mandag 7. juli 2014

Zermatt: gi meg en motbakke!

Vanligvis bryr jeg meg aldri om antall timer jeg har trent. Jeg ser kun på antall kilometer. Nå som jeg ikke løper så vet jeg sannelig ikke lenger hva jeg skal se på: avstand eller tid? Eller, kanskje jeg rett og slett bare skal regne alt i antall høydemeter?? For det har blitt (og det kommer til å bli) mange bratte bakker fremover – for jeg må jo få opp pulsen litt og svette litt selv om jeg ikke løper – ellers blir det jo skikkelig kjedelig å være skada! ;-)

Siste ukas trim:
Mandag:
1500m svømming 
Tirsdag: 9Km fjelltur (1000 høydemeter) 2t47min + 1500m svømming
Onsdag: 2000m svømming
Torsdag: 8Km fjelltur (400 høydemeter) 1t17min
Fredag: 11Km fjelltur (450 høydemeter) 1t57min
Lørdag: -
Søndag: 17,17Km fjelltur (650 høydemeter) 3t43min
Mandag: 15,15Km fjelltur (900 høydemeter) 2t33min

Totalt antall høydemeter: 3400


Bildene er fra dagens økt – det var en skikkelig svettetur hvor jeg etter en time med høypuls ble overbevist av min kjære til å ta slalombakken opp til Riffelalp (2200moh) – kun for å få en skikkelig god avslutning på en ellers fin opplevelse!

10 kommentarer:

  1. Siste skrik i skotøy for barfotløping:

    http://www.epidemicfun.com/wp-content/uploads/2010/07/footwear_designs_18.jpg

    SvarSlett
  2. He he, for en som nesten utelukkende trener motbakke og fjellterreng, er dette velkjente dilemmaer. Jeg løper aldri fort (kanskje mellom 8 og 15 min/km, ikke akkurat imponerende tall), og aldri langt (Bjørn har vært ute og trent 4 kilometer på en time, veldig imponerende, du). Men det blir jo noen høydemeter, det er "trøsten".

    SvarSlett
    Svar
    1. haha - nettopp - jeg sliter også litt med å imponere meg selv etter dagens gåtur i bakke: 4,36km på 45min ;-) Så lenge jeg får vært ute og så lenge jeg får kjenne på pulsen i bakkene så er jeg fornøyd. I grunn er det dumt at jeg aldri går så masse når jeg ikke er skada.... for det er skikkelig god trening å gå i fjellet!!! Noe å tenke på til senere - når jeg er skadefri igjen mener jeg.

      Slett
    2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
    3. Sorry, slettet denne kommentaren ved en slags feiltakelse. Her er den igjen:

      Ja, man må jo også tenke litt soner her, og denne "alternative" treningen er sannsynligvis noe alle løpere ville ha godt av som fast innslag i treningen. Nytter ikke å vake i sone 1 eller 2 hvis du skal opp et fjell, nærmest uansett hvor sakte man går.

      Slett
  3. Hei!
    VAr det i leggene du var skadet? Jeg er selv plaget med stiv muskulatur på fremsiden av leggene, og en noe irritert beinhinne. Lurer på om fjell er bedre enn flatt/kupert terreng.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har trolig tretthetsbrudd i leggen - derfor løper jeg ikke.

      Om du har problemer med beinhinna så må du selv avgjøre hvor mye belastining du kan tåle - og du må selv kjenne hva som irriterer mest/minst av flatt versus kupert terreng og bratte motbakker (også når det gjelder stiv muskulatur på forsiden av leggen). Å gå i fjell og bratte motbakker gjør at du får opp pulsen og du får god styrketrening. Problemet oppstår når man er på toppen og skal ned igjen.... for meg og min legg så er det helt klart mer belastning på leggbeinet i utforbakkene - det gir et mye større trykk/slag på leggen enn når jeg går i motbakke. Så sånn generelt så kan du si at motbakke er skånsomt om problemet sitter på forsiden av leggen - men - om det i ditt tilfelle (som har irritert beinhinne samt OGSÅ stiv muskulatur på forsiden av leggen) er bedre å trene i motbakke enn flatt underlag kan jeg ikke påstå!

      Slett
    2. Ok, takk for svaret! Du må ha god bedring!

      Slett
  4. For noen fantastiske bilder du deler her! Og dette er hva jeg kaller amazing alternativ trening. Motbakke er vondt og tøft - men også litt deilig! :) (de gærne har det godt ja..ha ha!)
    Siste ukes trening for deg ser da bra ut - så mye du har fått svømt!! Digg! Blir det TRI denne sesongen? Masse god bedring med beinet - som vanlig lar du deg ikke stoppe av noe som helst - du finner bare andre veier og løsninger. TommelOpp! Fortsatt god sommer:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Yo! Grattis med IM ;-) Vel - jeg har løpeforbud 6-8uker så da begynner jo tri-sesongen å gå skikkelig på hell..... så det ser mørkt ut for meg i år (også!) ;-) Vel, vel, jeg får jo nå en glimrende mulighet til å trene sykling og svømming: de to disiplinene som jeg ellers aldri greier å trene tilstrekkelig - så det er jo alltid noe positivt :-) God sommer videre til deg også janne!!!

      Slett