onsdag 6. august 2014

Statusoppgradering: under opptrening! Formtest!

Jepp – jeg tror jeg har rykket opp fra kategorien ”skadet” til ”under opptrening”. Jeg tar det fortsatt veldig rolig – pusher, stresser og maser ikke! Løper korte økter og har fortsatt fokus på alternativ trening og god restitusjon.
I am ready!
Ofte får man beskjed om at det er greit ”å trene til smerte”. Og det betyr altså at man kan trene så fremt man ikke har vondt. Kjenner man at det gjør vondt underveis i en økt så skal man stoppe! Kjenner man at man får vondt etter en økt – ja så vet man at økta man gjennomførte var i meste laget og da må man gjerne redusere belastningen litt på neste økt.

Siden det kan være vanskelig å vite hvor mye belastning man kan tåle når man er under opptrening så liker jeg å starte veldig forsiktig og øker belastningen gradvis. På den måten har jeg god kontroll. Likevel, selv om man er systematisk og tar ting gradvis så er det ingen garanti for at man lykkes! Noen ganger går det tre skritt frem og to tilbake – sånn er det bare – så det er jeg mentalt forberedt på at kan skje meg også. Likevel, hvis man tar det gradvis, gjør ting litt systematisk, ikke forsøker seg på noen snarveier, ikke lurer seg selv eller forsøker seg på sjumilssteg – ja så tror jeg sannsynligheten for å lykkes er større. Jeg har også en tommelfingerregel jeg følger: litt smerte/irritasjon som følge av en økt som forsvinner i løpet av natten er greit og behøver ikke bety krise-krise. Så hvis man irriterer skaden litt så behøver det altså ikke å bety katastrofe, og man kan forsøke å trene igjen et par dager senere (og da kan man også vurdere å gå ned litt på belastningen om man er litt usikker).
Viktig: denne regelen må selvsagt ses i sammenheng med hvilken type skade man har! Irriterer man derimot så mye at smerten sitter i i flere dager – ja da bør man se de røde varsellampene lyse, tenke seg litt om og vurdere neste økt.

Så langt i opptreninga har jeg ikke hatt vondt i leggbenet ved løping og heller ikke etterpå
– så hvis det fortsetter slik så skal jeg ikke klage!!!
Sellanrå Opp. FOTO: Heming Leira (kondis.no)
Når jeg starter opptrening etter et avbrekk så liker jeg å kjøre en formtest. Så i dag tok jeg formtesten med å løp en runde på Sognsvann Rundt Medsols (3258m). Det skulle være full gass men siden jeg deltok på Sellanrå Opp i går så følte jeg at jeg manglet femte-giret i dag – jeg var litt tung i baken rett og slett (føltes det som!) ;-) Tiden ble uansett ganske som forventet – 14:33 – så testen bød ikke på de største overraskelsene – og det er jo veldig greit!
Dagens røde pulskurve
I midten av mai løp jeg SRM på 13:54 – så i rene tall så har jeg altså blitt 39sek tregere på 3258m av å ikke løpe på fire uker.... om det er mye vet jeg ikke men derimot vet jeg at jeg ikke trenger så veldig mange uker før jeg kan pynte litt på elendigheta! Amen :-)

2 kommentarer:

  1. Lykke til med videre opptrening!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk ;-) Alltid spennende og nervepirrende å være "under opptrening" ;-)

      Slett