fredag 1. august 2014

Moro med ny PB på Bogstad Treningstriatlon!

Jeg skal ikke påstå at leggen er friskmeldt. Ei heller skal jeg påstå at jeg er i gang med løpetreninga igjen. Det jeg derimot kan påstå er at leggbeinet så langt har bestått løpetestene. Søndag testa jeg leggen og løpeformen første gang: da jogga jeg 4km sammenhengende – og jeg trodde jeg skulle daue – 6:30-fart i 4Km var regelrett deprimerende vondt! Det positive var dog at leggbeinet føltes bra – og det er jo utvilsomt viktigst! Tirsdag transportjogga jeg 2x2,7km, og onsdag kveld testa jeg leggen på en joggetur rundt Sognsvann (3258m) – dette gikk også veldig fint – ingen smerte i leggbeinet verken underveis eller etterpå.
Har blitt mest sykling siste tiden ja.... ;-)
Onsdag kveld gikk det også opp for meg at jeg hadde barnefri torsdag kveld og da sjekket jeg sporen straks om det var treningstriatlon på Bogstad denne torsdagen – og det var det! For en barnefri kveld må som kjent øremerkes til trening – sånn er det bare! Og det som er så bra med denne treninga er at man ikke må ta alle tre disiplinene. Man kan fint delta selv om man (av ulike årsaker) ønsker å stå av etter svømme eller sykkeletappen. Så med en kropp som ikke hadde løp siden 28 Juni så passet helt perfekt for meg å bare svømme og sykle.
Så tanken var altså å droppe løpinga.... men du vet: engang løper – alltid løper! :-)

Usikker på form (og legg) som jeg var så bestemte jeg meg uansett for å ta en disiplin av gangen: hvis jeg ikke var helt daukjørt etter svømminga så skulle jeg begi meg ut på syklinga – og hvis jeg ikke var daukjørt etter syklinga så skulle jeg begi meg ut på løp – og hvis leggen føltes fin på løp så skulle jeg gjennomføre hele distansen. Og, sist men ikke minst: hvis jeg forlot T2 etter mindre enn 50min – ja så skulle jeg gå for ny bestenotering! Jeg mener – skada eller ei: det er som kjent viktig å sette seg mål – ikke sant? Min bestenotering på Bogstad var 1:15:02 – så jeg beregnet altså 25min på løpinga – en tid jeg anså som realistisk tiltross for manglende løpetrening siste ukene. At løpinga kom til å bli hard var jeg klar over – derfor var jeg kjempelykkelig da jeg forlot T2 etter 48:02min – det betød nemlig at jeg i verste fall kunne bruke hele 27min på løpinga og likevel greie pers.

Jeg tok det derfor pent ut fra T2. Jeg var nemlig fast bestemt på at leggen skulle være i fokus og at jeg ikke skulle presse for å avansere i feltet. Jeg skulle kjenne etter og ikke stresse. Jeg hadde dessuten god tid i forholdt til å nå målet mitt om sub 1:15:02.
Dette er fra treningstri 19 juni - før jeg ble skada - da løp jeg på 22:46min
Å løpe igjen føltes rart – jeg hadde ingen (og da mener jeg ingen) formening om farten. Det var bare helt merkelig men etter fire uker uten løping så hadde jeg bare ingen som helst formening om det gikk fort eller sakte: løp jeg i 6:00-fart eller 4:30 liksom? Jeg hadde ingen anelse..... null fartsfølelse! Så da klokka pep for nest siste gang og det gjensto cirka 1Km så måtte jeg bare ta en titt: klokka viste at jeg hadde løpt foregående kilometeren på 4:50min og at totaltiden var 1:07. Litt rask hoderegning og jeg forsto at det kom til å holde til PB med gooood margin. Så der jeg normalt ville tatt en siste langspurt så valgte jeg å ikke spurte denne torsdagen. Tiden i mål ble 1:12:02 og pers med 3min. Det er jeg grisefornøyd med – jeg hadde jo ikke tenkt å perse såååå mye liksom – jeg skulle jo bare under 1:15 jeg. Og 24min på løpinga er jeg også veldig godt fornøyd med forholdene tatt i betraktning.
Beviset - jeg er nummer 26 på startlista
Så – jeg kan ikke annet enn konkludere med at løpeavbrekket har gjort meg til en bedre syklist og at avbrekket har endret løpeformen fra ”utmerket” til ”kan definitivt bli bedre”! Så nå håper jeg bare at leggen snart er friskmeldt og at jeg kan ta fatt på prosjekt ”mil-pers”.

12 kommentarer:

  1. Så gøy! :)
    Og gratulerer med pers!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Det var kjempegøy å være med og enda mer gøy å sette pers :-) Morsomt å kunne få noe positivt ut av en skadeperiode....!

      Slett
  2. Gratulerer, kjempebra! Da er det bare å se framover. Er det Hytteplanmila som skal gi 10k-pers eller? Jeg har samme plan. Hvor fort har du tenkt å løpe?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk ;-) Det vær kjempemoro å perse med 3min på en dag hvor jeg løp minuttet under pari.... da snakker vi fin bonus og god uttelling for å ha vært skada og ikke løpt på en måned! Viktig å ta med seg alle gleder i livet ;-) hehe

      Når jeg skal perse og hvor fort jeg skal løpe? Svar: vi får se! En ting er å booste formen over noen uker når man allerede er i normal trening - men jeg må altså første komme tilbake i normal løpetrening igjen (dvs. 30-40Km i uka) før jeg kan begynne å tenke oppkjøring mot pers. SÅ jeg tenker at Hytteplanmila kanskje kan gå - da har jeg relativt god tid til både å komme tilbake i normal trening igjen (uten å stresse) samt også spisse formen litt.... og hvor fort jeg skal løpe? Vel, persen min er 44:xx (jeg husker ikke nøyaktig men vi snakker høy 44) så jeg skal altså prøve å løpe raskere enn det ;-)

      Slett
  3. Så utrolig her. Jeg synes nesten godføelsen kom gjennom PC-skjermen og helt hit. Du er herlig Silja. Jeg digger innstillingen din, og at det ble PB med det utgangspunktet er jo bare rått.

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe, ja jeg er veldig godt fornøye med ny PB - særlig fordi det var på sykkel at jeg forbedret meg (jeg løp jo over ett minutt saktere enn før jeg ble skada). Så halleluja for alternativ trening sier jeg bare, hehe ;-)

      Slett
  4. Har drevet med litt motbakketrening denne uka og prøvde meg blant annet på Wyllerløypa.
    Utrolig bratt! Særlig den første delen.

    Prøvde å finne ut stigningsgraden, men det oppgis så langt jeg kan se bare et snitt på deler av løypa. Den første kneika må jo minst var 40 grader bratt. Fatter ikke at noen greier å "løpe" akkurat her :)

    Må si det føles godt å komme på toppen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra ;-) Jeg har kun gått opp Wyller en gang i sommer så det er vel snart på tide å teste bakken igjen.... sukker - det var dette med å få tid til alt da! ;-)

      Jeg vet ikke stignings% på bakken men det kan saktens føles som om bakken har minst 40% stigning - hehe. Jeg fatter heller ikke hvordan noen kan løpe hele veien opp - jeg har mer enn nok med å gå!

      Slett
    2. Det føles ikke bare som 40% - det ser sånn ut også ;)

      Oslos Bratteste burde hatt med det bratteste stigningstallet på sin hjemmeside.

      Forøvrig knall med Vaffelboden på toppen av bakken!

      Slett
  5. Så kult! Gratulerer :) får jeg se ditt blide åsyn ved Sognsvann på lørdag?

    SvarSlett
  6. Raddis-avisen Dagbladet mener det er en seier for idretten at løpere må betale lisens til Norges Friidrettsforbund.

    Dagbladet går i rette med Kondis og kaller det saklig nok et "menighetsblad".
    De som er i mot lisens på mosjonsløp kaller Dagbladet for en "sekt" (!)

    Dagbladet omtaler dette slik sosialistiske partier ville ha uttalt seg:
    "Som skatt til et fellesskap med formål å styrke løping, bør lisensen derfor betales med glede"

    Dagbladet er ikke snaue - de påstår at de som er i mot løpelisensen nærmest "motarbeider løperglede" her til lands!
    Avisen skriver: "Da framstår kanskje ikke denne aksjonen; som har presset lisensen ned til en femtilapp, som noe imponerende bidrag for å fremme løperglede Norge rundt".
    Tydeligvis vet Dagbladet ingenting om f.eks. arrangørene bak Sognsvann Rundt Medsols og all løperglede de sprer hver eneste uke!

    Dagbladet ymter frem at det er KUN Norges Friidrettsforbund som har løftet frem løpesporten.
    "Det er den organiserte idretten som har løftet Norge fram som sportsnasjon", skriver avisen.

    Her er link til den meningsløse Dagblad-artikkelen:

    http://www.dagbladet.no/2014/08/06/sport/friidrett/mosjonslop/startavgift/skala_opp/34637490/

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja - jeg var ikke sikker på om jeg skulle le eller gråte da jeg leste dette.... Det er ille om personen faktisk mener det han skriver - og hvis det er ment ironisk så må jeg si at jeg ikke helt falt for den ironien!

      Det eneste positive med dette utspillet er jo at folk blir opprørte av å lese det (det fremgår jo i kommentarfeltet til artikkelen). For hvis mosjonistene blir opprørte og det igjen medfører at mosjonistene begynner å reagere så tjener kanskje vi som ønsker å bli kvitt lisensen på dette utspillet. Jeg ønsker jo å sette press på klubbene slik at de tar til motmæle på neste ting og får fjernet lisensen - og mitt eneste virkemiddel, for å sette press på klubbene, er å boikotte lisensløp. Saken er bare at det ikke nytter om jeg alene boikotter - vi må være MANGE! Så hvis denne saken får flere mosjonsløpere til å reagere og ta ansvar i form av boikot av lisensløp - ja så er det som sagt det eneste positive jeg kan se ved denne artikkelen!

      Slett