eg trur treninga mi blir både MED og UTAN dippeduttar denne veka! :)

      Slett
    3. De gangene jeg løper uten pulsbelte så løper jeg på subjektiv følelse og hvis jeg har GPS klokka på meg så vet jeg jo av erfaring hvilken intensitet jeg pleier å ha hvis farten er 6:00min/km eller 4:50min/km. SÅ på den måten kan jeg bruke farten til å si noe om intensiteten selv om det selvsagt blir et veldig grovt estimat. Så personlig liker jeg å forholde meg til følelse og så sjekker jeg farten underveis for å se om det virker som om det er samsvar eller ikke.

      Slik pustemønster har jeg aldri brukt men det hørtes i grunn smart ut. Så det blir vel bare snakk om å finne den metoden som man føler at man behersker og som man føler fungerer.

      Slett
  3. Ser du har fått plass til en skitur også :)
    Hvilke duppeditter bruker du for å få suveren glid på skia?

    Jeg hadde en skitur i det strålende vinterværet på søndag, men hadde bomma på gliden.
    Feste var perfekt, men skia gikk unormalt tregt. Stoppet opp i slake nedeoverbakker liksom.
    Da bruker man unødvendig med ekstra krefter.

    Skulle hatt oppskriften på drømmeglid på skia :)
    Det hjelper liksom ikke å smøe på noe glider o.l. selvom man har relativt nye ski.
    Noen med gode tils? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Når det var så fint som det var søndag formiddag så bare måtte jeg ut i løypa en liten tur. Turen ble dog veldig kort men bedre enn ingen tur! Jeg har (kremt kremt) ikke fjerna klisteret under skia mine (ja jeg vet - det er skammelig!!!) så jeg gikk med de gamle grus-skia mina på søndag. Så når du snakker om trege ski og null fremdrift på flatene og i utforbakkene så vet jeg akkurat hva du mener - jeg sto bom stille jeg også ;-) MEN, for min del spilte det liten rolle for mitt formål med turen var bare å være ute og nyte naturen. Så som du skjønner fra dette så er nok ikke jeg den rett til å spørre om tips til skismøring og gliding og sånn.... selv om jeg burde lære meg alt om nettopp dette!

      Slett
    2. Da er vi to om dålig glid på søndag :)
      Jeg tok samme beslutning selv - her var det å ta det med ro og nyte turen og omgivelsene.Men jeg skal ikke underkjenne at det er skikkelig digg med gode ski som sklir av gårde.

      Slett
    3. Enig - ingenting er som følelsen av ski med god gli! ;-) gammel jungelord!

      Slett
    4. Når det er sagt så er det interessant å lese ski-debatten i VG og andre steder denne uka om hva som irriterer i skiløypa.

      Folk nevner flere ting, men er det èn ting som irriterer meg, så er det de de som bare stopper mitt i skisporet og bare blir stående der - selvom de VET at det kommer folk bak.
      Da snakker vi om egoistiske folk. Selvom de hører og ser folk nærmer seg i sporet, så nekter de å vise hensyn og gå ut av sporet.

      På en langtur en fin søndag med godvær møter man på en del sånne idioter.
      Et eksempel var en dame som i en slak nedoverbakke med god plass på hver side av skisporene, plutselig fant ut at hun skulle bare stoppe midt i bakken selvom det kom 4-5 skigåere bak. Stoppen kom så brått og helt meningsløst, at to av de bakfra krasjet i henne. Mennesker som viser hensyn og tenker litt mer på sine omgivelser ville selvsagt aldri bare stoppet midt i løypa. For oss er løsningen å svinge ut til siden slik at man unngår sammenstøt. Og så har vi alle de som bare blir stående i skisporet og forlanger at alle andre må bytte spor for å komme forbi. For slike egoister hadde det vært veldig enkelt å bare bevege seg ut av skisporet og la folk få gå på ski. Men her gjelder tydeligvis bare "først meg selv, og deretter meg selv". Alle bør bli flinkere til gi sånne typer litt tilsnakk :)

      Slett
    5. Vel - jeg synes alle (og da mener jeg ALLE!) må vise hensyn som best de kan og så synes jeg generelt at takhøyden godt kan jekkes opp et har hakk hos de fleste av oss!

      Når man går på ski i nordmarka søndag formiddag så er det folksomt og det skal det også være! Da må alle vise hensyn ellers blir det bare krøll. Marka og skiløypene er ikke forbeholdt racere men er faktisk til for å brukes av småbarnsfamilier og nybegynnere (etc) OGSÅ! Dette må man tåle og det må man forholde seg til. Jeg personlig mener vi nordmenn er så bortskjemte at vi klager på absolutt alt. Når det er sagt så finnes det superegoistiske personer som parkere bilen midt i veiene og stenger veien med vilje kun fordi det passer dem (jeg har opplevd det) - så selvsagt finnes det slike folk med slike holdninger også i skiløypa. Og da er det ikke nødvendigvis handlingen (som her var å stoppe midt i løypa) men holdningen til dette mennesket ("jeg driter i alle andre, folk får ta hensyn til meg, og gjøre som jeg selv vil") som er det vi egentlig irriterer oss over.

      Personlig reagerer jeg når folk lager farlige situasjoner fordi de ikke tenker seg om. Jeg kommer ned en bratt svingete bakke i stor fart og i bunnen av bakken står det fem stykker i bredden og skravler. Slike situasjoner stusser jeg over: skjønner ikke disse folka at de utsetter seg selv og andre for fare? SKjønner de ikke at de kan bli nedkjørt hvis personen som kommer ned bakken ikke greier å stoppe? Nå på søndag ploga jeg ned noen av de bratteste bakkene for å være på den sikre siden men det kommer jo også folk bak meg som ikke ploger..... så man må liksom tenke på alt og jeg skjønner at ikke alle tenker på alt 100% av tiden de er ute og går. SÅ, derfor mener jeg at vi må alle ta vårt ansvar som best vi kan og så får vi være litt rause med hverandre! Amen ;-)

      jeg har forøvirg ikke giddet å lese diskusjoene om skisporene i år ;-)

      Slett
    6. Jeg er helt enig i at barn og familier har sin plass i marka. Ingen tvil om det.
      Problemet er voksne mennesker som bare stopper opp midt i skisporet og blir stående bom fast selvom det kommer folk bak. Det er en god del som gjør det og det er ganske utrolig. De MÅ vite at det kommer folk bak og at de står i veien når de blir stående i sporet. Hadde en opplevelse på dette seneste i ettermiddag. En dame (nok en gang... :-D) som bare sto i skisporet. Jeg nærmet meg, men hun var ikke til å rikke. Hun SKULLE bli stående og krevde at alle andre måtte bytte spor. Hun skulle fikle med mobiltelefonen sin må vite! Snakk om egoisme. Jeg og de bak meg måtte fint bytte spor selvom det kom folk i mot. Veldig dumt at voksne folk oppfører seg slik.I andre land, USA for eksempel, ville man ha blitt oppfattet som "rude" når man ikke viser normal hensyn.

      Heldigvis oppfører flertallet seg bra i løypa. Og det er flott at store og små bruker marka så aktivt som vi ser nå etter at snøen endelig har dekket nordmarka :)

      Slett
    7. sukk - disse damene altså :-) kanskje forby mobiltelefoner og selfies i løypa?? ;-)

      Å måtte bytte spor fordi det står ei høne og fikler med mobilen midt i løypa plager meg i utgangspunktet ikke - jeg kan fint bytte spor uten at jeg blir gretten liksom. Derimot, som jeg skrev sist: hvis folk er hensysløse og det medfører farlige situasjoner så stiller saken seg ganske så annerledes. Så hvis denne høna med mobilen sto slik til at det skapte vanskeligheter for andre - ja så hadde jeg kanskje gitt henne et lite hint. Det koster liksom så lite å ta et skritt ut av løypa hvis man først skal sjekke mobilen.....

      Slett
  4. Ler godt når jeg leser dette! :) Duppeditter og stæsj må lizm til.....når det er sagt, er jo du en som er RÅ på subjektiv følelse og hva det egentlig innebærer.
    Så snill Tim er forresten - hadde gleden av å treffe han for et par uker siden. Line, Tor-Arne og jeg tenkte forresten å ta isbading neste helg - bli med da!!?? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Isbading? JEG???? NEPPE! Janne, jeg er jo blå og stiv av kulde når jeg bader om sommeren så isbading - det tror jeg at jeg kommer til å dø av - helt seriøst!!!! ;-)

      Nei, vi får heller møtes på Bislett. Lørdag morgen - be there! ;-)

      Slett
  5. Er bare snakk om å duppe seg litt :) jeg er en frysepinne vettu. He he!
    Da blir det Bislett - one day....

    SvarSlett
    Svar
    1. bla bla bla ;-) Særlig liksom - jeg dupper ikke lilletåa en gang ;-)

      Slett