onsdag 31. desember 2014

Adios 2014

Da har vi kommet til årets slutt og det er nå man skal gjøre opp regnskapet for 2014: hvor mange timer har vi trent? Hvor fort har vi løpt? Hvor mange perser har vi satt? Hvor mange kilometer har vi gått på ski, sykla, svømt og løpt????

Jo da – det er mye data man kan hente ut fra treningsdagboka og presentere.

I år som i fjor (og alle andre år): antall timer jeg har trent er like uvesentlig som antall kalorier jeg har forbrent – jeg aner ikke hvor mange timer jeg trente i 2014  det er pokker så uvesentlig for meg ;-)

Hvor mange kilometer jeg har gått på rulleski, antall timer med styrketrening, hvor mange skiturer jeg har gått, hvor mange kilometer på sykkelsetet eller antall timer iført våtdrakt eller badedrakt: svaret er det samme – jeg aner ikke!

Det eneste jeg holder sånn noen lunde kontroll på er antall kilometer jeg har løpt. Sikkert fordi løping er den eneste helårs aktiviteten jeg bedriver – alle de andre aktivitetene er som kjent veldig sesongbetonte for min del. Så for spesielt interesserte så har jeg løpt 1851Km i år  ikke mye men akkurat passe nok for meg! Amen!

Og uansett hvor langt, hvor bratt eller hvor fort: det som er viktigst for meg er opplevelsene! Så skulle jeg oppsummere året så blir det altså ikke i form av antall kilometer eller timer men i form av opplevelser. Og fine opplevelser har det vært mange av og noen har til og med resultert i nye distanseperser og bestenoteringer.

Her er noen opplevelser som er verd å trekke frem. Først ut er årets morsomste opplevelse: 10Km løpet i C
hamonix som ble kansellert underveis fordi alle løp feil. Det er helt klart første gang jeg har opplevd noe lignende... men moro var det ;-) 
Man får ikke mer moro enn man lager selv ;-)
Motbakkeløpene i Maridalen er en god nummer to. Som medarrangør har jeg i hovedsak vært tilstede for å hjelpe til men i år fikk jeg også løpt et par av løpene. Og det var knallmoro!
Sellanrå Opp
 Matilde, Cecilie og jeg lo oss helt bort på vei ned fra Gaupekollen Opp, men vi kom da ned til parkeringsplassen og vel hjem etter mye surr og latter! 

Årets mest komiske: jeg ble avbildet i Kapital etter å ha deltatt i Oslos Bratteste's testløp. Hvor LOL er vel ikke det?? Det beste av alt var at jeg persa grovt opp bakken den dagen (24:37min er tiden jeg må slå til neste år opp den forhatte kneika).
Årets perser: bortsett fra overnevnte bakke-pers og to perser på 5Km så er persene på Sognsvann Rundt Medsols det som teller mest for meg. Jeg persa på 1, 2 og 3 runder men er mest fornøyd med to-runder'n. To ganger løp jeg under 30min på to runder og bestenoteringen fra i år på to-runder'n skal bli hard å slå til neste år. Nuvel, mest av alt gleder jeg meg til nok en sesong som medarrangør av dette fantastiske arrangementet!
Årets sosiale: Hytteplanmila og inneløping på Bislett. Hytteplanmila er blitt en sosial tradisjon. Jeg kommer til å løpe dette løpet til det gror grå hår på hodet mitt og jeg er avhengig av rullator.... Jeg digger også de sosiale øktene på Bislett og håper det blir flere av dem, og helst før jeg blir avhengig av rullator!
Hytteplanmila
5Km test på Bislett
Årets mål og utfordring: Halvmaraton i København, mitt livs andre halvmaraton. Målet var 1:45 men så ble jeg syk to uker før og løpet hang dermed plutselig i en syltynn tråd. Dagen før løpet var jeg kvitt hosten og bestemte meg for å gi det et forsøk. Jeg kom i mål på 1:47 og var etter forholdene storfornøyd med det!
Smaken av VM ;-)
SÅ, hvilke ambisjoner og mål har jeg for neste år spør du sikker nå? Det korte svaret er: ingen! Det lange svaret kan vi sikkert ta en gang ut i det nye året. Too be continued....

 GODT NYTT TRENINGSÅR ALLE SAMMEN!!

8 kommentarer:

  1. Jeg har heller ingen oversikt what so ever på hvor mange timer jeg har trent i 2014, eller hvor langt jeg har løpt eller syklet for den saks skyld. Men det er sikkert fordi det ikke har vært så veldig langt jeg løp heller, hihi... eller fordi det i fjor ikke var "hovedtreningsformen" min. Jeg tror ikke jeg hadde noen "hovedtreningsform" heller når jeg tenker meg om.
    Men som du sier, så er det vel kanskje heller opplevelsene vi burde samle på, og ikke antall treningstimer (for oss normale, dødelige ihvertfall).

    Godt nytt (trenings)år Silja! Håper du får samlet mange nye opplevelser til minneboka i løpet av 2015 :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har alle ulike mål med treninga. Noen samler kilometer, andre samler timer, noen samler perser.... men hvis treninga mi skulle sirkler rundt antall km eller antall timer - eller hvorvidt jeg nådde målet om ny pers eller ikke - ja da tror jeg at jeg hadde hatt et litt annet forhold til treninga enn jeg har nå. For meg er det helt klart viktigst å ha det gøy. Og for meg er det viktigere å ha progresjon enn å trene mest.... kvalitet er viktigere enn kvantitet. MEN: vi er forskjellige så det må man bare respektere ;-)

      Godt nyttår til deg også Guro!!

      Slett
  2. Adioooos 2014!

    Eg har heller ikkje oversikt over treningstimane mine i 2014, men eg skulle faktisk ønske at eg hadde det! For min del så er eg ikkje flink nok til å registrere treninga mi, for nå eg ikkje har noko ambisiøst mål å trene imot, er det labert med disiplinen til å føre treningsdagbok.

    Det skal eg gjera noko med i år, da skal eg skrive opp når eg trenar, og mosjonerar osv, for når eg ser tilbake på treningsdagbok frå nokre år tilbake, så er det gøy å sjå kor mange timar eg faktisk var ute og løp, gjekk tur, svømte eller sykla.

    For sjølv om eg seier at eg ikkje trenar så mykje, og det er sånn sett sant det, så er eg mykje ute og mosjonerar, tenk alle lufteturane med Lukas på minst 40min pr dag, det blir jo 4,5timar i veka berre det!

    Men for nokon er det nok besettelse, og ein nedgang i treningstimar i året bli kanskje litt tøft.
    Det som er upraktisk eller uheldig med den type statistikken er også at den ikkje visar kvaliteten på treninga/effekten av den osv. Eg likar det engelske uttrykket "junk miles" - meir er virkeleg ikkje alltid bedre (bortsett frå når det gjeld landeveissykling har eg inntrykket :D).

    For meg som til tider har ambisiøse mål (f.eks. Ironman) men allikevel trenar beskjedent både når det gjeld antall timar eller km så er det kjekt eigentleg å kunne sjekke kor LITE trening/kor FÅ treningstimar som trengst for å oppnå eit mål.
    Og mine mål i konkurransar har alltid vore å koma til start, og koma til mål, og helst med eit smil.

    Når det gjeld trening i det daglege så er det meir at det lystbetonte står i fokus: kva kan eg gjera i dag utifrå dagsformen som gjer at eg kjem i bedre humør, kva har eg lyst til?
    Jepp, å ha det gøy er viktig for meg og.

    Slik at om 40år eller noko møter eg deg gjerne med rullator til nokre rundar på Bislett, for DET høyrest i alle fall gøy ut :D

    Så komisk at alle deltakarane løp feil i Chamonix-10km-løpet??? Maks tabbe frå arrangøren eller blei ein retningspil blåst bort liksom?
    Men det er jo morsamt også å bli med på ein slik begivenhet ;)

    Godt nytt år til deg Silja!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har registrert all treninga mi - jeg bare ser ikke på statistikken - jeg summerer ikke opp alle timene for antall timer trent sier meg ingenting liksom. Det som sier meg noe er antall løpte kilometer og tidene jeg løper på - det sier meg noe om innsats og prestasjon. Å løpe mest mulig er ikke nødvendigvis det som gir de beste resultatene men de som kanskje løper for mye (om det kan sies slik) har helt sikkert mye glede av "junk miles'a" og bryr seg kanskje ikke like mye om prestasjonen?? Og det her jeg uansett respekt for. Jeg har full respekt for de som vil trene mye og som ikke bryr seg om hvor fort de feks løper mila eller maraton.

      Chamonix var spesielt og det var morsomt selv om det neppe var like gøy for arrngøren, hehe ;-) Det var sært at de kansellerte løpet OG re-starta løpet en time senere..... de aller beste rakk å starte og løpe en gang til men jeg (som hadde vondt i benet) nøyde meg med den første 10Km. Og det som var enda mer morsomt var at jeg fikk tilbakebetalt startkontigenten (18Euro) flere måneder senere - DET hadde ikke skjedd her til lands ;-)

      Godt nyttår til deg også Imke!!

      Slett
    2. Takk for det Silja!

      Eg trur forresten at spesielt triatletar er glad i slike junk miles - og alle kilometrane svømt i bassenget før kl.05.00 eller noko.

      Heldigvis er eg ikkje ein av dei da :D

      Då eg starta løpetreninga hausten 2006 bruka eg eit offline treningsprogram som var heilt genialt til å registrere trening. Da var eg flink til å notere km løpt + pace, og så utstyr brukt, underlag, temp, vêr, intensitet. Så gjekk det an å få oversikt etterpå, det var veldig nyttig. Den gangen budde eg ein plass utan altfor mange motbakkar, og det gav meining å registrere løpinga på den måten, det var enkelt og oversiktleg, og gav resultater (i form av to fullførte maraton i 2007 og 2008).
      Dessverre har dei oppdatert programmet og den nye versjonen er ikkje lenger så bra, og den gamle køyrer berre på windows 7 som eg ikkje lenger har.
      Sidan den tid har eg ført treningsdagbok både papir (inspirert etter treningsprogrammet) og via Endomondo eller sportstracker, men har ikkje funne den beste løysinga enda.
      Eg likar jo å sjå på statistikken men er ikkje flink til å registrere all treninga (så eg er reine motsetning av deg i det tilfellet da :D).
      Men dette kan eg jo bli flinkare på.

      Me får sjå kva det nye året bringer av trening uansett!
      Kult å få igjen startkontingent, det er jo slik det burde vera.

      Slett
    3. Jeg logger alt i Endomondo - der føler jeg at jeg får best oversikt. Jeg har jo alt på Suunto websiden men jeg logger feks ikke styrketrening med Suunto klokka så da har jeg liksom bare bestemt meg for å legge inn alt i Endomondo og holder oversikt der. MEN, som jeg sa så ser jeg ikke på statistikken på annet enn løpinga.... samma det - jeg vet jo at det er uker siden jeg sykla sist og skulle jeg ville vite mer nøyaktig så kan jeg bare se på Endomondo så får jeg de harde fakta der - midt i tryne! ;-)

      Slett
  3. Helt enig i at antall kilometer forteller mer enn antall timer.
    Og det viktigste er selvsagt å ha det gøy, nyte treningsturene og ikke minst de gode følelsene etterpå når man er fornøyd.

    Nå har jeg kun fått 1 løpetur i desember, men heldigvis flere skiturer.
    Tok sjansen å gå på vekta for første gang på lenge og fikk bekreftet mine mistanker.
    Ligger 6 kg over enn i fjor sommer. Det blir for tungt å løpe med de ekstra kiloene der.

    Blir tøft å sette i gang med første løpetur denne helga :)

    SvarSlett
    Svar
    1. De første løpeturene etter en lang tørke er alltid vonde - men så lenge man vet at det venter noe bedre lengre frem i tid så er det bare å bite det i seg og komme gjennom det! Jeg har mer enn en gang vært i så dårlig form at jeg har måttet hatt pause på en runde rundt Sognsvann (3258m)..... så jeg har god erfaring med hvor vondt det er å være helt ute av form. Hvis du har vært i regelmessig trening frem til desember samt også gått en del på ski så er nok ikke formen din så ille dårlig - du trenger bare å komme igang igjen! Hva ekstra kilo angår så har jeg ikke så god erfaring med det..... jeg har vel kun hatt 3-4Kg ekstra da jeg begynte å trene etter graviditeten og da var formen så dårlig (jeg hadde ikke trent på over ett år) så om jeg veide et par kilo mer så merka jeg ikke så mye til det - jeg var i elendig form og måtte begynne på nytt uansett. Men, etter å ha løpt hjem fra butikken (700m) med 1,5l brus og en pakke melk i hver hånd så skjønte jeg at et par kilo fra eller til faktisk utgjør en del...... jeg merka det da ja ;-) Lykke til med første løpeturen!!!

      Slett