torsdag 23. oktober 2014

Hoka one one

Jeg lovte, for veldig lenge siden, å skrive om min erfaring med å løpe med Hoka. Nå har jeg endelig tatt meg tid til å skreve litt om skoene ;-)
Hoka one one stinson tarmac 
Aller først må jeg si at jeg har ekstremt lite erfaring med å løpe med disse skoene. Jeg kjøpte mine i sommer og har ikke løpt mange turer med dem. Så det vil være mange andre som kan si mye mer om Hoka sko enn hva jeg kan. Bare så jeg har sagt det....!

Det var smerter i leggbenet, og tips om at en lavdropsko som Hoka kunne være bra som avlastningssko, som motiverte meg til å kjøpe Hoka i sommer. På det tidspunktet jeg kjøpte skoene så trodde vi at jeg hadde pådratt meg tretthetsbrudd i leggbeinet. Da jeg ble undersøkt på NIMI var det ikke noe som tydet på at jeg hadde noen klassisk beinhinnebetennelse. Så da sto vi altså igjen med hovedmistenkte: tretthetsbrudd. MR ble rekvirert men det ble ikke påvist tretthetsbrudd heller. 
AU!
Så selv om jeg var diagnoseløs så ble Hoka foreslått som et alternativ siden problemet satt på forsiden av leggen. Så dette var altså utgangspunktet for at jeg valgte å prøve disse skoene.

Og jeg ble anbefalt en tradisjonell Hoka modell – Bondi B. Erfaringer med denne modellen kan du lese om her: HER

Jeg falt derimot for kusina: Hoka one one stinson tarmac. Den føltes bra på min fot og er også en tradisjonell Hoka modell.

Dette har jeg erfart og dette er min mening:
1. Å løpe fort med Hoka kan du bare glemme – det funker bare ikke!
2. Løpsfølelse eksisterer ikke – fullstendig fraværende.
3. Funker best på asfalt og jevne grusveier
4. Skoene gjør det mindre smertefullt å løpe
5. Jeg vrikker/tråkker lettere over når jeg løper med Hoka.

Jeg presiserer at dette er mine erfaringer og min mening. Så selv om noen av punktene er helt i tråd med det som sies om Bondi b i linken over så er det altså ikke sikkert at alle har samme erfaring som meg!

Punkt 1 tom 3 er i grunn selvforklarende så la oss ta for oss punkt 4 og 5.

Punkt 4: Jeg har noen ganger hatt grisevondt foran på leggbeinet men så har jeg tatt på Hoka og har ikke kjent noen smerte overhode mens jeg har løpt. Det høres jo litt for godt ut til å være sant – men slik har det altså fortont seg for meg! Nå har jeg aldri løpt langt med disse skoene (10-11Km er vel det lengste). Så jeg vet ikke hvordan det ville føltes på lengre økter.... men at skoen har gjort det smertefritt for meg å løpe: ja!

Punkt 5: dette punktet henger litt sammen med punkt 3, for jeg føler at skoene funker best for meg når underlaget er jevnt. Jeg har nemlig tråkket over to ganger allerede med disse skoene.... Til skoens forsvar så må jeg legge til at den ene gangen var det mørkt og jeg løp over et jorde. Og første gang var på vei ned fra fjellet på Skeikampen på steinete underlag. 
Her vrikka jeg ankelen på vei ned
Og så må jeg også si, til skoen sitt forsvar, at jeg så langt kun har vrikka høyre ankel – høyre ankel som du på bildet under helt tydelig ser at ikke er helt som den skal være – den faller nemlig markant innover.
Høyre ankel er venstrevridd ;-)
Dette skyldes at jeg i min ungdom røk leddbåndene i ankelen og dernest at jeg i ungdoms dumskap ikke fulgte de medisinske rådene jeg fikk – dermed er ankelen min veldig ustabil. Så jeg tror dermed ikke at det nødvendigvis er manglende følelse av bakkekontakt (som denne skoen gir med sin høye såle) som er årsaken til at jeg tråkker lett over. Jeg tror snarere at det er ustabil ankel i kombinasjon med dårlig bakkekontakt som er årsaken for min del (for så langt i år har jeg ikke tråkka over en eneste gang med noen av de andre skoparene mine). Så, hvis du har ustabile ankler grunnet feks. hyppige overtråkk og/eller røkne leddbånd så kan dette være noe å ta med i betraktning om du vurderer Hoka som supplement til skokolleksjonen.
Tiltross for dårlig løpsfølelse, vanskeligheter med å løpe på ujevnt underlag, fare for ankelvrikking og det faktum at det er umulig å løpe fort med denne skoen, ja så liker jeg den! Jeg liker å bruke den når jeg bare skal subbe en kort tur fordi den er myk og dermed behagelig å løpe med, men kanskje meste fordi den maskerer vondter – vondter som ellers ville gjort at jeg avsto fra å gjennomføre en løpetur. Så disse skoene har altså kommet for å bli i min kolleksjon – som avlastningssko!!

14 kommentarer:

  1. Interessant! Jeg var på Løplabbet forrige uke for å sjekke nye modeller, dvs modeller jeg ikke har løpt med før. Blikket falt bl.annet på HOKA. Vet ikke hvilken modell som var utstilt, men jeg synes den så rar ut :) litt klumpete..og stor. Ble ikke fristet til å prøve.
    Jeg overpronerer ganske mye, og kjenner antydning til murring fra tidligere plantar fascit så snart jeg løper lenger enn 5km på asfalt, så å lese din erfaring her var egentlig greit :) Vi får se.....akkurat nå er jeg mest nysgjerrig på Salming Distance. Mulig jeg ryker på en smell der, eller en eller annen HOKA.

    SvarSlett
    Svar
    1. Skoene ser gigantiske ut men de er superlette. Og de føles som flytebrygger - dermed funker de best for meg når jeg skal subbe-løpe, restitusjonsløpe eller bare løpe en liten bonus-tur. På alle andre treningsøkter løper jeg med vanlige sko. Det skal dog sies at jeg vet om personer som pga smerter/skader utelukkende løper med Hoka - så hvis jeg en gang skulle komme dit at jeg pådrar meg en skade men likevel ønsker å løpe så kan det hende jeg tyr til kun Hoka en periode.

      Slett
  2. Jeg har prøvd Hoka én gang, og da pådro jeg meg løperkne. Jeg tror selvfølgelig ikke skaden kom av bare denne ene løpeturen, men en tanke er at har man skjevheter i hofter eller lignende, så kan vel disse slå ut enda mer nedover hofter og ben med såpass høye såler på skoene - kanskje..

    SvarSlett
  3. Vel - det er selvsagt veldig vanskelig å si noen sikkert når man baserer seg på en løpetur, men, når det er sagt så tror jeg veldig mange har hatt lignende opplevelser. Jeg har i alle fall hørt om flere som har pådratt seg en eller annen form for skade etter å ha løpt med en ny skomodell. Så jeg tenker at det kanskje er det faktum at man utsetter kroppen for en litt annen belastning enn hva den er vant til, og som blir helt feil, heller enn at det er Hoka - hvis du skjønner hva jeg mener? Jeg har i alle fall hørt flere si at de ikke kan bruke den eller den skomodellen for da får de vondt her eller der. Personlig løp jeg mye med Asics før i tiden helt frem til jeg fra 2009/10-ich ikke lenger kunne bruke dette merket grunnet smerter under foten. Nuvel - håper du ble kvitt løpekneet ;-)

    SvarSlett
  4. Jeg har også løpt med Hoka de siste månedene. Kjøpte Bondi for å avlaste en svak ankel etter et heidundrende overtråkk i vår. Da jeg kjøpte skoene, tenkte jeg at et nytt overtråkk med dem ville ødelegge ankelen helt. De er jo på høyde med platåsko. Jeg har derfor holdt meg på stabilt underlag. Selv om ankelen min er svak, har jeg ikke tråkka over. Jeg opplever at jeg kan løpe mer og lengre uten smerter i ankelen. Ellers har jeg helt samme opplevelse som deg. Det går sakte.

    SvarSlett
  5. Kjekt å lese at der er flere med samme erfaring! Ja dette er som platåsko så jeg tenkte også at "hvis jeg tråkker over med denne skoen så ryker alt" men, på den annen side: kanskje er min ankel så strekt til det ytterste (pga ekstremt mange overtråkk i ungdommen samt avrevne leddbånd) at det skal et gigantisk overtråkk til før det virkelig smeller for min del? Jeg mener: når ankelen er så skakk som den er så indikerer jo det at "det som skulle holde den sammen" ikke lenger holder normal standard - og da kan jeg liksom vrikke ankelen uten at det gir særlig konsekvenser annet enn litt ømme strukturer noen dager..... bare en teori. Så pga ankelen min så vrikker jeg lettere men selv om jeg vrikker ankelene lettere/oftere så får det ikke de største konsekvensene nettopp fordi anklene er helt forvridd i utgangspunktet ;-)

    Nuvel - jeg kommer i alle fall til å holde meg til jevnest mulig underlag!

    SvarSlett
  6. Spennande og interessant å lese om erfaringane dine!
    Sidan eg har pådratt meg plantar fascitt er eg jo på jakt etter sko som gir maksimal med demping. Og Hoka-skoene har då kome i nærmare utvalg.

    Hadde eg hatt råd til desse superdyre sko hadde eg vel anskaffa meg eit par, men nå står det andre anskaffelsar på lista først, og sidan det er haust og snart vinter og eg uansett ikkje skal starte med løping igjen før våren/sommar (håpar eg) trengst dei ikkje nå uansett.

    Eg fekk prøve eit par sko her i ein sportsbutikk og syntest faktisk ikkje dei var så mjuke som eg hadde håpa på - men nå er føtane mine plutseleg blitt OVERfølsam når det gjeld demping.
    Det var forresten den nye modellen Clifton.

    Det med å tråkke over kan jo bli ei utfordring. Eg har sånne overbevegelege anklar (ifølge fysio'n) og kan faktisk "tråkke over" med slike sko utan å skade leddbanda.
    Eg brukar for tida masaisko som er det einaste føtane mine likar på tur, og dei er ikkje akkurat terrengsko, så eit par tre gonger så hadde eg jo tilnærma 90graders vinkel mellom foten og leggen :D
    --> Heldigvis så er leddbanda rundt anklane sterke, om enn litt lange! :P

    Men du verden så lett desse Hoka-skoene er! På lange avslappa joggeturar så kunne eg absolutt tenkt meg eit slikt par, men som sagt, det blir ikkje før til sommaren i så fall.
    Når det gjeld design så ser dei jo ut som månesko, men eg synst nå at dei er litt kule!

    Den vesle dingsen du har kobla til skinnbeinet, er det ein sånn elektromagnetisk muskelstimulatorsak? Funkar den?
    Den hadde eg gjerne prøvd på plantar fascitt-foten min (den høgre er spesielt ramma), det visar seg nemleg at fotmuskulaturen min har fått mykje juling og den å bli styrka. Samtidig så skal foten/fascien belastas minst mogleg.

    Å vera diagnoseløs må jo vera litt frustrerande?
    Men eg trur du får det til, du er jo ganske god til å finne ut om skader og diverse!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror jeg lider av noe av det samme som deg - jeg har en overbevegelig ankel men det skyldes altså at jeg har tråkka over tirusen ganger og strukket leddbånda i overkant mye i barne og ungdomsåra - så jeg kan også tråkke over/vrikke ankelen uten at det skader meg nevneverdig - jeg blir bare litt sår i strukturene rundt ankelen og så blir jeg litt stram oppover i leggen noen dager. Jeg vrikka ankelen helga før Hytteplanmila men jeg løp intervall dagen etter - så det sier jo litt.

      Nuvel - jeg har ikke prøvd Clifton men Tim løper med den og han liker den godt. Og for min del var det vel verd investeringa da jeg kjøpte mine i sommer - noen ganger må man liksom bare svia de penga (så sant man har dem da vel og merke!).

      Ja det apparatet er et slik muskelstrimulerende/kontraherende apparat som vi bare testa for å sjekke om smerten min var knytta til selve beinet eller om det var muskulært - vi konkluderte med at smerten var knytta til beinet og ikke muskelen. MEN, det om det virker sånn for mer normal bruk vet jeg ikke men jeg tror det - jeg har ikke prøvd det på den måten men det virker jo forlokkende.... men det er ikke noe jeg ville investert i uansett for SÅ seriøs løper er jeg ikke ;-)

      nei, jeg lot meg ikke frustrere så mye av at jeg var diagnoseløs noen uker - men jeg innrømmer at det første jeg gjorde da jeg fikk vite at MR ikke viste tretthetsbrudd var å gjenoppta løpinga (hehe) - men da tok jeg det veldig forsiktig og jeg hadde ikke vondt da jeg begynte å løpe igjen. Og så lenge ting har gått i riktig retning så har jeg jo strengt tatt ikke behøvd noe navn på faenskapet....

      Slett
  7. Ja det å IKKJE få ein diagnose er jo ganske myke verdt det også!

    Det er jo mange typar symptom/syndrom osv som ikkje har fått noko navn, og da blir ein jo ganske god til å utrede og behandle seg sjølv.
    Av og til så lurar eg på om det er - ehem - noko med alderen også, for sjølv om ein kanskje er yngre utifrå den "biologiske alderen" så brukar kroppen litt lengre tid til å restituere seg.
    Når ein er i god fysisk form så føler ein vel seg kanskje mykje yngre, og krev meir av kroppen, men for å trene mykje så må ein etterkvart bli enda flinkare til å trene "smart" dvs lytte til kroppen?

    Min fysiske form er mykje bedre nå enn den var før fylte 30 f.eks., men sjølv om eg kan springe fortare nå (teoretisk) enn då eg var f.eks. tenåring, så er kroppen ikkje så ung lenger allikevel.
    Nei huff altså det høyrest ikkje så morsamt ut, men det eg meiner er at det er vel få som ikkje får vondter når dei trenar regelmessig og er over 30-40år?

    Eg kjenner ei sprek og spenstig dame som er ca.75år og då me prata om trening meinte ho at ho alltid har vore sprek og i god form, men at ho allikevel hadde ryke fleire leddband i kneet osv, dvs skader har ho hatt, men likevel, slik er det, ein kjem seg igjennom det og fortset.
    Og ho er supersprek, går lange turar mens ho lærer spansk via podcast liksom. Herleg :D

    Ein sånn muskelstimulator er vel mest brukt i terapeutisk samanheng ja (bortsett frå sånne som du kan kjøpe via TV-som lagar sixpacks eller fast rumpe :D), og eg kunne gjerne ha lånt med meg ein slik for å få tak i musklane under foten.
    Men det er vel litt latskap da.

    Ja da kjenner du til anklar som kan vrikkast og brettast - folk som går bak meg på tur og ser at eg "tråkkar over" får jo heilt sjokk "Oh herregud, gjekk det bra???" mens eg berre snur meg og ikkje skjønner kva dei meiner ;)
    Praktisk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vel - jeg kan bare signere på at restitusjonstiden hos meg er irriterende dritlang.... og det er selvsagt mye fordi jeg begynner å dra på årene! Absolutt! Og selvsagt blir vi innhentet av alderen når det kommer til prestasjoner og tider: jeg løp feks mitt første 5Km gateløp på 22:40-ich helt utrent i 2005 (etter to kneoperasjoner og dertil lang opptrening) hvorpå jeg i år løp 5Km på 22:26. Vel, så løper jeg ikke mye nå men dæven jeg løper mye mer nå (etter 2009) enn jeg gjorde i årene 2003-2009 da jeg altså i 2005 løp 10-15sek saktere på 5Km. SÅ hvis du spør meg så merker jeg veldig godt at jeg må trene mye mer i en alder av snart 40 enn hva jeg behøvde da jeg var 30 for å prestere likt med hva jeg gjorde den gangen. Vel, vel, vi merker sikkert alderstillegget litt ulikt også vil jeg tro - noen merker sikkert mer enn andre.

      Compex heter det appratet og de jeg vet som har et slikt et bruker det som restitusjon.... men man kan vel bygge muskler med det også tror jeg.

      Slett
    2. Ja nemleg, Compex. Eg las ei spennande bok om Gigathlon i Sveits, ultramulitsport over fleire dagar, der det var ein som brukte eit slikt apparat til restitusjon for musklane.
      Kan hende det er noko eg kan bruke på plantaren, kven veit?

      Til tross for alderen som hentar oss inn om me vil det eller ikkje så trur eg me har stort potensiale - ein må berre trene smartare - dvs trene på det som først blir dårlegare - spenst og eksplosiv styrke = fart. For uthaldenheten er visst like god med alderen, seier dei?
      Ein får berre ikkje så mykje gratis lenger. Men du verden så mykje ein kan få til allikevel..

      Slett
  8. Høres ut som en god restitusjons/terapisko :) alltid kjekt med et par slike i skapet spør du meg!

    SvarSlett
  9. Kjempespennende! Takk for fin anmeldelse.

    Jeg har både blitt anbefalt dem og IKKE blitt anbefalt dem, så jeg klarer ikke helt å bestemme meg. Det virker som du fikk veldig god veiledning. Var det fra butikken eller? Oslo sportslager? Løplabbet har ikke din variant, og her fins bare Løplabbet dessverre.

    Mas, mas. Takk for test og anmeldelse! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kjøpte mine i Chamonix - men jeg hadde skaffet litt informasjon om skoene på forhånd. Nå har det jo HOKA kommet med en ny modell i år som ligner litt mer på en normal løpesko. Den modellen er det mange som liker men jeg må si at jeg er litt usikker på den... den er fin å løpe med og den gjør ikke at jeg subber eller er redd for at jeg skal tråkke over (slik som med Bondi B) men grunnen til at jeg er litt skeptisk er fordi jeg har fått noe bøll i senene nede ved ankel-leddet... jeg har ikke grunnlag nok til å påstå at det er pga skoene men jeg vet at jeg kjente det allerede på de første økene jeg hadde med denne skoen så det var lett å dra den slutningen. Det kan være en sammenheng med skoene men det behøver ikke å være det - jeg vet ikke, men jeg tørr altså derfor ikke anbefale den nye modellen Tracer. Så fikk jeg sagt det også ;-)

      Slett