søndag 1. juni 2014

Mont Blanc Cross - 23Km og 1454 høydemeter

Å hjelpes meg: nå er det bare 4 (fire!) uker til Mont Blanc cross. Dette løpet er ikke bare 23Km langt – det er bratt også (1454 høydemeter)!
Slik ser det altså ut...
Og jeg er ikke noen spretten fjellgeit og ei heller løper jeg særlig langt. Så hvordan endte jeg opp med å melde meg på et 23Km langt motbakkeløp?? Det kalles kollektivt press! Med positivt fortegn altså :-) Den norske delegasjonen snakket nemlig veldig varmt om dette løpet i fjor sommer og jeg endte altså opp med å melde meg på. Som backup er jeg også påmeldt 10Km løpet som jeg løp i fjor – for man vet jo aldri hva som kan skje på veien mot målet; derav backup-plan!
Så, derfor forsøker jeg nå å forberede meg med å løpe en langtur i uka. Målet er en langtur på 14-20Km (90-120min) og gjerne med en lang motbakke.
En av mine favoritt langturløyper - 8Km motbakke fra start!
Etter svimmelhetsanfallet (21. April) har det i hovedsak blitt korte løpeøkter og i starten kostet hver løpeøkt mye! Jeg følte meg mer sliten enn normalt etter en løpeøkt og i tillegg til ”resten av livet” som jo kommer på toppen av treninga – ja så har jeg følt meg rimelig sliten i hele mai. Treningsøktene går helt fint – jeg både perser og tangerer perser – formen er bra – beina er superlett osv. Så det er ikke noe feil med formen – det er hodet det er noe feil med – for jeg føler meg sliten! Og her kommer selvsagt også pollensesongen inn i bildet. For selvsagt gjør pollenallergien sitt til at jeg føler meg apatisk, ukonsentrert, sliten og ikke minst trøtt! Så selv om denne slitenheten er mest mentalt betinget så tærer følelsen av å være kronisk sliten på prestasjonsevne. Fordi: for å orke å prestere så må man være mentale sulten og når jeg er sliten så er jeg ikke sulten! Jeg løper således uten overskudd og uten det lille ekstra. Av erfaring så fungerer det fint å løpe på denne måten en stund, men så må jeg roe ned. Og det er det jeg har gjort og gjør nå: jeg roer ned! Jeg løper rolige økter (sone 1) og tillater meg en hard(ere) økt pr uke (så sant jeg gidder!). Denne uka løp jeg 3 runder på SRM som ukas hardøkt.
#perseskjørt i farta
Langturoversikt
Uke 19: 14.3Km med motbakke fra Sognsvann til Ullevålseter
Uke 20: 19.6Km med 8Km motbakke opp til Skjennungstua
Uke 21: 13Km langtur uten bakke
Uke 22: 19.7Km med 8Km motbakke opp til Skjennungstua

Så, jeg er i gang med å forberede meg og så får jeg bare være tålmodig med meg selv og se om ikke overskuddet kommer. Kommer det ikke – ja så har jeg som sagt en backup – en backup som for meg er et like godt alternativ!!

11 kommentarer:

  1. Det løpet høres veldig kult (og slitsomt) ut, men så spennende! Håper overskuddet kommer, for du ligger ihvertfall godt an på langtur siden:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg er godt fornøyd med de siste ukenes langturer! Jeg kan jo ikke på noen måte forvente å få øvd nok på verken bakker eller distanse før jeg stille til start.... så jeg får derfor bare gjøre det beste jeg kan av forberedelser i forkant og håpe på det beste!

      Slett
  2. Wow! Det høres ut som litt av et løp! Hjelpes, så mye stigning og såpass langt? Høres ut som en skikkelig utfordring, men jeg vet du er både sterk og utholdende og jeg har troa på deg. Og det er helt sikkert et vakkert løp, hvis man orker å nyte den flotte naturen... Var det noe lignende du var med på i fjor også?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo - 16Km løpet i Zermatt var et lignende løp men der gikk det jo bratt nedover på slutten mens her er målgang på fjellet - får ikke noe gratis utforløping. SÅ det blir atskillig tøffere dette løpet! I Zermatt var jeg ute i 2t20min - og tidsmessig så er 2t20min min lengste løpeøkt.... Jeg er liksom ikke redd for at jeg ikke skal greie det - men jeg er jo realist og dermed veldig klar over at grunnlaget mitt ikke er i toppklasse og at det dermed blir heftig ;-) Nei - jeg får bare klamre meg til langturer hver uke fremover nå og mer enn det får jeg ikke gjort! Og så skal jeg nyte naturen underveis på løpet. Amen.

      Slett
  3. Hjeeelp, måtte du minne meg på det! Men jeg har planer om en fin tur og ikke altfor mye fartsstress. Tenker at det er litt som Nibbeløpet, og regner med en del gåing og leggkramper. Det blir jo en fantastisk opplevelse! Vi sees, blir moro :) :)

    SvarSlett
    Svar
    1. hahahaha - ikke mye fartsfokus her heller må vite! Her snakker vi OVERLEVE ;-) At det blir mye gange er helt greit og opplevelsen står selvsagt i forkus. Det jeg tenker mest på er at det blir lenge for meg å være i bevegelse. Jeg er jo ikke vant til sååååå lange økter liksom....

      Slett
    2. Håper virkelig det blir Cross og ikke 10km på deg. Vil gjerne ha den trygge ryggen din foran meg ;-) Burde man trene veeeldig mye bakker for å klare dette? Blir liksom ikke helt tida til det, merker jeg. Nærmer seg raskt nå!

      Slett
    3. Du har så mange km i beina Marit og så solid grunnlag at du neppe trenger å trene så mye bakker. Det viktigste her blir nok utholdenhet og det har du mer enn nok av for å gjennomføre på en pen tid! Og hvis du ser ryggen min så tror jeg ikke du ser den så veldig lenge - du skal normalt sett slå meg sønder og sammen på et løp som dette marit! ;-)

      Slett
  4. Åh, det høres kjempegøy ut Silja :D
    Spennende å løpe i de franske alpene! Testet litt fjell da jeg var på løpecamp i Spania - ble helt hektet på terrengløping. Må jo være helt fantastisk eller Sublimt som min litteraturproffessor kaldte det - Skrekkblandet fryd rett og slett. Har mye flott natur å glede deg til , blir nok en flott opplevelse. Bare få inn langturene nå, burde være en smal sak eller?
    Ha en strålende mandag Silja

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er noe helt eget over det å løpe i fjellene - jeg digger det! Satser på fint vær så det blir en fin opplevelse. Det blir tøft men så føler jeg meg sikkert enda tøffere når jeg er i mål og da er det nok veldig verd det ;-)

      Slett
  5. Jeg må innrømme at den løypeprofilen ser litt avskrekkende ut. Samtidig er det helt sikkert en helt fantastisk opplevelse å løpe et løp som Mont Blanc Cross. Jeg tror du har helt rett i at du kommer til å føle deg tøff når du er i mål. Jeg gleder meg på dine vegne!

    SvarSlett