søndag 14. september 2014

10 for Grete - slik lader jeg opp!

Neste helg er det Oslo Maraton hvor jeg skal løpe 10 for Grete. Jeg har ikke ambisjoner om å perse. Mine ambisjoner er ”bare” å gjøre mitt beste. Det betyr i klartekst at jeg kommer til å løpe det forteste jeg klarer – noe som betyr at det kommer til å gjøre vondt.
10 for Grete i 2012 - da løp jeg på 46:01 (FOTO: Mauro Pau)
For det er alltid vondt å løpe 10Km det forteste man klarer – det er vondt uavhengig av form og nivå. Målet mitt er å perse på 10Km først i midten av oktober på Hytteplanmila. Toppformen er derfor ikke prikket inn til lørdag og jeg har altså ikke tenkt å forsøke å toppe formen den siste uka før løpet. Jeg har derfor ikke tenkt å hvile meg i hjel denne uka. Når dette er sagt så er dette likevel ikke uka hvor jeg tenker å foreta de mest spektakulære sprellene – for jeg orker ikke tanken på å løpe 10Km med verdens møreste ben. Å løpe 10Km i maksfart er som sagt vondt og da nytter det ikke å stille til start med syretunge ben grunnet en hasardiøs, hodeløs og brutal treningsuke. Derfor har jeg selvsagt en slags plan for uka. En plan som til min store forbauselse viste seg å være nesten en ren kopi av runnersworld.no sine anbefalinger. Ta en kikke under så ser du hva runnersworld.no anbefaler deg å gjøre siste uka før 10 for Grete. Etterpå kan du ta en titt på hvordan jeg tenker at min siste uke før 10 for Grete skal bli. Skremmende likt eller hur??!
Mandag
4 x 1000 m med 2 min pause i konkurransefart. Hardt.
Tirsdag
Hvile.
Onsdag
15 – 20 min løping rundt anaerob terskel. Moderat.
Torsdag
Hvile.
Fredag
15 - 20 min løping. Rolig.
Lørdag
10 for Grete

Min siste uke:
Søndag:
4x1000m intervall (med 2min pause) litt raskere enn konkurransefart. Hardt.
Mandag: hvile
Tirsdag: rolig kort løping (~45min)
Onsdag: 30min terskel. Moderat.
Torsdag: hvile
Fredag: rolig kort løping som avsluttes med fire stigningsløp (totalt, maks 20-30min på hele økta)
Lørdag: 10 for Grete

Kommentar: normalt ville jeg løpt 6x1000m i konkurransefart (90sek pause) på mandag men det tillot ikke timeplanen min så da måtte jeg løpe intervallene i dag, og da valgte jeg å løpe med høyere fart, færre drag og lengre pause.

Masse lykke til med siste innspurt hvis du skal Oslo Maraton til helgen! Spis, drikk, sov og hvil – og så: løp som en tulling! :-) Tvi tvi!

2 kommentarer:

  1. Skal se etter deg i Oslo lørdag. Ser bra ut med værmeldingen, så dette blir en superfin dag. Mulig jeg tar meg en joggetur på 21 km selv, har overtatt et startnummer for en som ikke kan løpe. Lykke til!

    SvarSlett
  2. Takk! Håper vi ses Line ;-) Lykke til på "joggeturen" - nyt Oslos gater!

    SvarSlett