fredag 17. oktober 2014

En spade er en spade!

Hvor vanskelig er det egentlig å estimere riktig sluttid på for eksempel 10Km?? Og hvilke hjelpemidler bruker folk når de skal estimere sin egen sluttid?
Tim i kanonform i vår - og jeg ser ut som jeg lider av NOE! ;-)
Jeg pleier sjeldent å gjette tiden min i forkant av et løp – jeg er jo tross alt ikke Snåsamannen – men de få gangene jeg har gjetta så har jeg truffet ganske bra.
10 for Grete 2012
Jeg gjetta 45:59 og løp på 46:01
Bislettmila 2013
Jeg gjetta 48:00 og løp på 48:02
10Km i Rotterdam 2012
Jeg gjetta 46:58 og løp på 46:36
"Tulletiden" jeg skrev som ble nærmere sannheten enn jeg trodde!
Å bomme med et par sekunder er helt innafor men å bomme med mer enn 30-40sek er jeg ikke helt komfortabel med for min egen del – da føler jeg at jeg ikke har helt kontroll på hva jeg driver med. Før 10Km i Rotterdam 2012 var persen min 47:30 og jeg trodde ikke jeg skulle klare å tangere den tiden. At jeg tippa 46:58min var ren ønsketenkning og drømmetid, og en tid jeg skrev på tull. Så da jeg løp inn til 46:36 og persa med ett minutt ble jeg veldig overrasket   nei, løypa var ikke for kort :-) 

Grunnen til at jeg tok så grådig feil var ene og alene fordi jeg var i mye bedre form enn hva jeg var klar over. Jeg hadde ikke oversikt over egen form før start.

Så å forklare at man løper raskere enn forventet er alltid lett: formen var bedre enn forventet! Enkelt og greit. 

Men hvordan forklarer man at man løper tregere enn hva man på forhånd har gjetta? Jo man kan alltids forklare det med:
1. dårlig dagsform
2. for kaldt
3. for varmt
4. dehydrert
5. løypa var for lang
...apropos for lang løype... la oss da bare ta for oss 10 for Grete 2014 først som sist:
10 for Grete 2014
Jeg gjetta 46:03 (og 46:00 før start) – jeg kom i mål på 47:05 i en løype som var nøyaktig 154m for lang. Jepp, løypa ble nemlig kontrollmålt i ettertid av KONDIS (det kan du lese om HER). 
Så det tilsier en sluttid for min del på ~46:20-ich. Og dermed bom med ~20sek. Så fikk vi rydda opp i det også – alltid kjekt med alt som er gjort!  
.....så kan vi fortsette:
6. feil valg av sko
7. mensen/monsen (velg det som passer)
8. kø
9. brostein
10. vært på fest
11. åpna for hard
12. pollenallergi
13. astma

Jo da – rekken over argumenter er lang men saken er: du var ikke bedre da det gjaldt! Du var ikke bedre da du løp i kø med mensen på brostein etter å ha åpna for hardt med feil valg av sko i en alt for lang løype og med alt for mye klær på en alt for varm dag hvor pollenallergien gjorde at du fikk astmaanfall midtveis og du ble dehydrert og måtte spy en kilometer før mål fordi du var på fest halve natta før løpet.... eller noe i den duren. Men jeg gjentar: du var ikke bedre! Tiltross for alle ytre omstendigheter så var du ikke bedre enn tiden din i mål den gitte dagen. Og i min verden så er det helt greit – noen ganger går det på dunken fordi absolutt ingenting stemmer – om det er mensen, pollen, været, feil sko eller at du er generelt misfornøyd med livet og ikke husker sist du hadde sex.... men det er altså helt greit! Det er lov å ha dårlige dager! I min verden.....

Alt dette er likevel ytre (eller kroppslige) faktorer som påvirker prestasjonen din i større eller mindre grad – som du ikke kan kontrollere – og som til slutt gir seg utslag i et påslag i din estimerte sluttid i form av enten sekunder eller minutter.

Vi kommer dog ikke unna at prestasjonen våre i all hovedsak påvirkes av vår fysiske og mentale form. Noen ganger går det som sagt skeis på grunn av faktorer vi ikke kan kontrollere men det går ikke skeis hver eneste gang fordi du har mensen eller har valgt feil sko. Det er forberedelsen du har gjort i forkant som er avgjørende. Det er din mentale tilstand og din fysiske form som teller mest for sluttiden. 
Hytteplanmila 2013 - jeg hadde ikke filla peiling og bare løp!
Statistikk Hytteplanmila
2008: 48:58min
2009: 49:07min
2012: 45:33min
2013: 44:49min

Ta en kikk på statistikken over og du ser at jeg har løpt Hytteplanmila på alt fra 49 til 44:49min. Været har etter min mening vært bedritent hvert år – det har vært kaldt og rufsete – hvert år. Kulda har gjort sitt til at jeg har slitt med pusten (kulderelatert astma) – hvert år. Jeg har garantert vært dehydrert hver gang jeg har deltatt (det er en lei uvane jeg har). Og selv om jeg har løpt raskere for hvert år så er det tiltross for at køen faktisk har blitt mye lengre for hvert år.

Så poenget mitt er: ytre faktorer som været osv kan bidra til å pynte litt på tiden men i all hovedsak så er det forberedelsene det kommer an på – det er den fysiske form som utgjør forskjeller i minutter her – ikke været eller at jeg har vært dehydrert.

Så hvordan forklarer man at man løper tregere enn hva man på forhånd har gjetta – gang på gang – på gang – på gang – hvis man ikke kan skylde på været?

Da er det åpenbart et sprik mellom hva du selv tror om din fysiske form og faktisk form, og grunnen til dette kan være mange.
Og jeg nevner i fleng:
1. du lider av et syndrom
2. det er helt andre regler som gjelder for deg enn for alle oss andre (er du et romvesen?)
3. du eier ikke selvinnsikt
4. du er åpenbart ikke en 6-er kandidat i matematikk
5. løypa er alltid alt for lang i følge GPS’n din
6. du er drømmer og tenker mer på drømmetiden enn på hva du faktisk kan prestere
7. du lever i en annen virkelighet enn resultatene i treningsdagboka di tilsier
8. du har i grunn ikke peiling men slenger likevel ut et tall bare for å virke viktig

Uansett forklaring (og gitt at du ikke lider av prestasjonsangst vel og merke): saken er at det er et gap mellom hva du selv tror du kan prestere og din fysiske form. I min verden er det helt greit å bomme med flere minutter fordi man ikke ha full kontroll på formen – så sant det ikke leder til dyp skuffelse, depresjon, selvransakelse og psykose etter løpet vel og merke. Og så sant man ikke skylder alle minuttene på været.... eller brostein.... eller feil valg av sko.... for da lever man i fornektelse – i alle fall hvis det skjer hver gang – og den kjøper jeg ikke.


I min verden er det altså lov å si som sant er: ”jeg trodde jeg var i bedre form men det var jeg åpenbart ikke”! Så kort – så enkelt – men for mange likevel SÅ vanskelig å innrømme! Jeg skjønner det ikke – kan vi ikke bare kalle en spade for en spade??

25 kommentarer:

  1. Herlig skrevet, Silja! Den konklusjonen har jeg kommet til gang på gang de to siste årene da jeg mot all fornuft har stilt opp i konkurranser i håp om at nå er jeg på rett veg i igjen...

    SvarSlett
    Svar
    1. Vel - vi håper jo alle og drømmer jo alle om en gitt tid - saken er bare at vi som regel, alle som en, VET hva vi er god for før vi stikker ut i løypa (som regel!). Hvis vi bare er ærlige med oss selv. Og ofte vet vi at vi er dårligere forberedt enn hva nødvendig er for å nå denne drømmetiden - og likevel (og parodoksalt nok) så klamrer vi oss til håpet om at vi likevel skal klare drømmetiden - mot alle odds og dårlig forberedelser til tross.... vi har vel alle vært der en eller flere ganger gjennom løpskarrieren! :-)

      Slett
  2. Lykke til i morgen, Silja! Hva tipper du sluttiden din blir?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk det samme - jeg regner med at du stiller??? ;-)

      Jeg har ikke filla peiling - derfor tipper jeg ikke! :-) Eller sagt på en annen måte: jeg kunne tippa men da hadde jeg måttet sette en øvre og nedre grense hvor det skiller minst ett minutt fra beste til dårligste tid - og da er jeg etter egen målestokk såpass utenfor kontrollsona mi når det kommer til estimering og gjetting av 10Km tid at jeg heller velger å la være..... Greia er at med bakgrunn i en fysiske formen (og beregnet ut fra treningstider) så tilsier det en tid men så har jeg vært sår i halsen siste dagene og det mentale er ikke helt på plass for øyeblikket (uten å gå i detalj!) - så jeg vet at dagsformen vil utgjøre mye i dag - og da føler jeg at det kan vippe alle veier. Det eneste jeg føler blir riktig å si er at ny pers i dag vil overraske meg stort! ;-)

      Slett
  3. Ha-ha. Så konklusjonen er at en er akkurat så god som det klokken viser når en er i mål. Det blir som tabellen i eliteserien. Etter å ha sett nok en trøstesløs forestilling av Brann kan en ikke skylde på uflaks og marginer. Brann er på 15. plass og det betyr ganske enkelt at det bare er et lag som er dårligere og alt tyder på at det ender med et forjent nedrykk.

    Men det finnes jo unntak. Jeg løp forrige helg Furumomila. I offisielle lister står jeg oppført med DNS, selv om jeg vitterlig løp. Det var ganske kaldt der oppe og jeg bestemte meg for å løpe med lang tights. De har slike gammeldagse chiper som festes rundt foten. Like før start fant jeg ut at jeg skulle løpe med kort likevel. Chip ble tatt av, tights ble tatt av, shorts ble tatt på og Andersen løp i fullfart til start. Akkurat når startskuddet gikk kom jeg på at chipen lå igjen i bagen. Dermed ble DNS på listene, selv om jeg faktisk løp. Nå var nok hodet ikke noe bedre enn DNS denne dagen siden en gjør en slik tabbe, men beina fullførte nå iallefall. I morgen er det heldigvis startnummer med chip, så da slipper en å gjøre slike tabber, forutsatt at en husker startnummer selvsagt. :) For prøve å huske det i morgen.

    Vi sees i morgen.

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe Peer, jeg leste om den tabben din ja ;-) HUFF - men bra at du løp lell!!

      Det virker på meg som at det ikke er legalt å si: "jeg var ikke bedre" - og det synes jeg blir så teit. Om du ble forhindret av brostein, skovalg, du var dehydrert: helt greit - men hvis dette skjer hele tiden og det samtidig alltid er et stort sprik mellom hva du selv tror om egen form og hva du greier å levere i løp - ja da finnes det hjelpemidler som kan gi deg litt mer pekepinn på hva du kan forvente - så slipper du å bli så jævlig skuffa hver gang ;-) (og jeg skriver DU men jeg mener generelt og ikke akkurat DEG Peer - men det forsto du sikkert - du er jo lærer). :-)

      Ses senere i dag!

      Slett
    2. I gamle dager var jeg flink til å finne unnskyldninger når det gikk dårlig. Nå har jeg sluttet med det og gjør som du sier og lar klokken fortelle hvordan det gikk. Har det gått dårlig, ja så var en ganske enkelt ikke bedre den dagen. Nå er det varmen som er min verste fiende, og jeg har lært at jeg løper vesentlig dårligere når det er varmt (over 20 grader) enn f. eks 10 grader. Men det er også bare å ta til etterretning. En får ikke gjort noe med slikt. Det gjelder bare å gjøre det beste ut av det. Når jeg løp Varbergsloppet i sommer i 26-27 grader og definitivt alt for varmt for meg. Men da må en bare justere målsettingen og ikke bli skuffet over at tiden blir dårligere enn den ellers ville blitt. I dag ser imidlertid ikke ut til at varmen skal bli noe stort problem....... :)

      Slett
    3. Varmen er helt klart min verste fiende og jeg kan fint tilsrkrive to-tre minutter påslag i tid på 10Km hvis det er varmt, men, da har jeg kalkulert med dette FØR løper og jeg blir dermed ikke overrasket om jeg løper inn til en tid som er to minutter svakere enn hva jeg vet min fysiske form tilsier..... skjønner hva jeg mener? Jeg tar høyde for dette og jeg kan også velge å avstå fra løp om sommeren (hvilket jeg også ofte gjør) fordi jeg vurdere det som best for min egen kropp. Og jeg ser ikke noe galt i å si at man underpresterer i varmt vær - jeg skammer meg ikke over å løpe mila flere minutter tregere pga varmen - men jeg ville skammet meg om jeg visste at det bare var en dårlig unskyldning for dårlig form! ;-)

      Slett
  4. Haha, så utrolig bra! Du får sagt det. Støtter deg på alle punkter.

    SvarSlett
  5. Godt sagt! Og så sant, rett og slett. Bortsett fra hvis man har mensen. Mensen er godkjent unnskyldning for (nesten) alt. (neida, men joda)

    SvarSlett
    Svar
    1. Mensen er godkjent ;-) Alle punktene over er godkjente forklaringer - men man må selv avgjøre hvor mange sekunder/minutter hvert punkt over bidrar til totaltiden. Og mensen kan fort bety et påslag i tiden på 2min for min del - mens andre ganger kan det bety minialt - for min del! Dette er ting man lærer ved erfaring.

      Så, det altså når enkelte, gjentatte ganger, (bort)forklarer flere minutters avvik fra estimert løpstid med alt mulig mellom himmel og jord at jeg reagerer med vantro - da henger det åpenbart ikke lenger på greip. Og da tror jeg at disse personene som surmuler har litt høyere tanker om seg selv og egne prestasjoner, og at de ikke helt har skjønt hva de er god for.... det er liksom ikke så enkelt som å ta 1000m dragtiden din og gange med 10 og så har du 10Km tiden din- hvis du skjønner hva jeg mener - sånn funker det ikke (med mindre du jogger gjennom intervallene da! :-)). Så for meg hadde det da vært deilig å høre dem bekrefte det motsatte, bekrefte at de faktisk har litt mellom øra - og måten de kan bekrefte det på overfor meg er ved å si noe så enkelt som: "jeg trodde jeg var bedre men det var jeg ikke!" Jeg tok feil! Det ville vært mye bedre enn alt annet snikk-snakk ;-)

      Slett
  6. Morsomt!:) jo man får vel kalle en spade en spade. Unnskyldninger funker dårlig. Hva er neste løpeaktivitet for deg nå? ref konkurranser.

    SvarSlett
    Svar
    1. Unnskyldninger kan forklare en del men man kan ikke skylde på været, for lang løype, for ditt eller for datt når det åpenbart er den fysiske formen det skorter på..... :-) Har man ikke gjort hjemmeleksa så synes det på eksamen - sånn er det bare!

      Hytteplanmila i dag er siste for i år - så nå venter en lang vintersesong med bare kosetrening ;-)

      Slett
  7. En ting som har stor påvirkning på min løpeform er søvn.
    Og da gjelder det kvaliteten på nattesøvnen.

    En dyp god søvn gjennom natta gir god løpeform.
    En lettere søvn gir ofte dårligere resultater.

    Tipper toppidrettsutøvere bruker søvn som et viktig element i å både restituere seg og lade opp foran fysiske utfordringer :)

    Lykke til med mila!

    SvarSlett
    Svar
    1. Søvn er generelt viktig. Og noen er mer avhengig av god søvn enn andre. Nå mener jeg å huske at det er sagt at det ikke er avgjørende hvordan søvnen er natten før et løp men at det er søvnen nettene før dette igjen som er avgjørende. SÅ hvis man har en dårlig nattesøvn natten før et løp så trenger ikke det nødvendigvis være katastrofe - men som sagt: vi er ulike!

      Jeg takler ekstremt dårlig varmt vær så jeg ser ikke bort fra at andre igjen kan ha det på samme måte med søvn....

      Slett
  8. Forøvrig synes jeg det er greit å finne frem til forklaringer på hvorfor et løp gikk som det gikk - særlig hvis det gikk dårligere enn forventet.
    Dette gjør jeg for å forstå resultatet.
    Dermed vet jeg hvilke forberedelser jeg bør passe på til neste gang for å prestere bedre.
    Synes dette er helt legitimt jeg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er jeg helt enig med deg i!

      Slett
  9. Morsomt, jeg føler meg truffet! Man har jo alltid en million grunner(unskyldninger) på lager når der går dårlig i et løp (og slik Peer over her nevner, like som Brann alltid har en GOD grunn på lager når de taper, men de er jo likevel ikke bedre enn hva tabellen tilsier). Min unskyldning er f.eks alltid at jeg har åpnet for lett og skrudd opp tempoet for seint, men så lenge jeg ikke klarer å gjøre noe med det så er jeg jo ikke bedre enn tiden tilsier uansett!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vel, det jeg stusser på er at tiden i mål nærmest kommer som julekvelden på kjærringa for mange hvis det går dårlig. Man har da en viss peiling på egen form før start tenker jeg - i alle fall hvis man har litt erfaring. Og - man har da en viss peiling på hvor mange sekunder påslag i tiden man kan forvente ved feks ekstrem varme, når man har mensen osv. Og da synes jeg det er meget rart at rutinerte løpere ikke greier å legge dette inn i beregningen FØR LØPET og ender med å bli dritsure når de kommer i mål på en dårlig tid.... da mener jeg at det noen ganger blir et så stort gap mellom hva disse løperen selv tror de er god for og hva de faktisk presterer at jeg begynner å lure på om de faktisk ikke har peiling eller om de lever i fornektelse... ! Og jeg føler forøvrig ikke at du er den rette til å føle deg truffet her, hehehe, du er ikke i kategorien som jeg sikter til ;-)

      Slett
  10. Min unnskyldning er en vond legg - i dag! Men jeg kom da til mål etterhvert og er fornøyd med det. Ting blir som det blir uansett og en er ikke bedre enn det man presterer der og da! Så enkelt mener nå jeg det er da!
    Fokuset på prestasjon er viktig for mange, jeg ser det - men resultatet er allikevel hogd inn i stein, så jeg er ikke bedre enn 46.44 i dag :). Vi burde være glade for at vi får lov til å løpe og kan konkurrere. For meg så er hver konkurranse en morsom kappestrid med likesinnede. Jeg må ikke prestere, jeg må faktisk ingenting annet enn å løpe jeg .
    Og det er faktisk en del av det å leve - å ikke være på topp hver dag. Men jeg skjønner jo at skuffelsen kan bli stor hvis man går inn i løpet med litt feil ambisjoner....Jeg har gjort det selv også, men er nå blitt så gammel at jeg fokuserer på det jeg kan gjøre noe med. Og det er å gå ut av løpet med hevet hode uansett :)

    Søvn mener jeg også er litt oppskrytt. Min pers på Norseman xtreme triathlon ble gjort med 90 min søvn...Søvnen tidligere i uka er sånn sett viktigere. Men det er også slik at en bør jo ikke ta med seg alle mulige bekymringer INN i konkurransen. Glem alt det, start løpet med 0 greier i hodet, løp det du klarer og vær fornøyd!!! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei - i dag var du ikke bedre fordi du pådro deg en skade underveis! Det kan man ikke forutse - på lik linje som at der finnes andre ting som kan skje underveis i et løp som man ikke kan forutse (at man må på do feks) og som gjør at man løper tregere enn planlagt. I ditt tilfell i dag er det uproblematisk å se og skjønne at en strekk i en legg kan føre til et påslag i tid på mange minutter. Så med dine forutsetninger i dag (strekk i legg underveis) så var du ikke bedre. Det betyr dog ikke at du ikke har kapasitet til å løpe mila raskere - det betyr bare at i dag kunne du ikke løpe mila ut fra kapasiteten din fordi andre uforutsette faktorer ødela.

      Det jeg snakker om er de som åpenbart tror de har større kapasitet enn hva de faktisk har - de som gjentatte ganger løper inn til en tid som er flere minutter svakere enn hva de tror de er i stand til og som blir dritsur og ikke skjønner noen verdens ting - hver gang! Det er noe helt annet enn å løpe inn flere minutter tregere enn hva man vet man har kapasitet til fordi man pådro seg en skade underveis. Det er dette fenomenet som fasinerer meg og det er da man snakker om bortforklaringer heller enn forklaringer - og det er da jeg etterlyser ærlighet i form av å kunn erkjenne at "jeg er ikke bedre". Eller "jeg trodde jeg skulle være bedre men jeg tok åpenbart feil" - for det er jo åpenbart for alle oss andre.... bare ikke den det gjelder ;-)

      Nok om det og mer av dette: det siste du skriver er usedvanlig bra og viktig: ikke ta med bekymringer og negative ting inn i en konkurranser - DER tror jeg mange har mye å lære! Henger man seg opp i alt det negative så gjør man seg selv en bjørnetjeneste....

      Slett
  11. Veldig bra, Silja. Dette her er det mange som bør lese. Det er jo helt sant at klokka ikke juger.

    Forøvrig ser det ut til at du tilhører det mindretallet som har god kontakt med formen din. Det er ikke mange som "gjetter" så bra.

    Så på Instagram at det gikk fint i dag. Gratulerer med det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :-) Joda - jeg har god kontroll på formen men jeg kan også ta feil! Noen ganger har jeg ikke peiling - og jeg trodde jeg var der i dag - at jeg ikke hadde peiling - men jaggu greide jeg likevel å treffe pinlig bra i dag også. Flaks? eller dyktighet? ;-)

      Jeg sa nemlig før start i dag at jeg skulle være dritfornøyd om jeg greide 45:30 i dag - jeg løp på 45:32 - så joda, jeg glimter til innimellom ;-) Men ut fra måten jeg sa det på så indikerte jeg samtidig at 45:30 ville være det maksimalt raskeste jeg kanskje kunne klager og at jeg potensielt kunne komme til å løpe tregere.... vel, vel, vi kan jo bare gjøre vårt beste både når det kommer til å gjette på forhånd og når det kommer til å løpe! Amen ;-)

      Slett
  12. Ha ha ha, knallbra innlegg (noch ein mal) . Helt enig, hvem kan motsi klokka lizm? At det kan vær mer eller mindre gode grunner/forklaringer er en annen sak. Men da er man ikke bedre den dagen. Enkelt og greit. Og løper man raskere - da er man i bedre form enn man trodde:) Fantastisk!! Og; grattis med bra løp i dag
    Cecilie

    SvarSlett
    Svar
    1. Nettopp - enkel mattematikk ;-)

      Og takk - jeg kan ikke annet enn å være grisefornøyd med dagens innsats - og jeg var ikke bedre enn 45:32 i dag - nøff said! ;-)

      Slett