lørdag 20. september 2014

10 for Grete - formtest!

TUSEN, tusen takk til alle som heia på meg i dag! Jeg tenkte ”jøss – kjenner jeg virkelig så mange som er ute i løypa og heier på meg i dag??” – men så slo det meg etter hvert at ”hey, har nordmenn endelig forstått poenget med navn på startnumrene??”. Uansett: det var nok flere kjente som heia på meg i dag enn de tre som jeg så: Halvard, Lise-Marit og Line. Jeg vet nemlig at både Marit og Tone Yvonn også heia på meg (jeg hørte dere men jeg så dere ikke, sorry!). Så, sett eller kun hørt: tusen takk! Det var virkelig gjevt! :-)
God velkomst etter målgang!
Som sagt før så vant jeg en gratis startplass under Oslo Maraton og jeg tenkte at det passet veldig godt med en 10Km formtest fire uker før Hytteplanmila. Så da ble det 10 for Grete i dag.

En ting var å teste 10Km formen men et annet og viktigere argument for å løpe i dag var å bryte 10Km konkurransetørken. For det er veldig lenge siden jeg har løp 10Km (eller lengre distanser) i konkurransefart (snart tre måneder siden). Så jeg trengte rett og slett å kvitte meg med distanse-vegringa. For når tørken blir lang (nok) så gror det frem et snev av vegring. Det er akkurat den samme mekanismen som dørstokkmila – og da er det bare en ting som gjelder: skrev over hindringa og bryte tørken!!

Så i dag handlet det i hovedsak om mentale trening.

Jeg er nå i en formutviklingsperiode. Det betyr at jeg skal ha progresjon hvor formen gradvis skal utvikles og forbedres i løpet av de neste ukene. Så vi kan gjerne si at konkurransene jeg løper frem mot 18. Oktober er et ledd i formutviklinga. Å løpe konkurranser gir meg mye informasjon om mine sterke og svake sider; informasjon som jeg kan bruke til å justere den videre treninga frem mot målet. Erfaring gir det også – og erfaring kan man aldri få nok av!

Basert på treningsresultater siste ukene samt 5Km tiden fra Skiløpet (for to uker siden) så hadde jeg derfor målsetning om å passere målstreken etter ~45:50-46:00min. Slik beregnet jeg altså sluttiden: 5Km tiden fra Skiløpet (for 2uker siden) 22:19min x 2 + 1min. Da kom jeg til 45:38 (som tilsvarer 4:34min/km). Det anså jeg som litt for fort så jeg justerte altså tiden opp litt. Og rett før start sa jeg til Yngve (han som jeg alltid møter på OM) at målet var 46:00!  
Selve løpet
1Km: 4:17 – IDIOT! Ja men det føles jo lett da? Jeg gjentar: IDIOT! Sett på bremsen kjærring ellers bærer det ille av sted med deg!
2Km: 4:23 – sa jeg ikke at du skulle sette på bremsen?? Er du døv eller? Jada, jada, jeg jobber med saken – det tar bare litt tid skjønner du – det flyter jo så lett nedover her. Kjærring!
3Km: 4:27 – greit – jeg gir opp – du får bare vise at du er best når det SMELLER!!!!
4Km: 4:43 – hei Hege – hyggelig.... og ha det Hege....
5Km: ser på klokka men aner ikke hva jeg ser! Hæ – spurte han karen om tiden? Og svarte jeg virkelig: aner ikke? Ja jeg tror det.....
6Km: 4:47 – det er nå du skal vise at du er best når det smeller Silja – nå er det bare å holde stilen til mål – blir ikke noe fartsøkning og negativ splitt i år (heller) gitt!! Hei Siri – gønn på nå! Haaaaa deeeetttt Siri. Er det Ingrid Kristiansen som står der å heier på oss? Ja så sannelig det er det – huff hun gremmes sikkert over synet av en søkkvåt og sammensunket Silja! Æsj!
7Km: 4:46 – ja dette var jo særdeles moro du.... NOT! Jeg tror jeg like godt prøver å gjemme meg bak alle disse halvmaratonløperne jeg!
8Km: 4:32 – jøss, er det virkelig mulig å ta seg sammen altså? JA det er det, DU MÅ BARE GIDDE Å GJØRE DET! Ah, hold kjeft, jeg gidder ikke ta meg sammen før det er maks 1km igjen til mål ass! Og kanskje ikke da engang!
9Km: hva står det egentlig på klokka? Ser ikke en dritt lengre jo – salt svette i øynene – fytti det svir! Kjenner jeg alle disse folka som heier på meg? Ser jo ikke en dritt jo – jada vi har hørt det nå. Hei Lise Marit – og hei Line: måtte dere velge å stå akkurat her – her i skammens kanossagang?? men takk likevel ;-)
10Km: hø, burde vi ikke vært i mål nå strengt tatt?? Er det ikke 10Km vi løper a? Tydeligvis ikke – i år løper vi tydeligvis 10.3Km for Grete – ja ja, helt greit for meg det – men nå har jeg ikke mer svette å avgi så nå må jeg snart være ferdig. Endelig – og takk og farvel! Jeg må ha vann! Amen – ses kanskje igjen til neste år.

Tid i mål: 47:07 (passerte 10Km på 46:00 og konstaterer dermed at jeg er i rute). Og etter løpet har jeg drukket 2,5l væske og ikke tissa mer enn en liten skvett…. er det normalt eller svetter jeg ekstremt mye??

40 kommentarer:

  1. Takk for update. Moro. Hytteplanmila blir spennende. Hva er målet igjen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Målet er pers - som tilsier sub 44:49 (om jeg ikke husker helt feil så er det 44:49min som er persen min på mila).

      Slett
    2. Så bra :) Skal løpe Hytteplanmila selv, første gang. Får hente litt inspo herfra! Lykke til med all trening :)

      Slett
    3. Så gøy - første gang du løper hytteplanmila? Det blir så bra så ser du ;-) Lykke til med siste innspurt og masse lykke til på selve løpet - gi et lite hint etterpå da om hvordan det gikk ;-)

      Slett
    4. Takk for det! Jepp, skal jeg gjøre. Spesielt hvis det går bra;-) Vi snakkes:)

      Slett
  2. Gratulerer med vel gjennomført. Selvinstruksjoner må til når det røyner på;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! haha - ja i går åpna jeg alt for hardt og det føltes som jeg jogga siste halvdel (eller siste 6km) - da røyna det sikkelig på ja ;-) Hadde nok med å bare holde bena i gang!

      Slett
  3. ja, det er jammen ikke lett å ikke åpne for hardt! Men vi kommer til å ha stålkontroll under Hytteplanmila ;-)

    SvarSlett
  4. Første km på hytteplanmila plier å gå unna på ~4:00 - just saying ;-) Men joda: hytteplanmila har vi i vår hule hånd - er ikke redd for å åpne for hardt der ;-)

    SvarSlett
  5. Rart at Oslo Maraton-arrangørene kan stå for dette.
    Hvorfor lot de dette bare skje?
    Hva er poenget med å la samtlige deltagere få feil tid på resultatlistene?
    Da forsvinner jo nesten poenget bort med å arrangere løp.
    Det meste handler jo til syvende og sist om tid i forhold til løp.
    Det er det folk spør om: "Hva ble tida?", "Hva løp du på?"

    Når hele resultatlista er feil, kunne man jo like godt fjernet hele tidtagersystemet.
    Spørs om Oslo Maraton hadde opplevd deltagerrekord da.
    Arrangørene bør ta de som betaler for hele festen mer på alvor!

    SvarSlett
    Svar
    1. For å gjenta meg selv: vi som løpere kan pr i dag ikke forvente (eller stole på) at løypene er eksakte MED MINDRE DE ER KONTROLLMÅLT AV KONDIS; da vet vi med sikkerhet at de er nøyaktige - står det kontrollmålt av kondis så har du en garanti! Og OM er ikke et unntak fra regelen - det er mange løp hvor distansen ikke er eksakt - Sentrumsløpet for noen år tilbake var 200m for lang i følge flere GPS klokker og Menyløp på Sognsvann (5Km) i 2013 var ~500m for kort. Så, etter å ha deltatt på en del løp og opplevd både for korte og for lange løyper så har jeg lært at vi ikke kan forvente at arrangørene greier å konstruere løyper som er helt eksakte! Så, dessverre er dette noe vi som løpere lærer (the hard way) gjennom erfaring og som vi må ta høyde for!

      Personlig så har jeg alltid dette i bakhodet når jeg løper løp hvor jeg ikke har lest "kontrollmålt av kondis" på terminlista. Fordi jeg har lært!

      Jeg forstår godt at mange har forventninger til at løypene skal være så eksakte som mulig og jeg forstår at skuffelsen da blir stor når distansen viser seg å være feil! Så jeg forsøker ikke på noen måte å forsvare verken OM eller andre arrangører - jeg bare sier hva du og alle andre løpere må gjøre: dere må ta høyde for at distansen ikke alltid er riktige!!!

      Personlig så synes jeg OM har blitt en stor løpefest som dessverre virker som at har vokst litt utover kapasiteten til arrangøren de siste par årene. Det er synd! Det hadde vært kjekt om arrangementet hadde innfridd i forhold til riktig distanser, riktige tider (i fjor var det vel mye tull med tidene), mat på matstasjonene på maraton og minimalisering av køløping (da tenker jeg på at 10Km løperene tar igjen mange halvmaratonløpere som bidrar til å skape kaos). Folk betaler en rimelig høy startavgift og da føler jeg at løperene kan tillate seg å kreve litt....

      MEN, samtidig vet jeg at det ikke er lett å avvikle OM så det må nok sterkere krefter til om dette arrangementet skal kunne innfri folks forventninger!

      Slett
    2. Det er ikke lett å avvikle OM nei, men derfor må de hente inn ekspertise der det er nødvendig. Kontrollmålt løype utført av Kondis ville ha hevet kvaliteten på løpet.
      OM-arrangørene hadde ikke trengt å løfte en finger men kunne betalt for en kvalitetstjeneste fra Kondis.
      Men OM skulle kanskje spare inn penger også på det området?
      På samme måte som de kuttet ut t-skjorter til deltagerne og bare ga en "goodie"-bag full av reklame. Det eneste som var av kvalitet i denne bagen var det nok en gang Kondis som sto for, og siste utgave av Kondis-bladet. Tommel opp!
      Registrerer at det er mange som er skuffet over OM og gjennomføringen av 10 kilometer.
      Tipper OM stagnerer neste år fordi de vil miste deltagere som ikke vil melde seg på.

      Slett
    3. Jeg kan bare kvittere meg enig i absolutt alt du skriver!

      Og så må jeg legge til at (så vidt jeg vet) så er oppmåling av løyper i regi av kondis fortsatt noe som utføres av en frivillig person - gratis! Så gnien eller ei: har kunne OM helt klart gjort en henvendelse og sjekket ut mulighetene til å bruke kondis som kontrollmålere - absolutt! Men det er jo mulig det ligger noen "politiske" argumenter for at de har valgt som de har gjort, ikke vet jeg..... men her er det Heming skriver om saken på kondis: "Oslo Maraton er medlem av AIMS, den internasjonale organisasjonen for løpsarrangører. Det er derfor de som utsteder målesertifikater for løypene til Oslo Maraton og ikke Kondis. Kondis, som ellers kontrollmåler norske løyper, kan derfor ikke bekrefte om løypa er kontrollmålt eller ikke. Her må Oslo Maraton komme med en bekreftelse."

      Slett
  6. Gratulerer med vel gjennomført løp! Alltid moro å lese løpsrapporter.

    Når det gjeld lengden på løypa, er eg heilt enig i at kontrollmåling er det beste. Kondis gjer det i tillegg gratis! Det som er med GPS, er at den har ein feilmargin på 5-15 meter per punkt som blir logga. Dette gjeld både endomondo, garmin og dyre innmålingsinstrument. I tillegg blir satelittsignaler lett forstyrra av høge bygninger, trær, og dei fanger heller ikkje opp alle retningskift. GPS-målte lengder er dermed ei ca lengde. Sjølv i kontrollmålte løyper vil dei fleste springe lengre enn den strekninga som er kontrollmålt, rett og slett fordi ein ikkje får lagt seg i den optimale, uhindra linja. Gjer det noko i praksis? Nja, spesielt ikkje siden dette gjeld alle treningsturer ein logger med gps. Med mindre ein kun løper på tartan i den innerste bana:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk ;-)

      Ja - det er alltid slik at GPS-måling på egen klokke sjeldent blir eksakt - det avviker ofte litt og en viss feilmargin må man regne med! Men i forhold til 10Km distansen i OM i år så tror jeg dessverre ikke vi kan tilskrive feilen til GPS-klokke-målingene - det hersker nå liten tvil om at denne løypa var for lang!

      Jeg opplever forøvrig at noen GPS klokker måler mer nøyaktig enn andre og apper som Endomondo stoler jeg ikke på.... de er rett og slett ikke gode nok.

      Nuvel - løp du??

      Slett
    2. Nei, løypa i år var nok for lang, tenkte meir generelt på korleis gps fungerer. Synes tilbudet om kontrollmåling er supert! Var påmeldt halv, men dns pga seigliga hoftetrøbbel. Håper det kjem seg til Hytteplan:)

      Slett
    3. Hoftetrøbbel!? Det hørtes ikke bra ut! Er det hofteleddbøyerene eller? jeg har vonde hofteleddbøyere for tiden så jeg tøyer nå masse etter hver økt i håp om at det ikke skal ende med 5mnd redusert trening og mye vondt (been there....). Håper du får sving på hoftene så vi ses i løypa på Hytteplan ;-)

      Slett
  7. Hei Silja, gratulerer med nok en formtest etter plan, du vet virkelig hva du driver med:-)

    Jeg løp også 10 km i går (kun med klokke, ikke GPS) og synes siste km var SÅÅÅÅÅ lang. Jeg hadde regnet med å bruke maks 6.30 på siste km og brukte 2 min mer! Jeg har lest flere steder at løypa var for lang, så om jeg trekker fra litt tid for det + gåing/trangt i starten stemmer tiden bra med egen form for tiden. Uansett, en fin opplevelse!

    Stå på videre siste ukene, jeg er "dessverre" i Spania under Hytteplan, så forsøk på pers får det bli neste år:-)

    Hilsen
    .janickeløken

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Og selv gratulerer med gjennomført løp!! ;-)

      Vel, hva skal jeg si.... det er ikke vanskelig å beregne egen sluttid hvis man kjenner sin egen form og vet sånn cirka hvordan man pleier å løpe i en konkurranse. Så jeg pleier sjelden og aldri bomme med flere minutter (derimot helelr med et par sekunder... hehe).

      Jeg er forøvrig enig med deg: fin opplevelse! :-)

      Slett
  8. Flere har nå sammenlignet GPS-tracking fra klokka si med løypekartet fra Oslo Maraton, og dette viser at deltakerne i 10 km løp en omvei på flere hundre meter.
    Snakk om bommert! Hvordan kan dette skje?

    Er det de første i feltet som løp feil og så fulgte hele saueflokken etter?
    Glemte man å merke løypa godt nok? Eller har ikke arrangørene lest kartet godt nok når de la opp løypa? Skikkelig arrangør-tabbe er det uansett. Og fra før ble helmaraton utsatt med en halvtime fordi arrangørene ikke hadde sørget for tilstrekkelig med sperringer.

    Jeg forventer at Oslo Maraton kommer med en uttalelse etter at de har hatt evalueringsmøte i morgen. Foreløpig er det tyst som østers, men deltakerne fortjener en forklaring i løpet av mandag/tirsdag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vel – jeg vet ikke hva eller hvor det gikk galt, og slettes ikke hvorfor. Det er mulig folk tror at jeg er engasjert i arrangementet på noe vis – siden mange (anonyme) skribenter virker som de gjerne vil diskutere denne saken med meg i kommentarfeltet på bloggen min - men bare så vi har det klart: jeg vet ikke mer enn dere, og jeg har forøvrig ingenting med arrangementet OM å gjøre (heldigvis)!

      Så, når det er sagt så har jeg observert at vi har løpt en sløyfe på ca 400m som ikke står inntegner på løypekartet. Det betyr, fra mine beregninger, at vi dermed har løpt ca 250-300m for mye FORUTSATT AT LØYPEKARTET SOM LIGGER UTE PÅ NETT ER FASITEN (det vet vi jo ikke – det er det bare arrangøren som vet)! Så forklaringen kan være så enkel men det er slettes ikke sikkert – det blir jo foreløpig bare spekulasjoner fra vår side basert på observasjoner!

      Så det skal altså avholdes et evalueringsmøte i morgen sier du? Ja – da vet du tydeligvis mer enn meg så da får vi bare vente å se om det kommer noen uttalelser fra arrangøren....:-)

      Slett
  9. Hei Silja. Gøy og se deg underveis og å heie på deg! Klart jeg måtte stå sammen med disse gærningene, her var det ikke mye skam og rødming å hente over "usømmelig oppførsel", nei :) Line

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for heiing Line! KJEMPEGØY å se deg da det røyna på mot slutten! Jeg var ikke egentlig i stand til å ta meg sammen på slutten (ei heller var det særlig viktig for meg...) men det hjalp å se et kjent fjes ;-) Det fikk meg opp bakken!!! Håper vi ses igjen snart - Oslos bratteste på lørdag?? Guttungen er sjuk og jeg føler meg slettes ikke pigg selv akkurat nå - men det er jo lenge til lørdag.... så jeg har ikke mista håpet om en ny lue til kolleksjonen min! ;-)

      Slett
  10. Skulle ønske jeg kunne være flere steder på en gang. Digger jo både å trene og å reise. Er i Panama, Sør Amerika til helga, løpe 5 km. Helga deretter blir det halv maraton i New York. Hjelp! Hadde vært artig med trening i Oslos Bratteste med deg, Janne og Tor Arne til våren. Jeg er god på å huske og minner dere på det!

    Jfr 10 km i Oslo, hadde blitt rasende selv og følt meg lurt trill rundt mht at distansen var lengre enn annonsert. Så at mange også måtte løpe latterlig mye sikksakk og i kø pga krasj med bakkroppen i halvmaraton. Du tok dette rimelig greit, synes jeg. Håper de kjører løpene over to dager neste år. Evt starter løpene tidligere. I enkelte land hvor jeg reiser starter gjerne løpene kl 6 -7 på morgenen. Men det er også pga varmen mange steder...

    Du er tydeligvis i rute mht Hytteplan :) Line

    SvarSlett
    Svar
    1. OJ, du altså ;-) Du fyker jo rundt så det er umulig å holde styr på deg ;-)))) KOS deg! Og ja: vi må få til noen treningsøkter sammen!

      Vel, personlig så er jeg mer opptatt av "å gjøre det jeg skal gjøre" og så lenge jeg løp 10Km slik jeg skulle og på den tiden jeg skulle så bryr jeg meg ikke så mye om at løypa var for lang! Generelt er det tross alt MYE bedre med for langt enn for kort løype – selv om jeg selvsagt i likhet med alle andre foretrekker at løypa er så nøyaktig som mulig!

      10 for grete var for meg en formtest men hadde jeg hatt distansepers som mål, samt også løpt i en fart gjennom hele løpet som hadde tilsvart pers i en riktig målt løype – ja så hadde kanskje også jeg blitt skuffa om løypa ikke var riktig målt. Skuffa fordi jeg gjerne ville visst eksakt tiden jeg løp på og hvor mye jeg persa med. Ikke skuffa fordi jeg står på en liste ”med feil tid”. Skjønner hva jeg mener? Det er ikke viktig for meg å ha et bevis på hvor fort jeg løp men det er alltid morsomt å vite eksakt hvor fort man har løpt.... ;-)

      Slett
    2. Vel, i sosiale sammenhenger så er folk skapt slik at de er veldig opptatt av og ser seg blinde på tidene på resultatlista - selvom de er helt feil. De gidder ikke å høre på fakta og de som forteller at løypa var for lang. Forsøker man å fortelle dette, så blir det bare tolket som bortforklaring på de dårlige tidene som er registrert :) Folk foretrekker heller å forholde seg til feilaktige tider.

      Slett
    3. Jeg skjønner hva du sier men helt ærlig: er det virkelig dette som er viktig??? Er det så viktig hva folk tenker og tror? Er det virkelig viktigere hva folk tror enn hva du selv vet??

      Jeg løp 10 for grete på 47:05 og jeg vet at jeg løp mila på ganske nøyaktig 46min - som var målet mitt. Dette vet jeg og hva andre måtte tenke og tro bryr meg midt i knehasen. Det faktum at jeg har poengter distansen i blant annet bloggen min er som ren saksopplysning. Hvis folk vil betvile noe - be my guest - I dont give a shit ;-) Jeg kjenner min egen kapasitet og det er det som er viktig for meg. Hvis noen betviler min kapasitet så får de bare vente til neste episode så kan jeg fint bevise det i en løype som er kontrollmålt av Kondis - nada problem :-) Amen, over og ut, jeg er for lengst ferdig med OM og på full fart videre mot nye høyder! :-)

      Slett
    4. Så jeg foreslår altså følgende: til alle som føler at de må bevise noe for andre enn seg selv - still opp i en kontrollmålt løype og lever vare - så trenger du ikke bekymre deg mer for hva folk tenker og tror ;-)

      personlig føler jeg kun behov for å bevise noe overfor meg selv, men siden jeg løper med startnummer og dermed kommer på en resultatliste så inviterer jeg herved alle som på noen måte måtte betvile min kapasitet om å gå inn å sjekke tiden min neste gang jeg løper en kontrollmålt løype ;-)

      Slett
  11. FOR LANG MIL I OSLO MARAON, skriver OsloBy i kveld.

    Oslo Maraton hevder at løypene var nøye kontrollmålt før start.

    "-Vi skjønner ikke hva som kan ha vært galt, løypene var nøye kontrollmålt før start. Nå er vi ute og kontrollmåler igjen", sier markeds- & kommunikasjonssjefen i Oslo Maraton.

    "- Nå er vi ute og kontrollerer igjen, sa han i 17-tiden. – Det er noe som er galt med ti kilometeren.

    - Hva med halvmaraton?

    - Den er korrekt.

    - Sikkert?

    - Ja. Den er kontrollmålt igjen, så det er det ikke tvil om. Ti-kilometeren vet vi var for lang, hvor mye for lange vet vi ennå ikke. Vi kommer tilbake så fort vi vet mer", sier Marsteinstredet.

    Avisen skriver:
    "Dessuten blir det fort noen meter ekstra med sikksakkløping når du tar igjen løpere, og det gjorde mange av de som løp ti kilometer, de tok igjen løpere som var ute og slet på halvmaraton.

    Men 400 meter sikksakk høres mye ut..."

    LINK:
    http://www.osloby.no/oslomaraton/For-lang-mil-i-Oslo-Maraton-7715757.html

    SvarSlett
    Svar
    1. hahahaha jeg kneggler ;-) Er vi ikke ferdig med denne saken ennå?? :-) OMG!

      Vel, jeg har jo hele tiden sagt at løypa var for lang: jeg trengte ikke få bekreftet dette av arrangøren - men alle som måtte ha tvilt på mine og andres påstander om løypelengden samt alle som har grått sine modige tårer i fortvilelse over at de står på en liste med "feil tid", de finner kanskje sjelefred og får tilbake nattesøvnen etter å ha lest dette?! ;-)

      Slett
    2. Blir morsomt å høre hvor mye for lang de sier at løypa var - det blir vel det neste som postes i kommentarfeltet her tenker jeg ;-)

      Slett
    3. 150m for lang mil ja.... hahahahahaha, nå ser jeg for meg at det kommer en strøm med ville protseter fra folk som mener at løypa minst var 300m for lang ;-) Min GPS påsto 250m for lang - og jeg har selvsagt helt rett - så de kunne jo bare ha spurt meg ;-)

      Slett
    4. Haha, løypesjefen har vært alene og løpt 10 kilometertraseen, og fikk som eneste løper "bare" 150 meter for mye. Er det sånn Oslo Maraton kontrollmåler løypene?
      Da er ikke jeg med neste år :)

      Slett
    5. Jeg vet ikke hvordan de kontrollmålte løypene i forkant av selve arrangementet men de har i alle fall ikke benyttet seg av KONDIS til å kontrollmåle løypene - det er det eneste jeg vet! Som tidligere sagt så kan man ikke ta for god fisk at løyper som påstås å være kontrollmåle faktisk er kontrollmålte etter boka - jessheimmila som gikk i august er vel et godt eksempel på ei mil som slettes ikke var lang nok.... så mitt råd er: sjekk om løypene er kontrollmålte av kondis og velg løp som holder mål om du ikke vil løpe litt for langt eller litt for kort!!

      Slett
  12. Spørs hvor løypesjefen har løpt.
    Hvis han har fulgt Oslo Maraton sine løypekart, så har han løpt en kortere løype enn alle som løp 10 kilometer på lørdag - for mosjonistene har løp en annen trasè mellom 1 og 2km.
    Det er bare å sjekke løypa som GPS'n har tracka opp mot løypekartet på Oslo Maraton's nettside, så ser man forskjellen. Og den utgjør rundt 300-400 meter.
    Saken er nå den mest leste på Aftenposten, så mange er opptatt av dette :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vel - dette vet jeg faktisk svaret på: løypesjefen har løpt i samme trassè i dag som det vi løp på lørdag - det kan jeg bekrefte! Så det trenger du ikke bekymre deg for!

      Og ang det du skriver om at forskjellen utgjør 3-400m så er jeg enig i at sløyfa som vi løp utgjorde ca400m, men så må du korrigere i forhold til det strekket som vi skulle ha løpt (ned Myntgata) som er tilsvarende lang som det vi løp ned Rådhusgata (ca 100m) og da utgjør ikke den totale feilløpinga mer enn maks 300m - enig?

      ja - det er etter min mening veldig besyndelig at folk er mer opptatt av 10km løypa i OM enn sulterammende barn i afrika og mennsker på flukt......! men det er nå min mening!

      Slett
    2. Han løp alene, så det er det ingen som vet :)
      Joda, tror på at samme trassê er løpt.
      At dette er mest leste sak skyldes nok at dette er en øyeblikkssak som raskt vil forsvinne fra nyhetesbildet igjen. Folk er nok opptatt av litt av hvert, både stort og smått :)

      Slett
    3. haha - godt poeng ;-) Men jeg har sett gps fila hans så du kan stole på at jeg snakker sant ;-)
      Ja du har nok rett - det er en øyeblikkssak som jeg håper at snart må være over (ellers må jeg snart stenge kommenarfeltet mitt...) - jeg mener 150m eller 300m for langt er strengt tatt ikke en nyhetssak - eller er det meg det er noe feil med??? :-) Nei - OM fortjener kritikk og det har de fått og så får vi håpe de har sakene mer på stell til neste år! Amen!

      Slett
  13. - Best når det smeller -
    , høres ut som en glimrende kvalitet jeg skal prøve å ta til meg.
    Deillig å lese en løperapport med sprekk og fart - og overvinnelse, - også fniser jeg litt til de løypelengdedebatten, som jeg selvfølgelig stiller meg helt på siden av siden det påstås at halv var korrekt. Er de nå virkelig helt sikker - kunne godt tenkt meg å skrelle av noen minutter på tida slik at formen framstår bedre og jobben framover lettere. Ca 1000m ville vært passende.

    Gleder meg å høre at du er i rute og det skal bli spennende å lese rapporten fra Hyttemila!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi to - best når det smeller :-)

      Slett