søndag 31. august 2014

August

Etter det ufrivillige avbrekket i Juli har fokuset i August vært å komme tilbake til normal løpetrening igjen. I rene tall så vil det si at målet mitt for August har vært å kunne løpe ~3mil i uka (fordelt på 3-4 økter) – og selvsagt da uten smerte i leggen. Resultat: jeg har greid målsetningen – hurra! :-)
Totalt 142Km i August - helt ok!
Etter fire uker så føler jeg meg nå trygg på at leggen tåler belastningen ved å løpe rundt 3mil i uka. Jeg føler at situasjonen sånn sett er stabil og at jeg nå kan slå meg til ro med at ~3mil i uka fungerer. Jeg føler at jeg fremover nå kan forvente å kunne løpe 3-3,5mil i uka. Samtidig føler jeg at må ha et par uker til på dette trappetrinnet før jeg eventuelt tørr å øke mengden.

Målet for September blir derfor i hovedsak å forbedre formen mest mulig uten å samtidig måtte øke mengden. For det er absolutt mulig å komme i bedre form enn jeg er pr i dag uten at jeg må øke mengden. For i august har fokuset kun vært å venne bena til å tåle å løpe ~3mil i uka – fokus i September blir å få mer kvalitet på øktene og da vil automatisk formen bli litt bedre.

Av erfaring så vet jeg at det ikke er mengden alene som er avgjørende – jeg kan nemlig løpe 5 og 10Km på en rimelig anstendig tid med beskjeden mengde. Det gjelder bare å gjøre de riktige tingene på trening. Samtidig vet jeg også, av erfaring, at 3mil er bittelitt i knappeste laget. Jeg kan komme et godt stykke på vei med 3mil i uka men om det holder til milpers 18. Oktober er jeg ratt ikke sikker på. Så det er derfor ikke til å stikke under en stol at jeg hadde følt meg litt mer komfortabel om jeg hadde greid å komme opp i 4mil pr uke. Uansett: er jeg tålmodig og tar det gradvis så kan det godt hende jeg greier 4mil i uka om litt. Så jeg stresser ikke med mengden – det viktigste er nemlig alltid å bevare roen og ta det gradvis!
Stylter eller sko - det kan diskuteres!
I helgen har jeg testet hvordan leggen tålte å løpt to dager på rad (9km pr økt). Og det gikk faktisk veldig fint. Dag to løp jeg med Hoka skoene som jeg kjøpte med tanke på å bruke som avlastningssko. Så kanskje jeg fremover skal satse på en økt i uka med Hoka sko??
Før start Skiløpet anno 2013
På den tentative løpsplanen min står det at jeg skal løpe Sørkedalsløpet (11Km) og/eller 5Km i Drammen denne uka. Siden kroppen de siste ukene har gitt signaler om at noe har vært litt feil i systemet (signaler i form av høyere puls) så kommer jeg ikke til å løpe Sørkedalsløpet. Jeg velger heller å være fornuftig. Og da jeg så at Drammen var lisensbelagt så løper jeg heller ikke 5Km i Drammen til helgen. Så, ny (tentativ) plan for uka er derfor: kontrollert terskel (sone 3) på SRM på onsdag og 5Km i Skiløpet (formtest) på lørdag. For Skiløpet har nemlig ikke innført lisens!

Hvilke løpsplaner har du for uke 36?? Kanskje vi ses? :-)

17 kommentarer:

  1. Hei Silja. Kan ikke du skrive om hvordan man kan legge opp treningen fram til Hytteplanmila for å sette ny pers? :-) Min pers er på 49 min fra to år tilbake, i år har det vært fokus på trening til ironman i Haugesund som jeg gjennomførte greit. Men nå er kroppen treg, og jeg har løpt bare rundt 25 km i uka i sommer. Hvordan legge opp trening for å bli raskere fram til 18. oktober, men fortsatt skadefri? Er det mulig? :-) Mvh Gro Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Alt er mulig ;-) Og jeg kan godt skrive litt om det du spør om.... lover! :-)

      Slett
    2. Noen ganger mistener jeg at Ingrid leser bloggen min - i alle fall er det påfallende mange ganger at hun skriver om ting jeg får spørsmål om på bloggen min FØR jeg rekker å avgi et fornuftig svar - så påfallende ofte at det neppe kan være tilfeldig... :-)

      Uansett: på følgende lenke kan du lese om hva som kreves for å løpe en god 10Km - jeg anbefaler deg å lese dette for det er lettfattelig, godt og veldig strukturert skrevet - og dekker det du trenger å vite om treningsprinsipper før du går i gang med konkret 10Km trening! http://www.ingridkristiansen.com/2014/09/01/hvordan-er-det-lurt-a-trene-dersom-en-skal-lope-fort-pa-en-10-km-konkurranse/

      Slett
  2. Har samme løpsplaner som du hadde....Sørkedalen og 5 km i Drammen. I Drammen skal jeg ha 'nei til lisens' tshirten på da.... Og onsdag srm med vogn ;-) Meike

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! jeg skal dekke sørkedalsløpet for kondis - så vi ses kanskje der - eller så ses vi nok på Sognsvann på onsdag ;-)

      Slett
    2. Jada jeg overlevde så er på plass idag også :-) Fikk du med deg at klassen jenter 12-14 var sterkeste klassen igår!! Unge lette bein veit du!

      Slett
    3. Jepp - unge lette bein ;-) To stk jenter kl.12-14år blant topp ti av damene er rått!

      Slett
  3. Bra med leggen på bedringens vei!
    Sånt gir økt treningslyst.

    Har selv slitt med beina de siste ukene, noe som har redusert treningsmengden min.
    Jeg har stort sett bare klart økter på max 4 kilometer, og det er ikke mye.
    Smertene har vært for voldsomme.

    Til tross for bare korte turer og økt smerte, så setter jeg for tiden årsbeste på rekke og rad.
    Må si dette er overraskende fordi jeg får ikke trent særlig effektivt med 4 kilometer.
    Men det er jo en veldig positivt overraskelse :)

    Det gir jo også håp om enda bedre tider når smertene forhåpentligvis forsvinner.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo noen som påstår at når man er i supergod form så ligger man som regel helt på grensen av hva kroppen tåler av trening - og da ender det gjerne ofte også dessverre med at man blir skada. Så, hvis det stemmer (og det gjør det nok i mange tilfeller dessverre!) så kan jo det du skriver høres litt ut som at du er i kanonform men at det har bikka over så du har blitt skada...... at du har vært/er på grensa treningsmessig i forhold hva kroppen tåler - eller hva tror du selv?? Supergod form kan i alle fall forklare at du perser selv om du løper mye mindre enn normalt! Og det er etter min mening veldig mye i "train less run faster" uttrykket..... ;-)

      Slett
    2. "Less is more" gjelder også her... :)
      Jeg har egentlig ikke trent mye eller mer enn normalt inntil smertene kom.
      Faktisk litt mindre enn i fjor.
      Og når plagene kom så ble det enda mindre.

      Så treningsgrunnlaget er mye tynnere nå som jeg perser.
      Og jeg perser altså samtidig som det gjør vondt i beina.
      Bare det skulle tilsi at farten ble bremset.

      Men jeg ser at det er et potensiale her - når smertene går bort, så bør jeg perse enda bedre med den gode kondisen som ligger i bunn :)

      Slett
    3. Less is more ;-) Jeg fikk vondt i leggbeinet i mars (sånn cirka, kanskje før..... husker ikke helt). Etter halvmaraton i Køben i slutten av mars gikk jeg bevisst ned på mengden - vel vitenede om at grunnlaget (mye og lange økter i sone 3) var solid og vel vitende om at jeg kunne løpe bra med mindre trening fordi jeg da fikk samlet overskudd. Og jeg persa på samtlige løp i denne perioden. Så hvis man har grunnlaget i orden kan man komme langt (en stund) med mindre trening og vondt i beina..... men på et tidspunkt tror jeg at det stopper opp... men da er du sikkert kvitt smerten igjen ;-)

      Slett
  4. Hvordan er egentlig de Hoka-skoene å løpe i? Jeg har jo sett dem men aldri prøvd dem. De ser unektelig ganske spesielle ut.

    SvarSlett
  5. Har og noen av de beste sessongene mine etter vintre med få mil i beina i uka (2-3), dog med BARE kvalitetstrening. Restitusjon er jo en kunst med større treningsmengder. Jeg sjekker ut London igjen den kommende helga, jeg. God løpe-uke til deg, Silja! Line (kan kommentere i bloggen din med nettbrettet mitt nå OM jeg kommenterer som anonym, ellers går det ikke).

    SvarSlett
  6. Kanonbra tid på Oslos Bratteste igår, Silja, tar bølgen for deg her & nå, du ER farlig!!! :) Line

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk :-) Farlig? JEG? Høh - det kan jeg ikke tro ;-) Jeg hadde veldig lav moral før start - kom rett fra jobb - sulten og TØRST (glemt å drikke hele dagen) og gadd ikke en gang å varme skikkelig opp..... så alt var altså ved det vanlige (LOL) og det gikk over all forventning! Siden jeg aldri har fått testet meg skikkelig i denne bakken (enten har jeg vært syk eller så har jeg gått rulleski før start) så var det moro at testen gikk såpass bra - det lover godt hvis jeg skal delta 27 sep. Jeg har ikke meldt meg på enda - jeg har jo hatt en lei tendens til å være syk på OB så derfor har jeg i år ikke meldt meg på enda....

      Slett
  7. Eg er også veldig nyfiken på korleis Hoka-skoa er å springe i? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kan skrive litt om det ;-)

      Slett