søndag 9. november 2014

Vær til besvær

Vær er ingen hindring kun en utfordring. Jeg liker forøvrig vær, men jeg innrømmer at det stundom kan være utfordrende i treningsammenheng.
Litt mye vind ja....
Jeg forsøker å sjekke værmeldinga hver kveld slik at jeg kan være forberedt og kle meg etter været. Men, noen ganger glipper det – sånn som på tirsdag hvor jeg etter jobb bare skulle løpe en liten tur før jeg satte kursen hjemover. Brått var det 3C i kveldinga og jeg hadde kun en tynn supertrøye under jakka. Jeg tenkte ikke så mye over det men det gikk ikke lang tid før jeg frøs – skikkelig! Kanskje var ikke kroppen helt forberedt på temperaturfallet? Eller kanskje det var fordi jeg dagen før hadde begynt å kjenne på en gryende forkjølelse?? Uansett: resultatet ble at jeg etter 5Km frøs såpass at jeg bestemte meg for å stå av. Jeg tok med andre ord til fornuft.
De fleste av oss greier jo å sjekke værmeldinga, men jeg må likevel innrømme at jeg har slitt med å kle meg riktig de siste ukene og i sær den siste uka har temperaturen svingt veldig. Det har vært bortimot håpløst å treffe riktig med påkledning. Enten har det vært for varmt, for kaldt eller for vått; noe har det vært liksom. Og en liten svipptur til Tromsø midt i uka til snø, minusgrader og kraftig vind gjorde ikke saken enklere.
Morgenstund i Tromsø
Words not needed - VAKKERT!
Og en ting er jo å kle seg etter været – en helt annen ting er jo hvordan AS kroppen reagerer på slike temperatursvingninger. Personlig føler jeg at min kropp ikke alltid takler slik temperatursvingninger særlig godt. Jeg føler at jeg er mer utsatt for å bli forkjøla når temperaturen og været svinger i hytt og pine innen et lite tidsvindu. Og kanskje henger dette litt sammen med at jeg ikke alltid greier å kle meg helt riktig....??
Husk refleks!
Nuvel: vått, glatt, mørkt, kaldt, varmt, vind – alt har sin sjarm og jeg digger vær! Så får jeg heller bare ha litt snørr i nesa og nyse litt denne perioden til været (forhåpentligvis) etter hvert stabiliserer seg :-)

Trimmings siste uka – mens jeg venter på bedre vær og mindre snørr så forsøker jeg å få til litt mengde:
Mandag:
Tirsdag: 5Km rolig løping (sone 1)
Onsdag: 7.9Km rolig løping (sone 1) 49min
Torsdag: 7.5Km rolig morgenløping (sone 1) 45min
Fredag:
Lørdag: 13Km rolig langtur (sone 1) 1t20min
Søndag: 10.5Km løping hvorav 5.1Km på terskel (sone 3)
Totalt: 44Km (hurra!)

6 kommentarer:

  1. I tillegg er det nesten mørkt i det man går fra jobb, så hele løpemønsteret må legges om, fra grus og sti til asfalt - hvis man ikke løper med hodelykt - så høsten har mange utfordringer! Men må jo håndteres hvis ikke formen skal dale for mye...:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja - helt riktig! Skog og kveldsjogg byttes ut med asfalt og morgenjogg - og det er utfordrende nok det altså!

      Slett
  2. Kjenner til det, ja! En dag er det bikkjekaldt ute, og du må ha ull under vinter(!)jakken. For så å ha litt mindre varme klær dagen etter fordi temperaturen har steget med sånn ca 10grader, og du holder på å svette ihjel av altfor mye og varme klær(!) ...
    Nei, det er jammen ikke rart vi blir syke på denne tiden av året sier nå jeg! ;)

    Men du har da ihvertfall fått løpt en hel del denne uken da, din spreking :)

    SvarSlett
  3. Herlige nyheter om at det vil bli anlagt lys rundt Sognsvann!
    Byrådet i Oslo la frem innstilling om at Tove Reistads stiftelse bevilger nær 7 millioner kroner til formålet. Utrolig bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg leste dette - det blir bra!

      Slett
    2. Håper det ikke betyr slutten på fakkelløpet til SRM :I

      Slett