søndag 20. juli 2014

Sommertid er treningstid!

Sommertid er treningstid!
Fra guttungen til mor....
Og den enes død er den andres brød.... og da snakker jeg selvsagt om det faktum at Tim sitter hjemme med benet på bordet pga en ankelskade. Hans immobilitet har medført at han nå har befunnet seg innenfor husets fire vegger mer den siste uka enn han har gjort til sammen på fire år (i alle fall hvis vi ser på antall timer sammenhengende...). Og hans tilstedeværelse i heimen gjør at jeg kan trene mens han passer guttungen – snakk om flaks for meg!
Og som ukesoppsummeringa viser så har jeg altså grepet muligheten med stor grådighet!  
Mandag: -
Tirsdag: 30km sykkel (med 4x8min intervalldrag)
Onsdag: 1t rulleski (14,4km)
Torsdag: 43km rolig på sykkel
Fredag: 1t23min rulleski (20,3km)
Lørdag: 61Km sykkel
Søndag: 1600m svømming
Og så har jeg også spist med stor grådighet!
Så nå er jeg så stiv og støl, både her og der, at det må bli hviledag i dag..... tror jeg ;-)

21 kommentarer:

  1. ser fantastisk ut. Rulleski har jeg aldri prøvdt, men jeg er elendig på ski, så sikkert rulleski blir selvmord for meg. Sykkel hater jeg, for jeg punkterer stadig og må ringe eller trille sykkel. I den varmen er det ikke lett å trene, så tar av meg haten. Skal på jobb i mmorgen og nå blir det fulle dager i to uker, så det blir nok ikke mye trening på meg (ikke 100km). og det er 10 uker til Berlin Maraton. OG maten ser fantastisk ut også. Sånn by the way blir ikke Tim irritert og deprimert. Jeg kunne ikke jogge 3 dager på ferie og hadde lyst å dra tilbake. Hvis jeg kan ikke trene så vil jeg ikke dra noen sted!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Rulleski er gøy men det forutsetter at man kan gå på ski og ikke minst: at man liker å gå på ski! ;-) gjør man ikke det så er nok ikke rulleski noe å trakte etter nei.

      Enig med deg i at det ikke er lett å trene i varmen. Jeg starta alle øktene denne uka før klokka 9 (bortsett fra onsdagsøkta) - og det funka. Og i går starta jeg før åtte - for å være på den sikre siden. Å sykle i varmen fungerer mye bedre for meg enn løping - løping fikser jeg ikke når det er varmere enn 22C ;-)

      Om Tim blir irritert eller deprimert spør du.... vel, det får han svare på selv! Nå er vi jo begge skada og kan ikke løpe - forskjellen er bare at jeg kan trene alternativt og han har ikke kunnet trene noe på en hel uke (men snart kan han også sykle litt og det blir bra!). Det skal mye til for å få sympati fra meg når det kommer til treningsavbrekk. Jeg har stor sympati med Tim fordi han har hatt sterke smerter i benet - men jeg synes ikke synd på han (eller andre!!) fordi han ikke har fått trent på en uke. Å kunne trene er et privilegium og slettes ikke livsnødvendig.... så hvis noen blir deprimert av en uke uten trening så får de gå å klage til noen andre enn meg ;-)

      Slett
    2. Hårda bud :)

      Slett
    3. Jepp - ingen kjære mor her ;-)

      Slett
    4. Det finnes viktigere ting i livet enn trening.... jeg bare nevner det ;-)

      Slett
    5. U sure right! :)

      Slett
  2. Den blåbæren og jordbæren med vanilje der kunne jeg spist meg sjukt mett på!

    Godt på varme dager! Ser at det er meldt oppmot 30 grader og sol hver eneste dag i uka framover. Det er flott, men jeg må ærlig innrømme at jeg savner litt dager med max 22 grader.

    Vil så gjerne trene mer når det er sommer og fint, men det blir ikke like effektivt i tretti!
    Har prøvd meg på kveldsjogging mellom 21 og 22, men det er fortsatt ganske varmt da.

    Og så savner jeg det svale soverommet som gir god nattesøvn.
    Nå er det alt annet enn svalt!

    SvarSlett
    Svar
    1. å løpe i 30C funker ikke for meg.... eller for å være helt ærlig: det funker ikke for meg å løpe når det er mer enn 22C.... - jeg er helt petter pudding i varmen! så sånn sett passer det perfekt å være skada nå for jeg vet med meg selv at jeg ikke hadde orka å løpe noe særlig i varmen nå uansett. Sykling og rulleski tidlig om morgenen har fungert fint denne uka; det var kun onsdag at jeg kom litt sent i gang og jeg følte meg litt kokt etter økta. Så alternativ (morgen-) trening kan anbefales i varmen ;-)

      Slett
    2. Det er selvsagt kesam med lime-smak som er oppå bærene - sjuuuuuukt digg!!!!!!!!!!! ;-)

      Slett
    3. Jeg får stå opp tidlig i morra og sikre meg de beste bæra i butikken mens de er ferske.
      Og kanskje trening før butikkene åpner :)

      Slett
    4. Da må du stå opp tidlig - Joker åpner 7 ;-) you can do it - god morgentrening og nyt bærene!

      Slett
  3. Ser at YR nå melder om hele 33 grader i Oslo på onsdag!
    Normalt kan man plusse på et par grader i forhold til tallene til YR, så da blir det vel 35 grader under SRM på onsdag da.

    Uansett ser det ut til å bli tidenes varmerekord!
    Og ingen løperekorder.... :(

    Hva er det som skjer med denne sommer'n :)
    Hvorfor drar folk til syden om sommeren egentlig når Oslo er på sitt fineste?
    Mye bedre å være i et sommerstille Oslo uten køer og støy, med vakker natur og god stemning.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vel - det er jo aldri godt å vite hvordan været blir og mange har sikkert booka ferien et år i forveien (alternativt: noe har sikkert sommerhus i utlandet som de ferierer i år etter år). Jeg liker årets Oslo-ferie men jeg forstår jo også at mange vil reise på ferie for reisen's skyld.... for noen gir det heller ikke følelsen av å ha hatt ferie med mindre de reiser et sted - ikke alle greier å slappe av hjemme (og det kan jeg jo til dels forstå). Vel, vel, 33C blir heftig.... ;-)

      Slett
  4. Faderrullan du har fått mange mil på sykkel nå altså! Er det ikke deilig? Tipper Tim kryper ut av sitt gode skinn snart?..møkkakjedelig å være skadet! Enig med deg, sommertid = TRENINGSTID:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja - sist uke fikk jeg tre økter på sykkel; det må vel være sånn cirka 300% økning ;-) Det er digg å sykle men du dæven så tung jeg er i lårene nå - jeg er jo ikke vant til å sykle mer enn en økt i uka så en slik utskeielse må nødvendigvis merkes! Nå er jeg kanskje cirka halvveis i min skadeperiode - 3 av 6-8uker med løpefri har gått. Sykling er en fin erstatning når jeg ikke får løpt; jeg digger sykling selv om jeg ikke på noen måte er noen syklist!!!

      Slett
  5. Til dere som bruker drikkesekk - hvordan rengjør dere selve væskebeholderen.
    Selve sekken er grei å holde ren, men hva med den blå beholderen/slangen.

    Jeg bruker kun vann i den og ingen energidrikk o.a. så det skal ikke være så mye å rengjøre, men vil i allefall gjøre det. Legges den i vann, oppvaskmaskin, rensetabletter? Tips?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg aner ikke hva folk gjør men jeg pleier kun å skylle min i varmt vann og noen ganger kjører jeg en dråpe zalo gjennom også..... jeg bruker som regel kun vann i min sekk men bruker du mye energidrikk så ser jeg for meg at det kan være greit å rengjøre den regelmessig med litt zalo for å unngå ulumskheter....

      Slett
    2. Her har Ingrid skrevet om renhold av drikkeflasker: http://www.ingridkristiansen.com/2014/07/22/pass-pa-at-ikke-drikkeflasken-din-er-en-bakteriebombe/

      Å holde flaskene rene synes jeg er veldig greit - vasker dem godt i zalo etter bruk (også de flaskene som jeg kun har hatt vann i). Drikkesystemer med slange synes jeg derimot er vanskeligere å rengjøre så der forsøker jeg å holde meg til kun rent vann som drikke - og så vasker jeg som sagt så godt jeg kan med litt zalo innimellom. Nå skal det sies at jeg bruker sekken lite (et par ganger i året). Så ved regelmessig bruk må man rengjøre oftere!

      Slett
    3. Takk Silja - den skal jeg lese :)
      Synes slangen er vanskeligst å rengjøre.
      Vet at Camelbak har et rensesett, men har ikke lyst å betale flere hundre kroner for noe sånt.

      Slett
  6. Jøss, jammen har du fått trent mye denne uken! En aldri så liten sommertreningscamp, jo! :)

    SvarSlett
  7. Så flott. Bare å gripe mulightene i finværet.Jeg har hatt bloggtørke, men heldigvis ikke tilsvarende treningstørke...:-)

    SvarSlett