fredag 4. juli 2014

Au revoir Chamonix – Guten Tag Zermatt!

Jeg har gitt meg selv løpeforbud – på ubestemt tid! Så, siste uka har jeg samla ganske mange høydemeter gående, og en del lengder i svømmebassenget har det også blitt. I Chamonix (1035moh) finner man nemlig et 50m utendørsbasseng og med spektakulære fjell som utsikt så er svømming ikke det dummeste man kan foreta seg. På fire dager fikk jeg samla 5900m crawl – det er definitivt ny ukesrekord (og helt sikkert også ny månedsrekord!) – så nå gjenstår det bare å fortsette den gode svømmetrenden...

Ikke kosta det mye heller...
I går ankom vi Zermatt (1605moh). Både i går og i dag har jeg gått i fjellet og jeg har gått samme vei opp som jeg løp ned da jeg deltok på 16Km Matterhorn Ultraks i fjor (det løpet kan du lese om HER om du vil). På denne veien passerte vi Furi.
I Furi, på Les Marmottes, får du verdens beste risotto
Furi - ca 3Km og 300 høydemeter fra Zermatt (som du ser nedi dalen)
Her er jeg på vei ned fra Furi til Zermatt
Overskyet vær spiller liten rolle i slike omgivelser som dette!
Det er mange veivalg her og bare et steinkast (~1km) unna løypa jeg løp i fjor og Furi så finner vi den berykta hengebrua som løperene på Matterhorn Ultraks 46K må over på sin ferd. Så da måtte jeg bare ta turen bort til denne brua. 
Trodde du dette var den beryktede hengebrua? Neppe ;-)
Die Hengebrücke

Utsikt - midt på brua. Ser kanskje ikke så ille ut men jeg anbefaler deg å prøve om du er i tvil! ;-)
Både i går og i dag gikk jeg halvveis over hengebrua før jeg snudde og gikk tilbake. Hvis misjonen min ene og alene var å gå over brua så hadde jeg måttet fokusere på et punkt på andre siden og bare gått rett over. Men, som du sikkert skjønner nå så var det ikke det som var misjonen min. Jeg skulle bare ha en skrekkblande-fryd opplevelse for å få litt innblikk i hvor svimlende grusomt det kan føles. Så jeg kikka selvsagt ned. Og fytti katta det var heftige saker! Brua svaia i vinden, under meg ble juvet dypere og jeg hang bokstavelig talt bare og dingla i løse lufta. Definisjonen på skrekkblanda fryd ja!! ;-) Det eneste som holdt meg tilbake fra å gå hele veien over var viten om at jeg måtte tilbake igjen.... for tenk om jeg ikke orka å utsette meg for ubehaget en gang til? Hvordan skulle jeg da komme meg tilbake?? Men det var helt til jeg fant en liten bru litt lengre oppe. Denne brua var en helt ordinær liten bru. Så, jeg tror det skal være mulig å gå tilbake over denne lille brua og da, da finnes det ingen unnskyldning for ikke å gå over hengebrua! Amen! Jeg fant også en fin trapp på min vei i dag som jeg bare måtte prøve!
Middels bratt trapp ja...
Godt å bli advart om farene som lurer i fjellet!

11 kommentarer:

  1. Reell fare det siste skiltet der. Da jeg sist besøkte Zermatt omkom det 2 personer i løpet av en uke pga mye vann som plutselig kom farende nedover et nesten tørr elv...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en grunn til at der finnes fjellvettregler og skilting i fjellene! Man skal virkelig ha respekt for været samt andre forhold i fjellet altså. Nå har jeg vokst opp i nordnorge med diverse vær så jeg har jo lært ett og annet om både fjellvett og værvett men det var første gang jeg så et slikt skilt - faktisk! Så jeg lærte noe nytt i dag også.....!

      Slett
  2. Oj! Det var litt av ei bru! Jeg får sug i magen bare av å se på bildene. Det ser fantastisk fint ut i både Chamonix og Zermatt. I utgangspunktet har jeg ikke høydeskrekk i fjellet (bare når jeg står på stigeog sånt), men fjellene du omgir deg med, ser ut som om de kan fremkalle litt adrenalin. Kos deg videre på ferie!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo takk, det er nok steder å få sug i magen i disse trakene ;-)

      Slett
  3. Så fine bilder!! Jeg elsker fjell!
    Og gratulerer så masse med beste bloggen! :))

    SvarSlett
  4. Åå endeleg andre bilder enn frå Haugesund :D
    Sorry, du skjønner eg er enda ikkje heilt over it altså :P

    Både Charmonix og Zermatt hadde vore noko for meg.
    Eit 50m utandørsbasseg (eit slik vil eg også ha her i Seljord - når tek kommunestyret til fornuft og bygger eit???) til bra pris, hengebruer (eg digger hengebruaer og svimlande høgder), og så den fine utsikten med topper på alle kantar, og eg er einig at det er så fint at det godt kan vera overskya også, ellers kan det jo også fort bli typiske "postkortmotiv".
    Ja og så skilt på fire språk, der vaknar språkentusiasten inni meg!

    Syntest dei var flinke til å lage kloppar av tre (men me har faktisk også ein "klopp" her i Seljord, etter mitt forslag den gangen eg dreiv med kommunalt planlegging), og fine trapper.

    Eg likte også den utplasserte parabolen på trestubben på "Furi".

    Hm men kva er grunnen til ubestemt løpeforbud?

    SvarSlett
  5. Det siste først: "Hm men kva er grunnen til ubestemt løpeforbud?". Svar: mistanke om tretthetsbrudd i leggbeinet ;-) Laaaaang historie som jeg får ta siden - men jeg er veldig optimistisk og det er helt fint å trene alternativt - for jeg digger jo mer enn bare løping (heldigvis!!!).

    Klopper - er det det det heter altså; det ante jeg ikke, hehehe ;-)

    Nei - det er digg i alpene. Kanskje du skulle vurdere en tur neste år?? ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe ja kloppar, jepp, er så fornøydd med at eg oppdaga det ordet den gongen eg leitte etter det :D Vanleg å bruke slike nede i Europa, men mindre vanleg i Norge (her blir det berre slengt nokre gamle plankar over våte stipartier liksom).

      Nei trettshetbrudd er ikkje aktuelt - veit du kor hen i leggbeinet da? For det må jo gje ein peikepinn på kor overbelastninga har skjedd?

      Jaa eg har berre vore i Alpene to gonger, på gjennomreise og berre dagsbesøk.
      Har jo ein bror som bur i Sør-Tyskland og fartar rundt i Alpene hengande i klatreveggar...
      Fristar med både løping og klatring. Og sykling. Og heiing på desse spreke folka som spring opp desse bratte bakkane :D

      Slett
  6. Oh my! For en vakker natur! Litt annerledes enn det norske fjelllandskapet kanskje? :)
    Skjønner veldig godt at du liker deg der, så fint som det var der. Både fjell og skog, men óg de søte husene som ligger rundt omkring i fjellheimen likte jeg godt.

    Sikkert lurt å ta litt pause fra løpinga høres det ut som. Heldigvis så er du en av dem som klarer å lytte til signalene dine, istedetfor å ignorere dem, og fint at du kan trene så mye annet i mellomtiden. Så nå er det jo akkurat "passe tid" for å prøve ut nye former for aktivitet også (som det å gå i fjellet)

    Flinking (og galning!) som gikk helt over den broa da!!! Jeg svimler bare av å lese/se bildene her ifra jeg! ;)

    SvarSlett
  7. Jeg tror vi er enige om at motbakker er umåtelig god/alternativ trening. Kan nesten ikke vente til jeg skal til pers selv på Vestlandet neste uke. Heia Silja og sterke lårmuskler + med delfintakter i tillegg etter all svømminga.

    Har du fått med deg at jeg kan lese men ikke legge igjen kommentarer i bloggen din/nettportalen du skriver på med et nye nettbrettet mitt? Nå er jeg på lånt maskin.

    SvarSlett