søndag 7. september 2014

Skiløpet 2014

Skiløpet skulle, i år som i fjor, ”bare” være 5Km formtest. Jeg ladet derfor ikke opp til løpet men en hektisk uke gjorde sitt til at antall løpe kilometer gjennom uka var lavt (hvilket jo bare er en fordel), men gjorde også sitt til at kroppen føltes omtrentlig like daff ut som blomstene i vinduskarmen....
Words not needed!!
Ja, jeg sa jo at det hadde vært en hektisk uke – kan ikke forvente at jeg har tid til å stelle blomster når det er unntakstilstand i heimen grunnet hektisk virksomhet utenfor heimen – eller hur!?? :-)

Jeg var både svimmel, tørst og sulten før start – og grusomt varmt var det også – så jeg løp naken – i år også!
Ikke akkurat vakkert men det holdt i alle fall til ny 5Km pers - og det er da noe :-) FOTO: Ås IL sin facebookside
Jeg svetter enormt mye og jeg avgir altså mye varme; noe som faktisk stundom er ganske plagsomt og ubehagelig.... men det er liksom ikke så mye jeg kan gjøre med det annet enn å løpe med minst mulig klær. Særlig flatterende synes jeg ikke at det er å løpe naken – men så er det jo heldigvis verken en skjønnhets eller fitness-konkurransen! :-)
Etter målgang ble det pizza - SULTEN!!
Så, selv om det var varmt så var det i alle fall ikke plagsomt varmt for meg under selve løpet. Løypa var ny av året og jeg likte årets løype bedre enn fjorårets (hvilket ikke betyr at jeg mislikte løypa i fjor, for det gjorde jeg ikke!). Løypa opplevdes ikke nødvendigvis mye lettere selv om jeg likte årets løype bedre (bakkene var der i år også liksom), men løypa var lettere i den forstand at den ikke opplevdes like krunglete som i fjor. Det var noen litt lengre og rettere partier i midten som gjorde at totalopplevelsen ble bedre. Starten (første kilometer) går som kjent i motbakke – hvilket kan gjøre at man kan få det litt tungt underveis hvis man åpner for hardt. Likevel, det som virkelig var tungt var kilometer nummer 4 (kilometer nr. 9 for de som løp 10Km) – den var seig altså. Jeg ble liggende alene gjennom hele løpet så da jeg kom inn i det tyngste partiet på slutten så falt moralen kraftig. Da var det ikke mye sprut i igjen i beina til kneikene nei og det føltes som jeg var en elefant på villspor i sirupsboksen! Jeg løp for sikkerhet skyld andre kilometer på 4:08 så jeg fikk det derfor kanskje litt ekstra tøft på slutten? Vel, jeg vet ikke hvor mye denne offensive krampetrekninga på kilometer nr. to hadde å si, men jeg greide i alle fall å ta meg kraftig sammen på siste kilometer’n. Siste kilometeren er ikke lett den heller – bare så det er sagt – men etter siste bakke så er det i alle fall ~200m utfor og ~200m flatt på oppløpet. Og på oppløpet fløy jeg – da var elefanten forvandlet til en fugl. Og jeg bare fløy av sted. Jeg fikk med meg at mange heia (og tusen takk for det!) men sånn egentlig så var jeg mest opptatt og fasinert av mine egne ben – hvordan de bare så vidt berørte bakken før de fløy av gårde igjen. Det er bare så sjukt digg å kunne kjøre en skikkelig langspurt akkompagnert av heiarop, kubjeller og musikk! Helt topp stemning og et knallbra organisert løp! Så tommel opp for Skiløpet.
Arrangørene av Skiløpet mottar velfortjent hyllest!
Og tiden spør du sikkert nå – hva ble tiden? Jo, tiden ble 22:19 og dermed ny 5Km pers med 7sek. Pers er pers, men det som er viktigst for meg er at jeg på samme tid i fjor løp Skiløpet på 23:21 – og selv om det ikke kan direkte sammenlignes (vi snakker tross alt to ulike løyper) så kan jeg fra denne formtesten uansett konkludere med at jeg har tatt noen skritt i rett retning på veien mot milpers-forsøk i Oktober! Amen.
Tim var fartsholder - puljen 50min kan med rette være enda større til neste år ;-)
Etter målgang tok jeg bilder for KONDIS. Så på kondis.no kan du nå se flere bilder fra løpet HER.

15 kommentarer:

  1. knallbra løpt! Jeg har stor respekt for tiden din - jeg løp 5K under Drammensmaraton i dag og fikk 22:44 - og jeg kunne ikke løpt et sekund raskere!! Åpnet for fort, selv om jeg vet godt at det er dumt...

    SvarSlett
    Svar
    1. Grattis med bra løp i Drammen i dag Arlina!! ;-)

      Det er en kunst å åpne rolig nok.... særlig når folk bare ruser avsted. Siden vi starter midt i en motbakke på Skiløpet så var det lett for meg å holde igjen - jeg har nemlig litt respekt for bakker. Og jeg tror egentlig ikke at den andre kilometeren på 4:08 var det som gjorde at jeg løp sakte på nummer 4 - samtlige fikk nok føle på den nest siste kilometeren.... vel, vel, jeg føler at jeg kunne skvist litt mer på slutten men det sto liksom ikke om liv og da orka jeg ikke presse meg helt ned i kjelleren. Det var en formtest og jeg besto testen - det er viktigst (og så ble det pers i tillegg - kan jeg klage da? NEI!) ;-) Ses vi på Hytteplan????

      Slett
    2. Ja vi ses på Hytteplan, bare jeg holder meg frisk! Tenker at vi kommer nok til å krysse målstreken ganske nær hverandre hvis alt går etter planen!

      Slett
  2. Gratulerer med ny pers!! Knallbra. Veldig hyggelig at du var med og løp også, når ektefellen tok ansvar for å trekke folk inn på 50 minutter. Det er rapportert på SkiLøpets fb-side at Tims gule ballong bidro til i alle fall én soleklar pers! (c:

    SvarSlett
  3. Hei Silja og gratulerer med ny pers! Jeg heiet heftig på deg (og mange andre) på oppløpet, og du virkelig fløy inn mot mål - for et tempo!

    Hilsen
    .janickeløken



    SvarSlett
    Svar
    1. haha - så bra ;-) Takk for heiing!!! Jeg følte virkelig at jeg fløy og jeg skulle veldig gjerne vært vitne til min egen fly-seanse, for hvis det så halvparten så bra ut som min selvopplevde følelse - ja da må det ha vært et utrolig morsomt skue! ;-)

      Slett
  4. Gratulerer så mye med flott tid og ny pers :D Moro når også de nye løypene er bra. Hvorfor er det slik at dersom man liker noe litt bedre enn det forrige, så er det liksom automatikk i at det forrige ikke er bra? Det er jo variasjonen som pirrer nyskjerrigheten og kanskje det "ukjente", uten at det må rangeres... ;) Forresten, bilde av deg i på s. 89 i siste Kapital (nr 15/2014) - artikkel om motbakkeløp :D Ha en flott torsdag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nettopp - hvorfor er det slik? :-) Jeg likte begge løypene men jeg likte årets løype bedre fordi den ikke var så krunglete og jeg dermed kunne løpe mer fritt - trengte ikke passe på like mange fortauskanter osv.

      Bilde av meg i Kapital? I forbindelse med motbakkeløp? LOL! Det skulle jeg likt å sett gitt ;-)

      Slett
    2. At man kan løpe fritt og ha god flyt hjelper på løpsopplevelsen. Vil man utforders teknisk løper vi i terreng ;) Vi er jo også laget til å velge minste motstandsvei - energibesparende ;)))
      Artikkel, med bilde, ligger i meldingsboksen din på FB :0)

      Slett
  5. Oj - så hyggelig - tusen takk ;-) Da skal jeg sjekke når jeg kommer hjem - har ikke tilgang til FB når jeg er på jobb - staten vettu - fnis! :-)

    SvarSlett