søndag 10. august 2014

Trimming uke 32 – det ruller bokstavlig talt videre!

Jepp – det ruller videre og det går kun en vei: oppover! :-)

Mandag:
Tirsdag: Sellanrå Opp (offisiell tid: 24:48min)
Onsdag: Sognsvann Rundt Medsols (tid: 14:33)
Torsdag:
Fredag: 3.7Km rolig jogg på sti
Lørdag: 10.4Km rolig stiløping + 43Km sykkel på kvelden (90min)
Søndag: kombiøkt:15.3Km rolig rulleski (67min) etterfulgt av Wyllerløypa opp (26:27min)
Antall armhevinger denne uka: 229


Passe variert uke... men er det noe poeng i å trene så variert spør du kanskje??!

Hvis man skal ha progresjon og hvis man skal bli bedre i en gren så må man øve spesifikt – det var ikke akkurat noen stor nyhet var det vel? Spørsmålet er bare: hvor mye må man øve? Svar: det er selvsagt individuelt. Jo flere disipliner man øver på jo vanskeligere blir det å greie å øve tilstrekkelig på alle disiplinene slik at man blir god i alle disiplinene. For en ting er at døgnet har et begrenset antall timer hvorav de fleste av oss også må jobbe litt.... en annen ting er behovet for restitusjon!

Recharge ja :-)
For meg er nemlig tid til god restitusjon mellom øktene vel så begrensende, og noen ganger så er det nettopp hensynet til restitusjon som er festbremsen. Noen dager har jeg faktisk tid til å trene men jeg må sette meg selv på innbyttebenken fordi jeg kjenner at kroppen trenger hvile. Det føles ikke alltid like godt å erkjenne men det er jo en kjensgjerning at det som skjer mellom øktene er vel så viktig for å få effekt av treningsarbeidet. Og skal man sjonglere med 3-4 disipliner som hver krever at man øver minst 2-4 ganger per uke – ja da kan man ikke ”sløse bort” en dag eller to i uka til restitusjon.
Så konklusjonen blir dermed: jeg kan ikke prioritere alle aktiviteter hver uke og noen aktiviteter blir mer holdt ved like enn øvd på. Rulleski for eksempel er en slik aktivitet – jeg øver ikke på rulleski for å bli bedre på rulleski men jeg forsøker å holde liv i aktiviteten rulleski fordi det er gøy, bra trening (særlig for overkroppen og armene som ellers blir lite brukt) og fordi jeg håper at det skal gi meg et lite forsprang når snøen kommer. Svømming er en annen aktivitet som må lide litt i min verden. Jeg forsøker å få til en gang pr uke men også her må jeg innse at jeg som oftest kommer til kort og at det blir mer ”vanntilvenning” enn trening når jeg først plumper uti med våtdrakta. Så det blir nødvendigvis også veldig sesongbetont trening for min del – jeg greier ikke øve tilstrekkelig på alt og jeg greier slettes ikke øve på alt gjennom hele året. Og for meg så er det helt greit! Jeg har det nemlig gøy med aktivitetene underveis og det er viktigst for meg! Nemlig! :-)

Så – det er fint å kunne trene variert og jeg digger allsidighet, men jeg må likevel innse at det er vanskelig (om ikke umulig) å holde alle hjulene i gang samtidig.... og kanskje er det like greit!!? Hvordan er det med deg? Greier du å trene
tusen ting året rundt? Eller blir det som med meg: litt ekstra om sommeren og litt mindre ellers i året??

6 kommentarer:

  1. 26:27 er jo en god tid opp Wyllerløypa. Ny pers eller? :)
    Hvilke partier greide du å jogge siden du fikk den tiden?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har vel deltatt to ganger på Oslos Bratteste - begge gangene hadde jeg ligget syk uka før (forkjøla) og var syk på selve løpet - så tidene fra disse årene er dårlige(!!) (27:xx og 29:xx). Til eksempel så gikk jeg opp Wyller i sommer - jeg løp ikke en eneste meter! (det var da jeg hadde løpeforbud) og brukte lik tid som i konkurransen i 2012 (~29:30).... så det sier jo litt. På trening i fjor sommer samt i går har jeg "løpt" på 26-tallet - så treningstidene sier mer enn konkurranse-resultatene ;-) Jeg løper svært lite: løper i hovedsak der det går nedover - så jeg må skjerpe meg - øve mer rett og slett! ;-)

      Slett
  2. Jeg må bare bli flinkere til å trene. Punktum. :oP

    SvarSlett
    Svar
    1. Alt til sin tid TOne! Man skulle kanskje ikke tro det men jeg parkerte løpeskoene i 2003 og trente fint lite mellom 2003-2009 - jeg prioriterte doktorgrad etc. Så kom det nye tider og jeg gjenopptok treninga og tripla dosen! SÅ det jeg mener å si er: ikke stress men juster treninga etter livet!! Det er aldri for sent å starte "på'n igjen!" og det er sjeldent feil å ta roe ned på treninga når resten av livet tar stor plass! Ps. det ser ut som du er igang igjen nå Tone - bare ta det pent og rolig så går det nok rette veien ;-) tvi tvi

      Slett
  3. Veldig ofte når jeg har skrevet kommentar på bloggen din har de blitt borte? Akkja, jeg prøver igjen:-) Skulle bare si noe om at jeg ikke synes det er viktig å bli så mye bedre hele tiden. Altså, det er morsomt å bli bedre, men også fint å gjøre ulike ting uten å tenke på å skulle bli bedre...og bare kose seg mens man gjør det man hr lyst til...og det ser det ut som du gjør. Rulleski ser forresten skummelt ut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Huffda - er det derfor det er så lite kommentarer for tiden? Jeg som trodde jeg var blitt upopulær - LOL ;-) Neida, spøk til side:jeg er helt enig med deg! Det er motiverende å bli bedre, kjenne at man blir sterkere, får mer overskudd, orker mer, løper fortere etc etc men i bunn og grunn så er det gleden over å være i stand til å kunne gjøre alle disse tingene som står høyest hos meg! Og mange ganger når jeg leser diverse som har med trening å gjøre så føler jeg dessverre at mye av det jeg leser handler minimalt om glede.... og det finner jeg både trist og interessant: for hvorfor er det slik? Er mange tvangsdrevet i sin trening??? Har jaget etter status, bekreftelser fra omverden, og evig forbedrings og hevelsesbehov tatt helt overhånd??

      Slett