søndag 15. juni 2014

Uke 24: finnes det noe som helst struktur her?

Denne uka har jeg gått og kjent på forkjølelsessymptomer uten helt å greie å avgjøre om det ”bare” var pollen eller om det faktisk var en gryende forkjølelse. Jeg følte at det hele toppet seg i går kveld så den planlagte kveldsøkta ble byttet ut med denne – en helt grei erstatning etter min smak!
Mandag: 8,5km rolig (i1) på morgenen og intervall (1000-400-200m) på kvelden (totalt 9,5km)
Tirsdag: hvile
Onsdag: 7km rolig (i1) morgenøkt
Torsdag: Rolig langtur (51km) på sykkel (i1)
Fredag: hvile (forkjøla)
Lørdag: hvile (forkjøla)
Søndag: 9km rolig (i1) morgenøkt
Totalt: (bare) 34Km med løpesko denne uka

Jeg har aldri en fast ukesplan for treninga mi – jeg hater at absolutt alt skal måtte være nøye planlagt 100% av tiden! Så sier dem at mødre er noen racere til å planlegge? Jo da, det er klart at vi må planlegge men nettopp derfor: jeg gidder da fader meg ikke planlegge hele livet mitt i hjel heller! Sorry altså men spontanitet er en del av livskvaliteten for meg. Og jeg har ikke noe problem med å innrømme at jeg lider litt av ”fast-avtale-vegring” i tillegg. Så der andre er avhengig av en treningsavtale og faste programmer så er jeg stikk motsatt: jeg kommer meg nemlig lettest i treningstøyet hvis jeg slipper å forholde meg til et fast tidspunkt. Et treningsprogram og faste treningstider har derfor nesten motsatt effekt på meg: jeg kan få angst og treningsvegring av mindre. Et fast opplegg og jeg lukter plikt lang vei og når trening forbindes med plikt så melder jeg pass: da er det ikke gøy lenger. Trening må være forbundet med glede og ikke være preget av tvang eller plikt for at jeg skal bevare motivasjonen over tid. Selvsagt må også jeg trø gjennom noen pliktøkter for å nå målene mine men på mitt nivå og med mine relativt beskjedne mål så går regnestykket opp uten alt for mange av disse plikt-øktene. Og dermed bevarer jeg treningsgleden. Og tro på ingen måte at jeg setter likhetstegn mellom rolig kose-løping og treningsglede – at jeg kun er en sedat og bedagelig løper som kun trener i komfortsona og kun trener for å kunne nyte en is etterpå. Sånn er det nemlig ikke. For meg er treningsglede synonymt med at jeg liker det jeg driver med, at jeg selv kan bestemme hva jeg vil trene og at jeg trener for min egen del og ikke for å tilfredsstille andres krav, kun mine egne. Og kanskje nettopp fordi jeg lider av treningsregime-vegring så vil jeg aldri nå de store høydene? Kanskje! Men vet du hva: det kan jeg fint leve med! For i bunn og grunn så er det veien som er mitt hovedmål og treningsglede er viktigere enn løpstider! Og tidsmessig så løper jeg helt greit i forhold til innsatsen og det er godt nok for meg (det var dagens selvskryt!)! Amen ;-)
Gode venner = positiv innstilling og treningsglede!
Så kanskje er ikke uka riktig helt over enda – kanskje kliner jeg til med en spontan kveldsøkt i dag? Den som lever får se! :-)

7 kommentarer:

  1. Sunn holdning til et sunt levesett (heter det levesett mon tro?) :)

    SvarSlett
  2. Befriende ord Silja!

    Jeg har samme holdning selv. Ikke bare når det gjelder trening, men også i forbindelse med alle andre livets fasetter. F.eks. på jobb. Jeg jobber best når jeg kan styre arbeidshverdagen i størst mulig grad på egen hånd for å nå de målene bedriften har satt. Slik er det nok for de fleste. Men dessverre så er det noen sjefer som har misforstått dette, og skal detaljplanlegg din, min og alle andres arbeidshverdag i detalj. Det lages detaljplaner og firkantede arbeidsregimer som dreper motivasjonen til de ansatte. Og ikke nok med det. Det mases over en lav sko - nesten hele tiden -, selvom de aller fleste holder frister og gjør det de skal. Sjefene forstår ikke at det er nettopp DETTE som bremser effektiviteten og arbeidsmotivasjonen til sine ansatte. Og det til tross for at man har hatt seminarer hvor eksperter og organisasjonspsykologer kan fortelle at det dummeste en sjef kan gjøre, er å mase på sine ansatte og ikke la de løse arbeidsoppgavene på den måten man selv vet er best. Sjefer som planlegger oppmot 100% av arbeidstiden til de ansatte har misforstått totalt sin lederrolle og burde aldri sittet med lederansvar.

    Også i treningssammenheng er det viktig å ha gode frihetssoner til å legge opp site treningsopplegg etter egne og kroppslige behov. Å løpe med en tvangstrøye vil sjelden gi gode resultater over tid :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ser man det ja - det finnes altså flere som er som meg - det hadde jeg nesten ikke trudd ;-)

      Og det er mye sant i det du skriver her!
      Så lenge jeg jobber etter egen indre drive så jobber jeg effektivt og godt. siden jeg aldri har jobbet ut fra noe annet så kan jeg ikke si hvordan jeg ville løst oppgaven om jobbsituasjonen hadde vært annerledes - jeg kan bare forestille meg hvordan det ville vært..... og ut fra hva jeg skriver i innlegget så skinner det vel godt gjennom at jeg nok passer best når jeg selv kan styre mye av min egen arbeidshverdag ;-)

      Slett
    2. Ja, det er flere av oss med sunne holdninger og sunn fornuft :)

      Gode ledere forstår også dette veldig godt og oppnår gode resultater i form av fornøyde ansatte og bedre arbeidsmiljø. Og så har du altså de som ikke forstår seg på sånne ting - sånne folk som TROR de er "gode" ledere, men tvertimot motarbeider bedriftens interesser gjennom detaljkontroll av ansatte. Det de faktisk demonstrerer er en stor mistro til sine underordnede og overdrevne tanker om sine egne lederegenskaper, selvom sannheten ofte er stikk motsatt. Sånne ting er egentlig veldig lett å kjenne igjen, men folk flest, og mange ledere, har dessverre ikke øye for sånt og ser ikke sammenhengen. Noen tror at detaljkontroll er det samme som stålkontroll. Men de ser ofte ikke skogen for bare trær og går rundt med skylapper ;)

      Frihet under ansvar funker alltid best :)

      Slett
    3. Ja - det fungerer i alle fall bra for meg! ;-)

      Slett
  3. Hva? Har ikke kveldsøkta på onsdag kommet med i ukesoppsummeringa?? ;-) He, he - treningsmessig var det vel ikke det helt store for deg nei. Men du fikk i hvert fall et smukt bilde til bloggen!! Og for meg var økta gull verdt :-) Hadde en fin tur med Liv på tirsdag også, og planlegger en liten joggetur på fredag = 2 økter på en uke! Et nytt stort fremskritt! Hvis jeg får det til nå som fotball-vm legger beslag på 2-6 timer pr dag da ...

    SvarSlett
    Svar
    1. Upst - den og kveldsøkta på søndag kom ikke med gitt ;-) Nei - nå øver jeg på å ikke logge økter siden jeg jo skal slutte å logge treninga mi (jfr. Juli-utfordringen til Frode) - kremt kremt - vi får nå se på det da ;-) Satser på at vi får en økt sammen om ikke lenge - i morgen kunne jeg sikkert trenge en økt av samme kaliber som vi hadde men jeg må høste celler på kvelden så det spør om jeg får slengt meg med.... vi får talast ;-)

      Slett