torsdag 19. juni 2014

Bogstad treningstriathlon – årets først svøm, sykkel og løp!

I dag ble det mye ”årets første!”. Det var nemlig årets første utesvøm, årets første overgangsøkt, årets første ”løpe med sykkelben”, årets første triathlon trening, årets første deltakelse på Bogstad og året første bad!
Ikke sist opp av vannet men nesten sist i mål ;-)
Triathlon grunnlaget mitt er som det pleier å være: skralt! Jeg har svømt inne i år – i januar og februar men så har det altså blitt en 4mnd lang tørke. Og vi vet jo alle at trening er ferskvare – det hjelper lite å ha et par svømmeøkter i banken fra februar! Og selv om jeg har sykla i år – sånn cirka en langtur i uka siste månedene – så har jeg ikke sykla nok til at jeg har noen nevneverdig fordel av det. Bevismaterialet:
Bevismateriale
Og i dag ble det altså året første utesvøm – men Tim sinne briller for jeg fant ikke mine i farta.
Supporten tester brillene - VM i store briller!
Svømminga (780m)
Brillene dugga og sola sto midt i mot – jeg så dermed ikke en dritt!!! Jeg hadde null peiling på hvor jeg var og fokuserte bare på å bevare roen. Jeg hadde null tenning og så på oppgaven som ren transport – det gjaldt bare å komme seg gjennom uten for mye krøll! Det var jo tross alt årets første bad ;-)

Syklinga (16Km)
Jeg har ikke annet å si om sykling enn: herregud! Og da jeg gikk av sykkelen sto Tim og guttungen ved bommen og følgende dialog fant sted – samtalen summerer opp hele elendigheta. Tim: ”hva skjedde???”. Silja: ”dette var rett og slett bare helt elendig!”. Guttungen: ”vi trodde du hadde punktert vi....”. Små barn og fulle menn sier jeg bare :-) Så så ille dårlig sykla jeg altså at gutta trodde jeg hadde havarert inne i dalen – og jeg måtte le! Så kom Tim med følgende trøsteord: ”drit i det – bare fortsett, dette er uansett god trening – det er viktigst”.
Smiler ikke like mye her nei
Og det var nettopp den innstillingen jeg hadde før start: dette skulle være god trening! Hva kunne jeg liksom forvente? Det var tross alt årets første tri-økt. Mirakler kan skje men jeg anså det som lite sannsynlig med noen mirakltider på meg på sykkel og svømming på årets første trenings tri...
Moro å løpe når det føles lett!
Løpinga (4,7Km)
Med Tim’s ord snurrende i hodet lunta jeg ned til skiftesona og tok på løpeskoene. Jeg hadde tatt meg god tid i skiftesona i dag – det var jo tross alt trening! Ut på løp så var følelsen i beina som de pleier å være etter sykling: surrealistisk! Jeg tenkte ”dette er bare trening – gi beina den tiden de trenger – ikke stress!”. Det går slakt oppover i starten før den første kneika kommer. Og det føltes som sirup men i den første kneika etter ~7-800m løsna det. Og jeg følte at det fløyt bra og jeg ble straks mer optimistisk. Jeg så en rygg og jeg så en rygg til. Perfekt! Og da jeg nærmet meg målområdet og skulle ut på siste sløyfe fikk jeg se Tim og guttungen, og jeg så også ryggen til Kristin. Det er alltid kjekt å se kjentfolk – det gir liksom et ekstra puff! Jeg følte at jeg løp veldig bra og kilometertider rundt 4:30min bekreftet at det ikke bare var følelsen: jeg løp faktisk veldig bra til å være Silja-med-surrealistiske-sykkelben! Så fra å ha vurdert å gi meg etter syklinga (fordi det gikk så kleint) så var løpinga rene selvtillits-boosten: 22:46min er  ny løyperekord for meg (med over 1min).

Fakta
Svømming: 14:40min
Sykling: 34:50min
Løping: 22:46min
Totalt: 1:16:03 (tror det må være PB) 

Så, det som starta trått endte likevel veldig godt! Amen! :-) Bogstad treningstri er gøy!

6 kommentarer:

  1. Treningstri er innmari hyggelig! Har aldri deltatt på Bogstad, kun Tunevannet (Østfold)
    Må le av måten du skriver på...og kommentaren til guttungen..ha ha! Tim har rett, dette er veldig bra trening. Uansett plassering. Grattis med knallsterk tid på løpinga. Alt det andre kommer vettu....
    Blir det noen trikonkurranser på deg i år forresten?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes det er morsomt og ypperlig anledning for å få svømt - for jeg svømmer ikke alene.... og god trening er det definitivt! Jeg har ikke hatt så mye tid til å trene med tanke på triathlon så jeg er ikke påmeldt noen konkurranser men hvem vet: får jeg trent litt mer så kanskje jeg slenger meg med på en sprint HVIS det klaffer med logistikken ;-)

      Slett
  2. Skjønner godt at når det skjer sånne ting, så kan du fort få en litt kjedelig holdning. Du er nok ikke den eneste ;)
    Men kult at de faktisk har slike konkurranser da, som faktisk ER en treningskonkurranse! Tror kanskje de har noen lignende her i området også, Stavanger Triathlonklubben. Helt sikkert glimrende trening til kommende konkurranse. Ikke bare er det felles treninger med andre som driver med samme tingene, men du får (vel?) også litt erfaringer med alt som er innen disse konkurransene f.eks. skiftesoner og sånt.

    Syns du er innmari tøff som driver med sånt! Du og alle de andre :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Nettopp - du har helt rett: det er smart å være med for å få erfaring og er det en ting man vokser på så er det erfaringer! Nå erfarte jeg jo at det ikke var noen grunn til å bryte selv om syklinga gikk litt under pari....

      Slett
  3. Hm, treningstri... Hva er det du pønsker på da? :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har vanskelig for å få til svømming ute for jeg svømmer ikke alene..... og så langt har jeg ikke mottatt så mange invitasjoner til svømming ;-) Og jeg har heller ikke tatt meg tid til å svømme ---> ergo har jeg heller ikke invitert til svømming selv! SÅ: først av alt så deltok jeg fordi det er en ypperlig mulighet for å få svømt! Og jeg har forsøkt de siste årene å delta på Bogstad for treningens skyld så jeg har ingen skumle planer altså! HVIS jeg skulle få trent litt mer i sommer så kan det hende jeg prøver Tønsberg Tri i år også - men jeg aner ikke hvilken helg det er så jeg vet ikke om det funker rent logistikkmessig..... vi får se!

      Slett