torsdag 25. desember 2014

Julecamp 2014

Juleferie er ensbetydende med treningsleir. Hele dager ligger foran meg og døgnets timer er plutselig blitt mange. Hva skjedde? Jo det kalles ferie – juleferie! 
Team Bennett's julecamp
Og muligheten til å trene disse feriedagene er så og si ubegrenset – og hungeren etter fysisk utfoldelse er bortimot like så – ubegrenset! Det gjelder bare å ikke bli grådig – ikke bli ”for hissig på grøten” som det også heter. For selv om dagene innbyr til både ubegrenset med kos, trim og latskap, ja så har jeg ikke plutselig fått utdelt bein som tåler ubegrenset med antall kilometer iført løpesko.... så selv om fristelsen er stor og muligheten for ubegrenset trening er tilstede så må jeg likevel bruke hue. 
Obligatorisk Bislett-selfie
(U)heldigvis så sier beina mine alltid i fra – uheldigvis fordi det aldri er noe kjekt å kjenne at for eksempel beinhinna murrer, men heldigvis fordi: hadde ikke beina gitt slike signaler så hadde jeg kanskje bare dura på som en duracell-kanin og løpt på meg en skade (eller tre) i tide og utide? Så på den ene siden er det altså veldig kjekt å ha en kropp som sier fra – for det hindrer meg i å overdrive på treningsfronten. Og det tvinger meg også til hele tiden å trene smart og variert – som jo også er en bra ting. Samtidig, og på den andre siden, så er det til tider nesten til å bli deprimert av å ikke kunne trene så mye som hjertet lyster.... det har aldri vært kjekt å sitte på benken å se de andre spille liksom – alle vil vi jo delta i gamet – ikke sant?
Julekos
Nuvel – dette var ikke ment som en klagesang, for det nytter ikke å henge med leppa. Og ikke har jeg noen grunn til å henge med leppa heller: for jeg kan faktisk trene – ikke alle er like heldige i så måte. Jeg kan trene selv om beina setter noen begrensninger og jeg får jaggu vært med på mye moro selv om treningsmengden ”over-all” er litt mindre enn jeg skulle ønske!
Grus + ski = grus-ski ;-)
Så selv om beina ikke tillater løping hver dag så skal juleferien helt klart brukes til å trene. Og ski er et fantastisk godt alternativ til løping. Så i ren Colin Frizzle stil dro jeg i dag ut på jakt etter snø. Hvis du har sett Love Actually sånn cirka like mange ganger som meg (dvs minst 7000 ganger) så vet du hvem Colin er. Colin, den rødhåra overoptimistiske engelskmannen som med replikken ”....and he’s got a big knob!” kaster seg på flyet til USA i håp om å dra damer (og som lykkes med det.... big time).
This is the scene with the big knob...
Like optimistisk og naiv som Colin følte jeg meg da jeg hoppet i bilen i dag tidlig iført skisko og med grus-skia ved min side. Gradestokken viste -7C og jeg var klar for å finne snø og skiføre. Like hyppig som julesangen avløste hverandre på bilradio'n sank gradene (og dermed også motet mitt): -11C ble etter hvert til -20C, og da jeg parkerte innerst i Sørkedalen viste gradestokken -18C. Great – just great! NOT! Jeg var kledd for -7C og ikke -18C. 
Saved by my Beanie
Jeg rota desperat rundt i bilen etter mer klær: boblejakke, fleezjakke, ullvotter.... nei – det eneste jeg fant som egna seg var Beanie – så jeg dro på meg den utenpå den andre lua. Og jeg var ikke den eneste som gikk med dobbel lue i dag. Brrrrrr.

Vel, så var det kaldt, og jeg hadde litt lite klær, men jeg tror jeg var bortimot like lykkelig som Colin for jeg fant snø og jeg fikk noen fine kilometer på ski. Hva mer kan man ønske seg????? :-)
Status Julecamp 2014:
22. Desember: 10Km terskeløkt på Bislett (49:10min)
23. Desember: 11Km rolig (i1) løping
24. Desember: 1950m morgensvømming og 7Km rolig (i1) ettermiddagsjogg
25. Desember: 14.7Km rolig (i1) ski

10 kommentarer:

  1. Bra style på deg på Bislett-bildet, Silja. Topp at du har fått deg en skitur. Du har helt rett, det er fort gjort å bli overivrig når en er så glad I fysisk aktivitet som vi er, balansegangen er fin og rein kunst. Line

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja - det er en kunst å ikke bli grådig ;-) Jeg har levd med mine begrensninger i så mange år nå at jeg burde (BURDE!) vite hvor grensene går, MEN, det er likevel fristende.... jeg innrømmer det! Det er fristende å bare gønne på.... meeeen - jeg vet at det er ensbetydende med hasardiøst så jeg må heller bare svelge noen kameler når det gjelder antall løpte mil. På den annen side så koser jeg meg med ski, sykling, svømming og styrke - så jeg klager ikke!

      Ses vi på Bislett en dag kanskje??? ;-) SÅ kan vi posere sammen hehe

      Slett
  2. Brrr.. Ja, dét hadde nok vært litt for kaldt for meg til å bevege meg ute på ski. Da skulle jeg ihvertfall hatt ett par/tre lag mg ull under, hihi... ;)

    Ha en fortsatt fin jul, Silja! Jeg håper du får trent så mye du ønsker, selv om du kanskje ikke får løpt så mye :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja la meg sei det slik: hvis jeg ikke blir dausjuk etter dagens økt så stiller jeg med dobbelt lag ull i mårra! Amen ;-)

      Slett
  3. Ja, vi liker jo å pose, er det ikke derfor vi har blogg da? Haha. Sier fra om det blir tur dit med Janne og Tor Arne nå i januar, så kan du være sjef over økta om du blir med.Line

    SvarSlett
    Svar
    1. Aj aj, får jeg være sjef over økta? Da kommer jeg ;-)

      Slett
  4. God Jul Silja!
    Nå går jeg aldri på ski, men hadde jeg, ville uansett -18 vært for mye. Løping javel, men nedoverbakker og ski blir noe helt annet. Tror forøvrig jeg ikke har løpt kaldere enn minus 16/17 og det liksom nok -)

    SvarSlett
    Svar
    1. GOD JUL til deg også ;-)

      Når det er kaldere enn -14C er jeg ikke særlig hyppen på å løpe ute. Å gå ski derimot - det kan jeg gjøre selv om gradestokken viser -25, men da må jeg ha nok klær på! Og jeg foretrekker selvsagt at det ikke er kaldere enn -10....

      Slett
  5. Faderullan! synes du har fått gjort mye jeg! Herlig! Digger ferie - som du sier....et hav av timer..til rådighet UTEN stress! WE LIKE!
    Godt også at treningssentrene er åpne, for den kulda er jeg ikke overbegeistret for. Planlegger du faste dager på Bislett nå i januar?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er godt at vi kan trene inne på studio og/eller Bislett - ellers hadde jeg gått i hi ;-)

      Jeg planlegger aldri treninga så svaret er: nei jeg planlegger ikke å løpe faste dager på Bislett ;-) MEN: det kan jo hende at det likevel faller seg slik at det blir en fast dag i uka - i såfall skal jeg gi deg et hint! Jeg kjenner at bena helst ikke vil løpe på så hardt underlag men en det frister å ha en dag inne i uka....

      Slett