onsdag 13. august 2014

Milpers i sikte!

Nå er det i underkant av 10 uker til Hytteplanmila. Og her er min tentative løpsplan som skal få meg i form til ny PB på mila den 18. Oktober. For å være helt ærlig så har jeg ikke helt trua på ny PB i år – men jeg vet at det kun er mentalt. Jeg føler nemlig ikke at jeg har tenninga som skal til – jeg er ikke sulten akkurat nå.... hvorfor? Vet ikke – sikkert bare noe forbigående som garantert er rotet i at jeg nettopp har hatt et løpeavbrekk og fordi det dermed føles tungt å komme i gang igjen. Sikkert også mye fordi jeg nettopp har begynt i ny jobb og hodet mitt er okkupert med nye arbeidsoppgaver og jeg er opptatt med å falle på plass i nye rutiner og hverdagsoppgaver. Summen av alt dette er at jeg føler meg sliten og tung – og det gir ikke akkurat grobunn for religiøse vyer om milpers..... sukk!
Hytteplanmila 2012 - da ble det pers med tiden 45:33min
Det jeg derimot med sikkerhet vet er følgende: skal jeg perse så må jeg ha det mentale med meg – ellers går det ikke. Videre vet jeg også at den rette mentale innstillinga kan komme – hvis jeg bare gir det litt tid. Og 10 uker – det burde være mer enn tid god nok for å få blod på tann....

Tentativ løpsplan

Uke 33: SRM (en runde)
Uke 34: SRM (to runder kontrollert på terskel; sone 3)
Uke 35: SRM (to eller tre runder kontrollert på terskel; sone 3)
Uke 36: Sørkedalsløpet (11Km terrengløp) og/eller 5Km i Drammensmaraton
Uke 37: Gaupekollen Opp (2.7Km motbakkeløp)
Uke 38: 10 for Grete (en slags formtest)*
Uke 39: Oslos Bratteste (2.7Km motbakkeløp)
Uke 40: SRM (? ser an litt)
Uke 41: Skjennungstua Opp (5.6Km motbakkeløp) hvis jeg finner en barnevakt.... alternativt: 5Km på Nøklevann Rundt
Uke 42: grande finale Hytteplanmila
*jeg er fortsatt mot engangslisensen og løper kun fordi jeg vant startplass i OM!
Målgang Hytteplanmila 2013 - ny pers: 44:49min
Dette er konkurranseplanen – de skikkelig harde hardøktene (med unntak av  SRM de to neste ukene hvor jeg planlegger å løpe kontrollert i sone 3). Resten av treningsplanen har jeg ikke spikra enda – så det får vi komme tilbake til. Så det blir altså ikke noe hvilehjem fremover – det er sikkert og visst! Og jeg er fullstendig klar over at dette er et høy-risikprosjekt. For jeg kjenner kroppen min og vet at den fort kan kollapse når intensiteten på øktene skrus opp: immunforsvaret svekkes ved (for mye) hard trening og jeg blir fort sjuk! Så her gjelder det å la fornuften gå av med seieren til enhver tid, sørge for nok mat og søvn, god restitusjon, lytte til kroppen osv osv. Så det er godt mulig at jeg må revurdere underveis og bytte ut en konkurranse (eller to) til fordel for feks. sone 3 økter på SRM; vi får se.

Andre forutsetninger for pers 18 Oktober er at 1) leggen tåler belastningen fremover 2) kroppen må respondere på treningsarbeidet og 3) jeg må holde meg frisk og skadefri!

I fjor greide jeg å forbedre tiden på 10Km fra 48:21min til 44:49min på seks uker (det kan du lese om HER) – i år har jeg nesten 10 uker på å komme i form – så det er mulig.... Om jeg har troa eller ei: jeg må bare bestemme meg og gå 110% inn for oppgaven – det er altså ene og alene det det handler om: commitment
– commit and stick to the plan!

Og så til de av dere som har giddet å lese hele blogginnlegget og som ikke allerede er medlem i KONDIS: jeg har vunnet to medlemskap som jeg herved gir bort til DEG hvis du vil ha! Meld din interesse i kommentarfeltet så ser vi hvordan vi gjør det: blir det mange som vil ha så kjører vi loddtrekning!

27 kommentarer:

  1. Svar
    1. Det er notert ;-) Det blir nok loddtrekning

      Slett
  2. Melder min interesse! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er notert ;-) Det blir nok loddtrekning

      Slett
  3. Jeg vil gjerne bli Kondis medlem :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er notert ;-) Det blir nok loddtrekning

      Slett
  4. Lykke til med perseforsøk - jeg går også for pers på Hytteplanmila, under 45 min, så kanskje vi ses ved målgangen ;-).

    SvarSlett
    Svar
    1. Sub45 på mila fikser du lett som en plett Arlina! ;-)

      Slett
    2. Forresten vet du noe om 5km'en under Drammensmaratonen? Har tenkt på det selv (passer bra til oppkjøring mot Oslo halvmaraton), men finner lite info om den. Vet du om løypa er relativt flat?

      Slett
    3. Nei det vet jeg ikke.... men det vil overraske meg om den IKKE er relativt flat: vi snakker Drammen liksom... ;-) Går løypa langs elva så må den være flat og går den over elva så må man kanskje løpe over to bruer (frem og tilbake) - men som sagt så vet jeg ikke!!!

      Slett
    4. ja, håper det går langs elva - jeg er ikke i motbakke-modus akkurat nå :-P

      Slett
  5. Lykke til i oppkjøringa - ambisiøs løpsplan! Jeg går også for milpers på Hytteplanmila, sekundært går jeg for en bedre tid enn i fjor (45.02). Kanskje vi sees før start, underveis eller etter målgang :)

    SvarSlett
  6. Hei Karine ;-) Mener å huske at du kommenterte etter Hytteplanmila i fjor - stemmer ikke det?? I år kommer du under 45min skal du se! :-)

    Joda, løpeplanen er ambisiøs den.... ingen tvil om det! Og risikabel! Jeg ser dog at jeg løp mye lange sone 3 økter i tillegg til harde konkurranseøkter i innspurten i 2013 - så fjorårets opplegg var nok totaltsett hardere! Jeg løp også mye (til å være meg!!!) disse ukene - med kilmeterantall pr uke på 4 og 5mil.... så mye blir det neppe i år siden jeg har vært skada. Jeg har jo ikke enda kommet opp i normal mengde på 3-3,5mil/uke og mengden skal jo økes gradvis.... så det kommer med andre ord til å ikke bare bli hardt men det skal også holde hardt med PB.... ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg kommenterte etter Hytteplanmila i fjor - god hukommelse ;) Du virker jo til å være i veldig god "grunnform", så du skal se at PB-formen kommer fortere enn du aner! Jeg løper også rundt 40km i uka, men løp en del mindre i sommer. Milpersen min er på 42.55 (fra 2001, riktig nok, men jeg løp ingen 10km mellom 2001 og Hytteplanmila i fjor). Har tro på at formen er litt bedre i år enn i fjor, så for å si det rett ut blir jeg SKUFFET hvis jeg ikke kommer under 45.00. Men på mitt(vårt?) nivå har dagsformen så utrolig mye å si, så sikker er man jo aldri...

      Slett
    2. Joda - grunnformen er ok - det som bekymrer meg er at jeg ikke er tilbake i normal trening enda - dvs jeg løper ikke 3mil i uka enda.... og jeg er usikker på om leggen tåler 3mil i uka. Og jeg tror jo at jeg bør opp i 4mil om regimet mitt skal lede til milpers. MEN: jeg orker ikke tenke på det nå - det blir som det blir og jeg pleier jo å prestere ut fra forutsetningene så hvis jeg ser, når det nærmer seg, at jeg har fått trent for dårlig så er jeg jo såpass realist at jeg ikke starter ut med milpers som mål - da justerer jeg jo bare målsetninga ut fra formen - jeg drømmer liksom ikke om milpers hvis alle tester i forkant tilsier noe annet... det ville vært for dumt å forsøke å lure seg selv ;-)

      Med 42:55 som PB så vet du helt sikkert hva som skal til for å komme dit igjen - så det er bare å jobbe bra så går det nok riktig vei. Dagsform har mye å si men jeg føler også at "å treffe på formen" - altså å greie å spisse formen til riktig tid - også er avgjørende for oss mosjonister.... og her tror jeg vi alle har mye å lære. Mange av oss har vel opplevd å ha formtoppen uka før eller uka etter et løp - slikt skjer - men da får man bare håpe at man er i såpass god form at man likevel greier å prestere bra på selve løpsdagen....

      Slett
  7. Jeg heier på deg.

    Og jeg tror helt sikkert at du greier ny pers. Tenk på det grunnlaget du la i fjor vinter sammenlignet med året før. Det er jo ikke borte selv om du har hatt et skadeavbrudd nå.

    Tentativ er forøvrig et av mine favorittord. Det er nesten bare forskere som bruker det :-)

    SvarSlett
  8. Det var et veldig godt poeng! Takk for påminnelsen ;-)

    Alle persene jeg satte i vår var jo et resultat av grunnlaget jeg la i jan-mars. Jeg bare fløyt gjennom på godt treningsgrunnlag. Og alt er jo ikke borte som du sier.... jeg har kanskje falt et par hakk ned på stigen men jeg har jo ikke akkurat falt hele veien ned i kjelleretasjen! Så det gjelder bare å grave frem den mentale styrken til å gjennomføre de nødvendige øktene - og så lenge jeg ikke stresser så vet jeg at det kommer - lave skuldre og masse tålmodighet så faller brikkene på plass!

    Jeg liker også ordet tentativ - foreløpig funker det også - men tentativ er liksom litt mer klasse over, hehe ;-)

    SvarSlett
  9. Du har virkelig ikke en rolig inne-høst i vente! Dævven for en plan, ble litt sliten bare av å se på den jeg ;) MEN, håper du finner den gutsen og tenningen du trenger for å naile ny pers i oktober! Er som du sier en god stund igjen, så jeg hadde ikke stresset så mye med at du ikke er helt supergira enda. Det kommer når det nærmer seg og kroppen spiller på lag. Lykke til med oppkjøring og opptrening - Live active and have fun ;) /Sissel

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er en ambisiøs plan - særlig for hodet.... kjenner at jeg nesten blir litt sliten selv av å se på ;-) Nei - jeg tar det med knusende ro for selv om jeg føler meg sliten nå og litt sånn "vil ikke - orker ikke" - ja så vet jeg at jeg bare skal ha det gøy og hvis det ikke føles gøy, ja da dropper jeg bare noen av planene og gjør om på planene. Verre er det ikke!

      OG: masse lykke til på lørdag - nå er det bare å samle krefter og overskudd så er du klar! Håper du får en fin opplevelse og at du har det litt gøy underveis også - det er viktig!!! tvi tvi - jeg kjenner at jeg er litt misunnelig for sprint er gøy ;-)

      Slett
  10. DU er tøff! Lykke til med planen! Jeg har også som mål å perse på Hytteplanmila, deltok for første gang i fjor ;) men vi får se på formen. Skal løpe Ringeriksmaraton stafett i helgen(5km), Oslo halvmaraton(første halvmaraton ever) Og eggemomila. Ellers får jeg se om jeg får skvist inn litt trening mellom jobb og 3 barn.Godt jeg har en mann som synes det er flott at jeg holder meg i aktivitet! Og ja, jeg ønsker meg KONDIS medlemskap:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har sååååå stor respekt for to og trebarnsmødre/fedre (og selvsagt 4-5-6-barnsmødre også....) som skviser inn trening mellom jobb og alt annet! Så kudos til deg (og alle andre med små barn) for innsatsen! Selv har jeg kun ett barn og synes det er supervanskelig å få tid til alt..... Anyway: lykke til med halvmaratondebut - så spennende!! Og lykke til med de andre løpene også. Jeg noterer alle som melder sin interesse for kondismedlemskap og kommer tilbake til saken - ser ut som det blir loddtrekning ;-)

      Slett
  11. Lykke til med den lure planen, Silja! Vil gjerne vinne Kondis medlemskap. Reiste ifra husstanden sitt medlemskap da jeg flytta fra mannen nå i sommer. Lineinspirasjon.blogg.no

    SvarSlett
    Svar
    1. HVA - dro du uten å ta med deg kondismedlemskapet Line??? ;-) *fnis*. Vel, du er satt opp på lista sammen med de andre interessentene! Håper vi ses på et løp i høst Line!!

      Slett
  12. Blir det trekning før eller etter Lottotrekningen lørdag? :)

    SvarSlett
  13. Eg har Kondis-medlemskap (sjølvsagt). Men har ei venninne som gjerne vil ha. Kan eg delta på hennar vegne? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Selvsagt er det lov ;-) ALT er lov (nesten i alle fall)!

      Slett