søndag 13. juli 2014

Uke 28: alternativ trening og kombinasjonsøkter!

Den største feilen man gjør når man er skada er etter min mening: å bli desperat!

Jeg forstår at mange får tilløp til panikk, blir stressa, tildels desperate og så gard også litt deprimerte når diagnosen først er et faktum. ”Å nei, nå som jeg var i så god form” og ”herregud nå kommer kiloene til å renne på” og ”hva skal jeg gjøre for å forhindre forfallet?”. Å jo da – bare innrøm det: du har tenkt minst en av disse tankene en eller flere ganger i livet ditt – det er jeg brennsikker på!

Så hva skjer når man blir skada og desperasjonen tar overhånd? Jo man begynner å trene alternativt. Og jeg understreket ordet ”begynner!”. For er det noe vi løpere er dårlig på så er det å trene variert – regelmessig! Vi prioriterer løping, bitte-litt styrketrening (til nød), men bortsett fra det så er det lite annen aktivitet å spore i treningsdagbøkene våre. De fleste tyr nemlig ikke til sykkelsetet, ski eller badedrakta før skaden er et faktum. Først når vi er forhindret fra å løpe – først da begynner vi å trene variert.
Og i ren desperasjon går noen så langt at de faktisk også overdriver den alternative treninga og risikerer å bli skada IGJEN – et annet sted!

For det er ikke slik at andre aktiviteter er fritatt for alt som heter skaderisiko – de samme reglene gjelder faktisk også for de skånsomme alternative treningsformene: man må øke belastningen gradvis, venne strukturene til å tåle belastningen etc etc. Hvis noen som aldri har løpt før begynner å løpe fem ganger i uka så vil vi alle nikke å si oss enig i at ”det er ikke særlig smart nei”. Så da kan vi like godt først som sist nikke oss enig i at ”rulleski, fem dager i uka når man aldri har gått rulleski før: det er ikke særlig smart det heller”. For vel er rulleski  skånsomt for kranglete løpebein men har du tenkt over hvor belastende det er for armene når du sette stavene i asfalten (og ikke i myk snø)? Og har du tenkt over at dårlig balanse og teknikk kan gjøre at du overbelaster andre strukturer i beina dine? I rest my case – budskapet er ikke til å ta feil av: bruk hue og ikke overdriv den alternative treninga! Og en ting er jo skaderisikoen men det viktigste, tross alt, er jo at en skade trenger masse ro og hvile for å leges – så den alternative treninga skal gjøre godt og slettes ikke vondt verre!
Så, å trene variert, regelmessig, for en løper er faktisk en fordel hvis du først er uheldig og blir skada. For hvis du allerede sykler, svømmer og går rulleski (i tillegg til løpinga) så har du et lite fortrinn og du har et bedre utgangspunkt hvis du i en skadeperiode ønsker/må øke volumet litt på de alternative treningsaktivitetene. Du starter liksom ikke helt på null.

For ikke å overdrive de alternative aktivitetsformene så har jeg for min egen del innført begrepet kombinasjonsøkter. En kombinasjonsøkt er bare at jeg kobler sammen flere aktiviteter. Dette medfører at jeg, totalt sett, får vært i sammenhengende aktivitet lengre. La meg forklare med et eksempel: nå er det ett år siden sist jeg gikk på rulleski så jeg tørr derfor ikke pigge i vei i timevis. Jeg må starte pent og ta det gradvis. Samtidig så er en time på rulleski ikke nok til at jeg føler meg særlig sliten og tilfreds. For å få følelsen av at jeg har trent så måtte jeg derfor bruke fantasien litt. Dagens kombi-økt ble som følger: 1t rulleski etterfulgt av gange opp Wyllerløypa (og så måtte jeg jo gå ned igjen også). Vips hadde jeg vært i bevegelse i to timer og jeg ble jaggu svett også.
Ikke vanskelig å holde pulsen oppe når man går i motbakke - verre var det i det flate partiet
Slike kombi-økter kan man også fint kjøre når man er skadefri. Jeg har feks mer enn en gang løpt 30-60min i forkant av en time spinning intervall. Svømming etterfulgt av sykling er også helt genialt etter min mening. Det er bare fantasien (og eventuelt skaden) som setter begrensningen.

Ingrid skrev et bra innlegg her om dagen som omhandlet ”følelser som styrer treninga vår”. Her snakker hun om hvordan følelsene og assosiasjonene våre påvirker oss ved ulike treningsformer. Heldigvis for meg så liker jeg mange ulike treningsformer. Og selv om jeg, etter min mening, totalt sett trener for lite variert så trener jeg litt annet enn bare løping. Dette er selvsagt en enorm fordel hvis jeg er forhindret fra å kunne løpe. Å tilbringe timer i helsestudio på elipsemaskin kommer jeg derfor aldri til å gjøre så lenge jeg ellers er i stand til å trene andre ting – for elipsemaskin assosierer jeg med ”kjedelig” og trening skal etter min mening ikke være kjedelig men gøy. Så da velger jeg heller svømming, løping i vann, sykling, ski, rulleski, styrketrening: fordi jeg kan og fordi det er gøy.

Mitt mål er å ha det gøy på trening - amen!
Uke 28: en alternativ treningsuke
Mandag: 15Km fjelltur (2t33min)
Tirsdag: 45min gange
Onsdag: -
Torsdag: 38Km rolig sykkeløkt (1t37min)
Fredag: 1t rulleski på morgenen + 1600m svømming på kvelden
Lørdag: 57Km rolig langtur på sykkel (2t24min)
Søndag: 1t rulleski + Wyllerløypa opp

2 kommentarer:

  1. Amen! Min løsing på omtrent samme problem ble å melde meg på en triatlon - så er jeg pent nødt til å trene variert hele tiden! :D

    Jeg er supermisunnelig på den Skigo-shortsen din, men finner den ikke på supersport.no. Har du noe innsideinformasjon om når den kommer/hvor man får tak i den?n

    SvarSlett
    Svar
    1. Nettopp - triathlon er løsningen ;-) Jeg har alltid trent variert men merka at løpinga begynte å ta det meste av tiden (du vet: løping er og blir enklest i tidsklemma!). Og jeg fryktet at det kom til å ende med en skadesmell.... og det gjorde det altså. Så, da er det bare å ha det i minne når jeg begynner å løpe igjen - variasjon er nøkkelen (i alle fall for min del)!

      Shortsen: jeg trodde kanskje damemodellen skulle være tilgjengelig nå på supersport.no men hvis du ikke finner den på der så kan det tenkes at den er rett rundt hjørnet. Jeg kan forsøke å finne ut av det.... men den skal altså komme for salg på supersport så det er bare et spørsmål om tid. Og du har all grunn til å være misunnelig for shortsen er knallbra! :-) Anbefales på det sterkeste. Jeg skal definitivt kjøpe et par til når de kommer i nettbutikken!

      Slett