søndag 16. november 2014

#Prosjekt langtur

For fire uker siden starta prosjekt langtur. Og da fortrinnsvis rolig langtur.
Enn så lenge så er det ikke så viktig hvordan langturen blir gjennomført men at den blir gjennomført. For når sant skal sies så har jeg fortsatt mer enn nok med å motivere meg til å løpe langt så da kan jeg ikke sette så store krav til meg selv når det kommer til gjennomførelse. Så, om langturen blir en real lapskausøkt, gjørmebad, om langturen avvikles i form av en konkurranse, om jeg løper den som en lang terskeløkt, progressivt, i skauen eller på asfalt, om jeg løper 13 eller 19Km: det spiller altså ingen rolle. Alt dette er nemlig helt underordnet. Det eneste ”kravet” jeg har til meg selv er at jeg skal løpe en økt i uka som er litt lengre enn mine vanlige økter. I rene tall vil det si lengre enn 10Km og i tid og tall vil dette tilsvare minimum ~13Km eller minimum 75min. Og unntak er selvsagt helt i orden, for jeg må jo tilpasse ut fra hverdagen, men jeg må i alle fall forsøke som best jeg kan å gjennomføre!  

Etter hvert som jeg (forhåpentligvis) greier å etablere langtur på ukesplanen så kommer jeg til å sette mer fokus på at økta løpes rolig nok. Hva som er rolig nok kan du lese om her.
Utfordring :-)
Uke 43: 14Km rolig langtur (1t27min – til sammen 27min i sone 2)
Uke 44: 21Km (3-sjøersløpet) (sone 3 og 4)
Uke 45: 13Km rolig langtur (1t20min – til sammen 16min i sone 2)
Uke 46: 14.4Km rolig bakke-langtur (1t33min – til sammen 21min i sone 2)

Med unntak av 3-Sjøersløpet så har snittpulsen på langturene vært i sone 1. Så sånn sett har de gått rolig nok. Greia er bare at jeg på langturene også tilbringer noe tid i sone 2. Og dette er slettes ikke noen krise altså. Jeg løper i all hovedsak i kupert terreng og da spretter pulsen min opp. Sånn er det bare. Og det gjør den selv om jeg løper sakte og selv om jeg i bakkene veksler mellom å gå og jogge. Vi snakker altså km-tider på alt fra 7-9min i bakkepartiene. Det burde liksom være sakte nok.....
Klassisk høydekurve på mine langturer
Også veldig typisk høydekurve
Så noen ganger, når jeg føler meg sterk og fin, så driter jeg i om pulsen tilsier sone 2 når jeg cruiser opp en 5Km lang bakke. Så lenge farten er lav og jeg kjenner at det går helt greit så tillater jeg meg altså å jogge i bakkene selv om det altså tilsier puls i sone 2. Andre ganger, når jeg kjenner at jeg ikke er like sprek og spretten, så velger jeg derimot å veksle mellom å gå og jogge for å holde pulsen nede. Så jeg føler selv at jeg har god kontroll ved å bruke subjektiv følelse når jeg løper, men har jeg egentlig det?

Noen påstår at en godt trent person vil ha samme effekt av en rolig økt om den løpes med puls i sone 1 eller om den løpes med puls tilsvarende sone 2. Treningseffekten er altså lik. Forskjellen er dermed bare at en sone 2 økt koster litt mer for kroppen. Så det vil altså si at det koster mer å løpe i sone 2 uten at det gir bedre treningsutbytte. Hvilken praktisk betydning har så dette? Jo – det betyr bare at man trenger mer restitusjonstid fordi intensiteten er litt høyere, noe som igjen gjør at man begrenser treningsmengden.

Det sies også at opplevelsen av å løpe i sone 2 vil variere ut fra dagsform samt generell fysisk form. En godt trent person vil oppleve sone 2 som lett samtidig som at farten er bra, mens en mindre trent person kan opplever en sone 2 økt som lett fordi farten er lav. Man kan likevel forvente en viss opphopning av melkesyre. 

Så, fra dette så kan jeg derfor godt stille meg selv følgende spørsmål: blir jeg lurt av min egen subjektive opplevelse? Oppleves det som lett fordi farten er lav men genererer jeg likevel bøttevis med melkesyre?? Jeg har ikke tallfestede svar på disse spørsmålene – for jeg har liksom ikke laktatmåler i lomma når jeg løper. Det jeg derimot kan si og mene noe om er restitusjonen. Restitusjonen kan kanskje brukes som et indirekte mål? Så hvis jeg føler at jeg restituerer raskt så betyr det kanskje at jeg kan stole på min subjektive følelse?
Uansett, og selv om det ut fra dette innlegget kan virke som jeg er notorisk opptatt av puls, så er det altså som jeg skrev innledningsvis slik at jeg ikke er så opptatt av pulsen for øyeblikket. Om jeg løper mye lapskaus for tiden så er ikke det så viktig – for akkurat nå er det altså viktigere at jeg løper enn hvordan jeg løper. Amen! :-)

Så i praksis bare løper jeg og driter i pulsen for tiden  selv om innlegget avslører at mitt akademiske hode selvsagt finner problemstillingen særs interessant – lek med tall kan liksom aldri bli feil for en nerd :-) 

Dette var mine søndagstanker – kom gjerne med innspill om du har!

4 kommentarer:

  1. Hei, det er interessante betraktninger du gjør. Jeg er der litt selv, og har nesten blitt avhengig av pulsklokke. Den hjelper meg både til å holde tempo nede på langturer, og til å yte ekstra på intervall. "Du er ikke iferd med å dø, du er kun på terskel så her er det bare å gi på;-)". Og i forhold til langturer så lærte den meg at det faktisk var lov å løpe såååå sakte.
    Trener man 3 ganger i uka er det ikke så farlig med pulsen. Men jeg følger deg helt på det at det er viktig å tenke på restitusjon når man trener ca 5 økter i uka. Og når man får samme effekt av sone 1 så er jp det greit. Men jeg sliter på langturer på ski hvis jeg skal gå teknisk riktig, da popper pulsen fort opp i sone 2 og 3 når det blir litt motbakker. Og noen ganger er det deilig å bare løpe, uten å tenke puls...:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vel, det er jo like mange meninger om puls og trening som der finnes ulike individer.... eller, det kan i alle fall virke slik ;-) SÅ det er ikke lett å bli klok av all informasjonen. Jeg har stolt veldig masse på egen opplevelse og jeg føler at jeg har veldig god kontroll. Laktat-testing har også vist at jeg har vært innafor når det gjelder egen opplevelse av anstrengelse/intensitet og melkesyreproduksjon. SÅ jeg stoler i grunn veldig masse på egen vurdering men det er jo lov å ta noen stikkprøver, stille seg selv noen kritiske spørsmål underveis osv. Det er alltid greit å ta sin egen trening opp til vurdering nå og da.

      Personlig er jeg enig i at behovet for å tenke på puls blir større jo mer man trener. Noen ganger føler jeg dog at mange tar litt lett på det og nærmest avfeier at en person som løper 3x pr uke kan ha bruk for å tenke på intensitet. Jeg mener nemlig at dette blir veldig personavhengig og at folk må bedømme selv om de kan ha glede av å bruke pulsmåler eller ikke.

      Nuvel, vanligvis løper jeg altså i hovedsak på subjektiv følelse (fortsatt) og bruker klokka som et supplement, men, i perioder (sånn som nå) så bare løper jeg og bryr meg ikke om å lytte til verken egen subjektiv opplevelse eller klokka. Jeg bare koser meg og bryr meg ikke om jeg på en økt er inno nesten alle soner ;-)

      Slett
  2. Noen ganger burde vi sikkert bare kastet pulsklokka i dass og løpt etter lyst og behag og ventet med ny løpetur til kroppen kjennes uthvillt igjen. Jeg tror det ofte er slik, at når man venner seg til å løpe med høy puls, er det liksom verdiløs trening om man ikke kjenner seg skikkelig sliten etterpå. Uansett om vi vet bedre i teorien. Akkja..Håper ellers at alt er bra med deg. jeg kikker innom selv om jeg ikke blogger så mye selv om dagen. Heldigvis får jeg trent litt. Kneet krangler fremdeles og jeg er overlykkelig bare fordi jeg får til noe som ligner løping, og har toppfart på 9,5 km på intervalldragene. Snakk om å gå tilbake til start. Heldigvis har jeg klart å omstille hodet slik at jeg ER glad for ALT som går bedre :-) Sender over gode tanker i høstmørke til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er helt enig i første setning Marit! ;-) Selv er jeg veldig rolig til dette med "å måtte føle meg sliten etter en økt" - men jeg vet at mange går i fella og tror at om man ikke er sliten etterpå så gir det ingen treningseffekt. På den annen side så er det også stor forskjell på å være sliten og på å være utslitt etter en økt..... jeg kan godt føle meg god og sliten etter en rolig økt mens andre ganger føler jeg meg nesten litt snytt etterpå - og begge deler er like riktig for det kommer jo an på formålet med økta (restitusjon, vekkeøkt, rolig langtur etc).

      Nok om det! Godt å høre at du er i trening Marit (det vet jeg jo forsåvidt at du er fra endomondo da men...). Vi får håpe at kneet en dag slutter å krangle! tvi tvi

      Slett