torsdag 5. juni 2014

Produkttest: HydraQuiver og Seat Wrap

Jeg har testet to produkter: HydraQuiver drikkesystem og Seat Wrap. Løpeskjørt.no har sponset disse produktene!

Seat Wrap
Seat Wrap, setebeskyttelse, er en helt genial oppfinnelsen! I love it. Hvorfor har ingen funnet opp dette tidligere?

Vi har alltid en søppelsekk og flere plastposer liggende i bilen. Hvorfor? Fordi: når vi løper så blir vi svette og våte. Når vi skal kjøre hjem etterpå så er det ganske ulekkert å sette seg inn i bilen..... derfor har vi brukt søppelposer til å dekke bilsetene. Det har fungert greit men ikke optimalt. Så da jeg så Seat Wrap ble jeg derfor henrykt for dette var virkelig noe jeg følte vi kunne trenge. Dette er nemlig et håndkle som dekker hele setet og fordi det har en glidelås så gjør det at håndkleet henger over hodestøtten uten å skli ned (låsen lager nemlig en slags hette som du trer over hodestøtten). Genialt! I tillegg har det et system langs kanten som gjør at du kan hekte håndkle fast rundt livet og skifte uten at du trenger bekymre deg for at håndkle skal falle ned. Kjekt!
HydraQuiver
Jeg har to krav til drikkesystemer 1) jeg må kunne drikke i fart og 2) sekken må sitte tett til kroppen. Denne sekken oppfyller ikke mine krav. Så min ærlige mening er at HydraQuiver drikkesystemet egner seg best til turbruk og ikke så godt til løp.
Positivt: sekken er kul! Den er liten og lett og materialet er solid. Sekken har til sammen tre lommer hvor du får plass til småting som feks energibarer, nøkler, en syltynn jakke, bankkort etc.

Negativt: det er veldig klønete å hente drikkeflasken fra sekken og hvis du ønsker å drikke i fart så fortoner prosessen seg som unødvendig omstendelig og tidkrevende – jeg får nemlig ikke tak i flasken så jeg må ta av sekken for å få tak i flaska. Og det siste jeg vil når jeg løper er å stoppe for å drikke – jeg må ha et system som tillater at jeg kan drikke i fart. Og til sammenligning så finnes det jo andre drikkesystemer med slange som ikke krever mer enn en liten håndbevegelse før tørsten er slukket. Sekken sitter heller ikke veldig tett til kroppen. Skal du løpe en kort og rolig tur går det greit om ikke sekken sitter som støpt men til lengre økter så vil jeg ikke anbefale denne sekken. Til turer hvor jeg går og tar meg tid til å stoppe å drikke så er sekken helt super. Så etter min mening så er ikke dette en funksjonell drikkesekk egnet for løping men en sekk som egner seg best til turbruk.

10 kommentarer:

  1. Du må jo stramme til sekken så den sitter tett og så høyt at du lett klarer å ta flaska når du løper.

    SvarSlett
    Svar
    1. I did! ;-) Men det funka ikke for meg! Og da hadde jeg snorene inn i armhulene..... og slikt blir det gnagsår av. Har du denne sekken og er du fornøyd?

      Slett
  2. Du må trene opp fleksibiliteten og bevegeligheten din Silja! LOL
    Jeg er sikker på at denne sekken er perfekt for trapesfolka !

    (Jeg syns egentlig den ser smart ut - og at det håndkledet er døll, fordi jeg helst løper hjemmefra og kjører så lite bil som mulig.Har ikke prøvd noen av de da)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er nok fleksibiliteten i armene mine som er feil ja ;-) Jeg får skylde på det ribbenet som alltid kommer ut av kurs - skal gå til kiropraktoren å få det justert i dag! Jeg synes også drikkesystemet ser smart ut men i praksis var det ikke smart nok for meg på løpetur; du kan godt få låne og teste du også hvis du vil; bare si fra!

      Bare vent til du kjører utenbys for å løpe terrengløp i pissregn - da tenker jeg at dette håndkle ikke lenger står så lavt i kurs hos deg ;-)

      Slett
  3. Har den ja og er veldig fornøyd:)

    SvarSlett
    Svar
    1. SÅ bra! ;-) Kjempeflott at du kommenterer og forteller at du får til å bruke denne sekken. Jeg er veldig klar over at å belage seg på hva en person mener om et produkt ikke er representativt så det er alltid veldig bra med flere innspill!! Vi er som kjent forskjellige så noe som passer for meg behøver ikke passe for deg (og omvendt). Og ingenting er bedre enn om du er fornøyd med drikkesystemet!

      Jeg var kjempespent og gledet meg veldig til å ta i bruk denne sekken men så fikk jeg det bare ikke til å fungere 1) har jeg den stram så gnager remene under armene og flaska dunker meg i bakhodet MEN da når jeg flaska i fart 2) har jeg den løsere så når jeg ikke flaska og må ta av sekken for hver slurk. Og for meg var det alternativ 2 som totalt sett ble mest behagelig og det var dessverre ikke godt nok. Nuvel - jeg burde sikkert skrevet dette mer detaljert i innlegget.....

      Slett
  4. Det er alltid kjekt med produkttest.
    Kjekt med det det setebeskyttande handkleet, og fine fargar, så det er jo eit lettvin løysing for løpande bilistar som ikkje skiftar, og spes nå på sommaren, der det ikkje er aktuelt med overtrekksbukse.

    Men drikkesekken var merkeleg?
    Litt overkill system for å ta med seg ei flaske på løpetur, synst eg.
    Og det ser ut som det berre er plass til flasker opp til 7,5dl?

    At du måtte ta av sekken for å få tak i flaska visar jo at dette ikkje er systemet for deg.
    Eg kan ikkje tenke meg at det er godt for armar og skuldre å rekke bakover for å dra ut ei drikkeflaske, og enda mindre, og få den på plass att etterpå.
    Men men.
    Eg sjølv kunne hatt bruk for ein slik når eg løper med Lukas, for då har eg han i eit breidt hundebelte med krok foran på magen (på meg altså), slik at det ikkje er plass til å ha ei flaske på hofta f.eks, og eg burde alltid ha to hender frie for å kunne halde han.

    Det ser ut som eit skikkeleg nisjeprodukt, men virkeleg stilig er den sekken jo!
    Er den kanskje noko for minimalistiske toppturløparar?

    Forresten så finst det eit system av som liknar drikkeblæresystemet, dvs du har ei drikkeslange med ventiltut (heiter det det? :) som endar i ein adapter som kan skruast fast på ei heilt vanleg flaske.
    I ein slik kombinasjon kunne den sekken brukast av personar med mindre fleksible skulderledd.

    Det er alltid spennande med produkttest!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vel, jeg er glad for at der finnes mange ulike alternativer siden vi aller er forskjellige og har ulike behov. Det du skriver, om at det hadde vært kjekt med en slik sekk når du løper med Lukas er jo et veldig godt eksempel hvor en slik sekk hadde vært nyttig. Tim løper aldri med drikkebelte men med flaske i hånda så han digga denne sekken! Så hvis man ellers greier å fiske ut flaska i fart så er det ikke noe feil med denne sekken - men for meg, som ikke greier å fiske ut flaska i fart så ble det veldig feil.

      Slett
    2. Sant, det.
      Eg likar heller ikkje drikkebelte, sidan ryggen min er så kort at flaskene liksom når opp til armane :P
      Sikkert kjekt også for folk som går med stavar/driv med "speedhiking" eller noko.
      Det finst nok eit bruksområde for det meste.
      Da eg slo opp sekken på Amazon snubla eg over merkenavnet: "Orange Mud". DET likte eg :D

      Slett
  5. Jeg er drikkebelt-oman, men ser med engang at denne ikke funker for meg, for langt oppe på ryggen, og alt for kronglete, men et slikt hånkle, skal jeg ha, når jeg bare for spart opp nok til å løpeskjørthandle -)

    SvarSlett